Mitől kell félni a kreatíviparban?

Ma már több hazai kreatívipari befektetés is van a piacon, így már kaphatunk egy bizonyos képet arról, hogy milyen kihívásokkal találkozhatnak azon vállalkozások, amelyek kockázati tőkére támaszkodva szeretnének előrébb jutni a piacon.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Valamennyi iparágnak megvannak a saját kockázatai, egyesek tervezhetők és kezelhetők, mások azonban teljesen kiszámíthatatlanok, így üzleti terv készítésénél nem lehet alapozni a várható céges eredményekre (pl. mezőgazdaság). A tapasztalt befektetők jól tudják, hogy melyik iparágban milyen kockázatokkal lehet számolni, mire kell felkészülni, így a befektetéseket a lehető legmagasabb hozammal igyekeznek realizálni. Ennek megfelelően, ahogy az egyelőre viszonylag új befektetési szektornak számító kreatívipar előnyeit és hátrányait, kockázatait is egyre jobban kiismerik a befektetők, úgy számíthatunk egyre több ügyletre a szektorban - olvasható a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzésében.

Messzemenőbb következtetéseket természetesen akkor lehet majd levonni, ha a szektor túl lesz az első nagyobb exiteken, de már eddig is a szektor számos fontos tényezőjére és kockázatára világítottak rá az eddig védhezvitt befektetések, elősegítve a további tranzakciókra való még alaposabb felkészülést.

Ezek közül a kockázatok közül az egyik legfontosabb, hogy a piaci trendek rendkívül gyorsan változnak, ami megnehezíti az üzleti modellek, tervek készítését. A piac szereplői egyetértenek abban, hogy finanszírozási szempontból a szezonalitás és az állandó változás jelenti a legnagyobb kockázati tényezőt egy-egy befektetés során. Azonban számos sikeres márka bizonyítani tudta már, hogy a trendváltozásokra való gyors reagálással a kockázatok minimalizálhatók.

Hogyan lesz nyerő csapat egy kreatív cégben?
A kezdő kreatívipari cégek esetében a lépcsőzetes építkezés tovább tart, mint az IT startupok esetében, így viszonylag több időt kell szánni a cég szakmai profiljának létrehozására, a csapat kialakítására vagy a termékek értékesítésének megtervezésére.
Önmagában a szektor mint új célterület is kihívást jelent a befektetők számára, ugyanis az üzletfejlesztés, a sikeres nemzetközi terjeszkedést biztosító üzleti modell és tapasztalatok vagy a szükséges nemzetközi médiafigyelem még nem áll a vállalkozások rendelkezésére. A kockázatot épp a szakma folyamatos erősödése, a befektetők növekvő aktivitása tudja csökkenteni, ugyanis az újabb tapasztalatok, az üzleti tudás folyamatos bővülése mind a vállalkozásoknak, mind a befektetőknek kulcsfontosságú tényező az előttük álló kihívásokra való felkészülés szempontjából. Továbbá a befektetések számának növekedése a kapcsolódó iparágak, beszállítók fejlesztését is lehetővé teszi, elősegítve egy erős üzleti háló kialakulását a szektorban.

Az értékesítési terv sikeres teljesítése azon múlik, hogy sikerül-e elérni a megcélzott – a kis piaccal rendelkező Magyarország esetében elsősorban nemzetközi – piacokat. Külföldön azonban a márkának nagy és telített piacokon kell felhívnia a vevők és partnerek figyelmét, akár több, hozzá hasonló szereplő közül kell kiemelkednie. Itt jut előtérbe a vállalkozás egyedisége, ötletei, amelyek gyakran nagy szerepet játszanak a befektetők meggyőzésében is.

A kreativitás azonban nem minden, a piacszerzés komoly üzleti kompetenciákat igényel, amely terén a hazai vállalkozók egyelőre le vannak maradva nyugati társaikhoz képest. Budapest még nem akkora designközpont, mint például London, Milánó, New York, Párizs, Tokió vagy Berlin, ahol nagy léptékben folyik az önálló márkák kinevelése, így az elsősorban budapesti magyar vállalkozások eleve hátrányból indulnak ezekhez a városokhoz képest.

Ráadásul Magyarországon jelenleg hiánycikknek számítanak a nemzetközi színtéren helytálló designipari szakemberek, akik igazán sikeresen fel tudnak építeni egy nemzetközi brandet. A felzárkózást elősegítendő azonban elindultak és folyamatosan indulnak különböző állami, illetve befektetői támogatások, inkubációs programok (pl. Design Terminál), illetve kerülnek megrendezésre olyan programok, mint a tavaly is nagy sikert aratott Design Hét Budapest.

Többet hozhat a dizájn mint a technológia
Egy dizájn projekt akár jobb pénzügyi mutatókkal is rendelkezhet, mint egy technológiai innováció – ezt már a kockázati tőke befektetők is látják. Egy iparág sikere kulturális elfogadottság, tőke és üzleti kompetenciák kérdése – de első lépés a magas minőségű termék.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo