Mitől kell félni a kreatíviparban?

Ma már több hazai kreatívipari befektetés is van a piacon, így már kaphatunk egy bizonyos képet arról, hogy milyen kihívásokkal találkozhatnak azon vállalkozások, amelyek kockázati tőkére támaszkodva szeretnének előrébb jutni a piacon.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Valamennyi iparágnak megvannak a saját kockázatai, egyesek tervezhetők és kezelhetők, mások azonban teljesen kiszámíthatatlanok, így üzleti terv készítésénél nem lehet alapozni a várható céges eredményekre (pl. mezőgazdaság). A tapasztalt befektetők jól tudják, hogy melyik iparágban milyen kockázatokkal lehet számolni, mire kell felkészülni, így a befektetéseket a lehető legmagasabb hozammal igyekeznek realizálni. Ennek megfelelően, ahogy az egyelőre viszonylag új befektetési szektornak számító kreatívipar előnyeit és hátrányait, kockázatait is egyre jobban kiismerik a befektetők, úgy számíthatunk egyre több ügyletre a szektorban - olvasható a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzésében.

Messzemenőbb következtetéseket természetesen akkor lehet majd levonni, ha a szektor túl lesz az első nagyobb exiteken, de már eddig is a szektor számos fontos tényezőjére és kockázatára világítottak rá az eddig védhezvitt befektetések, elősegítve a további tranzakciókra való még alaposabb felkészülést.

Ezek közül a kockázatok közül az egyik legfontosabb, hogy a piaci trendek rendkívül gyorsan változnak, ami megnehezíti az üzleti modellek, tervek készítését. A piac szereplői egyetértenek abban, hogy finanszírozási szempontból a szezonalitás és az állandó változás jelenti a legnagyobb kockázati tényezőt egy-egy befektetés során. Azonban számos sikeres márka bizonyítani tudta már, hogy a trendváltozásokra való gyors reagálással a kockázatok minimalizálhatók.

Hogyan lesz nyerő csapat egy kreatív cégben?
A kezdő kreatívipari cégek esetében a lépcsőzetes építkezés tovább tart, mint az IT startupok esetében, így viszonylag több időt kell szánni a cég szakmai profiljának létrehozására, a csapat kialakítására vagy a termékek értékesítésének megtervezésére.
Önmagában a szektor mint új célterület is kihívást jelent a befektetők számára, ugyanis az üzletfejlesztés, a sikeres nemzetközi terjeszkedést biztosító üzleti modell és tapasztalatok vagy a szükséges nemzetközi médiafigyelem még nem áll a vállalkozások rendelkezésére. A kockázatot épp a szakma folyamatos erősödése, a befektetők növekvő aktivitása tudja csökkenteni, ugyanis az újabb tapasztalatok, az üzleti tudás folyamatos bővülése mind a vállalkozásoknak, mind a befektetőknek kulcsfontosságú tényező az előttük álló kihívásokra való felkészülés szempontjából. Továbbá a befektetések számának növekedése a kapcsolódó iparágak, beszállítók fejlesztését is lehetővé teszi, elősegítve egy erős üzleti háló kialakulását a szektorban.

Az értékesítési terv sikeres teljesítése azon múlik, hogy sikerül-e elérni a megcélzott – a kis piaccal rendelkező Magyarország esetében elsősorban nemzetközi – piacokat. Külföldön azonban a márkának nagy és telített piacokon kell felhívnia a vevők és partnerek figyelmét, akár több, hozzá hasonló szereplő közül kell kiemelkednie. Itt jut előtérbe a vállalkozás egyedisége, ötletei, amelyek gyakran nagy szerepet játszanak a befektetők meggyőzésében is.

A kreativitás azonban nem minden, a piacszerzés komoly üzleti kompetenciákat igényel, amely terén a hazai vállalkozók egyelőre le vannak maradva nyugati társaikhoz képest. Budapest még nem akkora designközpont, mint például London, Milánó, New York, Párizs, Tokió vagy Berlin, ahol nagy léptékben folyik az önálló márkák kinevelése, így az elsősorban budapesti magyar vállalkozások eleve hátrányból indulnak ezekhez a városokhoz képest.

Ráadásul Magyarországon jelenleg hiánycikknek számítanak a nemzetközi színtéren helytálló designipari szakemberek, akik igazán sikeresen fel tudnak építeni egy nemzetközi brandet. A felzárkózást elősegítendő azonban elindultak és folyamatosan indulnak különböző állami, illetve befektetői támogatások, inkubációs programok (pl. Design Terminál), illetve kerülnek megrendezésre olyan programok, mint a tavaly is nagy sikert aratott Design Hét Budapest.

Többet hozhat a dizájn mint a technológia
Egy dizájn projekt akár jobb pénzügyi mutatókkal is rendelkezhet, mint egy technológiai innováció – ezt már a kockázati tőke befektetők is látják. Egy iparág sikere kulturális elfogadottság, tőke és üzleti kompetenciák kérdése – de első lépés a magas minőségű termék.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo