Mitől jó egy cégnév?

Sok vállalkozó nagy lendülettel indul neki a cégalapításnak, de a cégnév választásnál sokan visszapattannak, mert kedvüket szegi a döntés gyötrő dilemmája. Miért olyan nehéz eldönteni, melyik név lehet a befutó? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a cégnév választásnál? A Piac&Profit szakértője segít!

Sokan áhítoznak olyan frappáns, jól csengő névre, mint például a Coca-Cola, Microsoft, Apple, Nike, Lego, Levi’s, stb. De kevesen gondolnak bele, hogy a név csak a jéghegy csúcsa. Hiszen egy cégnév vagy márkanév jóval többet jelent, mint maga a szó.

Kissé bizarrnak hangzik, ha egy felnőtt nő barátjának tekinti a diétás kóláját, ám a valóságban a márkahűség valóban így működik. Hogy hogy érhetjük el mi is? Itt talál hozzá tippeket!

Vannak nevek, amiket bárhol felismerünk... jó lenne egy ilyen a saját cégnek is
Kép:sxc

Mit rejt magában a cégnév?

  • A név és ami mögötte van Sokkal inkább a név és a mögötte rejlő imázs és arculat együttese. Ezért érezzük olyan jónak az IBM vagy a Coca-Cola nevet, pedig, ha belegondolunk, nem a legtökéletesebb név, amit valaha hallottunk.
  • Jobban hangzik, ha a csapból is folyik Másik pedig az, hogy mivel olyan nevekről van szó, amit agyonhallattak velünk, így egy idő után természetes, hogy fülbemászó név lett belőle.( Természetesen mi is tudjuk, hogy egy kisvállalkozásnak nincs pénze hatalmas kampányokra. De a sajtóban meg lehet jelenni úgy is, hogy erre nincs büdzsé. Szakértőnk itt ad konkrét tippeket, hogy hogyan szerezzünk ismertséget.)
Mitől lesz a mi márkánk az egyetlen a fogyasztó számára?
Sokan úgy vélik, a sikeres márkázáshoz elég ismertté tenni az elnevezést, ez messze nem így van. Mindenki hallott már az influenzáról, de ki az, aki valójában vágyik rá? A márka arról szól, hogy elérjük a jövőbeli fogyasztóinknál, hogy az adott problémára kizárólag és egyedüliként a mi termékünk jelentsen számukra megoldást. Ha ez az érzés megszületik, hajlandóak lesznek a márkáért megfizetni a felárat.
Miért olyan nehéz eldönteni melyik legyen?

Egy új név kitalálása vagy annak eldöntése, hogy az jó név lesz-e, azért olyan nehéz, mert még nincs mögötte tartalom, imázs, arculat. Semmi mást nem látunk, csak a szavakat egymás után leírva, alapból nem kapcsolunk hozzá érzelmeket, illatot vagy élményeket.

Objektív szempontok, amiket érdemes figyelembe venni a névválasztásnál

  1. A név legyen egyszerű.
  2. Legyen megjegyezhető.
  3. Érdemes figyelni a nemkívánatos értelmezésre - a magyar nyelvben is, de más nyelveken is!
  4. Ne legyen elcsépelt név, vagy már mások által használt védjegy.
  5. Gondoljunk a jövőre is! Ha már most van esély az export tevékenységre, legyen a név univerzális, ne csak magyar nyelven legyen jól hangzó.
Védekezni kell!
Egy nem levédett – vagy levédés előtt nem kellőképpen ellenőrzött – logó is komoly problémákat okozhat, ha például az azt korábban bejegyeztető tulajdonos letiltja a további használatát, és így a bevezetett márkanév vagy arculat megváltoztatására kényszerül egy cég. A védjegyekkel kapcsolatos hasznos tanácsokat itt talál! Hogy egy kiválasztott név foglalt-e, azt első körben itt ellenőrizhetjük egyszerűen.
Gyakorlati tippek szakértőnktől a névválasztáshoz
  • Nem érdemes sokat rágódni rajta. Ha túl sok nevet összegyűjtünk, akkor nagyon nehéz lesz választani. Egyszerre mindig csak két-három név variációból döntsünk.
  • Névválasztásnál érdemes a grafikussal vagy marketingessel egyeztetni, mert a szakemberek mögé tudják képzelni azt a tartalmat, amit majd jelképezni fog.
  • Ne vonjunk túl sok embert be a névválasztás folyamatába, minél több ember vesz részt benne, annál nehezebb lesz dönteni.
  • Teszteljük a nevet, hogy nem foglalt-e, nincs-e hasonló csengésű név a piacon, de teszteljük a nevet hangzás után is. Gondoljunk bele, hogy milyen lesz majd telefonba bemondani, nem félreérthető-e.
  • Mindig jobb ma dönteni egy jónak tűnő név mellett, mint halogatni, vagy éppen NEM dönteni és várni a tökéletesre.
A névválasztásra is igaz a marketinges mondás:

Jobb ma egy nak, mint holnap egy tökéletesnek tűnő marketing

Szilágyi Tímea mikromarketing.hu

Véleményvezér

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo