Minden túlrakott autóra kell EKÁER szám?

Az EKÁER rendszer szabályainak augusztus 1-i módosítása komoly fejtörést okoz a vállalkozásoknak, mivel a legtöbb cég életében előfordul olyan gazdasági esemény, aminél szóba kerülhet az EKÁER szám szükségessége és egy esetleges hiba következtében súlyos bírságtételekkel kell számolniuk. Ráadásul ezen bírságok köre is bővült a jelenlegi módosítások kapcsán – hívták fel a figyelmet a Saldo szakértői.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új szabályozással szemben a legtöbb kérdés azonban a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű gépjárművel történő fuvarozás EKÁER kötelezettsége kapcsán merül fel. Elsőre azt gondolnánk, hogy a józan paraszti ész és logika alapján keressük a választ kérdéseinkre, de a vonatkozó jogszabályok szövege sokkal szigorúbb előírásokat határoz meg, mint azt elsőre gondolnánk  – figyelmeztet szakértő partnerünk, a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt.

Az adózás rendjéről szóló törvény (továbbiakban: Art.) 2016. augusztus 1-től módosított, valamint az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működéséről szóló NGM rendelet 2016. augusztus 1-től hatályos szövegének együttes értelmezése szerint, amennyiben egy nem útdíjköteles járművel az EKÁER rendeletben meghatározott relációban szállítás történik és szállító gépjármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát, EKÁER köteles lesz, függetlenül a szállított áru mennyiségétől és értékétől.

Kép:WebEye

Az Art. szerint 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó, e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározott termékértékesítést, termékbeszerzést, egyéb célú termékmozgatást kizárólag érvényes EKÁER számmal rendelkező adózó folytathat. Az EKÁER rendelet a fenti szabály alól különféle mentességeket ad, melyek közül kettő ad mentességet a szállított árú súlya illetve értéke alapján.

Akkor most ki lett EKAER-kötelezett?
A hónap elején életbe lépett EKAER változásokkal kapcsolatban gyakori kérdés, hogyan függ össze a szabályozásban szereplő két tömeg adat: a 3,5 tonna és a 2,5 tonna. Az RSM-DTM szakértőjének segítségével erre a kérdésre adunk választ.
Nem tartozik az EKAER hatálya alá az alábbi termékekkel végzett közúti fuvarozással járó tevékenység:
  • ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termékek, ha azok együttes bruttó tömege a 2500 kg-ot és azok együttes adó nélküli értéke az 5 millió forintot nem haladja meg,
  • ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó kockázatos termékek, ha azok együttes bruttó tömege az 500 kg-ot és azok együttes adó nélküli ellenértéke az 1 millió forintot nem haladja meg,
Mint látható, a súly vagy értékhatárok alapján történő mentesítési szabály kizárólag az útdíjköteles gépjárművel történő fuvarozás esetén ad mentességet az EKÁER szám igénylési kötelezettség alól.

Fentiekre tekintettel, mivel az Art. EKÁER kötelezettséget rendel a nem útdíjköteles, de 3,5 tonnát meghaladó össztömegű gépjárművel történő közúti fuvarozás esetére és erre vonatkozóan az EKÁER rendelet nem ad mentesítő szabályt, így minden olyan fuvarozás esetén EKÁER számot kell kérni, melynek iránya megegyezik az EKÁER rendelet 3. § (1) bekezdésében szabályozottakkal, függetlenül annak értékétől, az áruk súlyától és attól, hogy egy fuvaron belül hány eladótól hány vevőnek történik a szállítás. Külön érdekesség, hogy ilyen esetben az EKÁER bejelentésre kötelezett gyakorlatilag az EKÁER szám igénylésekor egyúttal jelzi a hatóságnál, hogy ő vagy a megbízott fuvarozó véteni fog a közúti közlekedési jogszabályok ellen.

Így választ ki ellenőrzésre a NAV
Sok eszközt kapott a NAV az elmúlt években a kereskedelmi szektor fehérítésére, a kereskedőket leginkább az EKÁER és az online kassza bevezetése érintette érzékenyen. A rendszerek működnek, az Adóhatóság – dr. Horváth Gábor, a NAV főosztályveztő helyettese szerint – minden folyamatnál ott van. De mire figyelnek az említett rendszerek használata során? Mi az, ami “kiszúrja az ellenőrök szemét”?

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo