„A service designt szép magyar kifejezéssel szolgáltatás-tervezésnek hívjuk – mondta a Smarthu.org-nak adott interjúban Csernátony Fanni, a Cellux Csoport tagja, aki a MOME formatervező szakán végzett, ma pedig már ugyanott tanít. – A szolgáltatások annyiban különböznek a kézzelfogható termékektől, hogy a tervezés során különleges akadályok merülnek fel. Jóval absztraktabb dolgokat, jelenségeket kell értelmezni és kialakítani, méghozzá úgy, hogy hatékony legyen, de pozitív élményt is okozzon. Például ha bemész egy bankba, ahol sorban állsz, majd beszélsz az ügyintézővel, akkor szolgáltatási élményben van részed, ami akkor lesz jó, ha át van gondolva, meg van tervezve.”
Ha ez elmarad, akkor a szolgáltatást igénybe vevő felhasználóban negatív érzelmek ébredhetnek a szolgáltatást kínáló márka iránt. Érzékeny egyensúlyt kell kialakítani, mert a szolgáltatási élményben egyaránt fontos szerepet játszanak a helyszínek, a szolgáltatást nyújtó dolgozók és természetesen a felhasználók. Meg kell találni az őket összekötő infrastruktúrát, a legfontosabb kommunikációs elemeket, üzeneteket, mint ahogy azt is, hogy ezek milyen csatornákon érik el a leghatékonyabban az ügyfeleket.
„Egy egyszerű példát mondok, amit angolul queue designnak hívnak, ez arról szól, hogy megtervezzük a sorban állás folyamatát – mondta Fanni. – Teljesen más élmény, ha több sor van, és azt kell latolgatni, melyikbe állj be, mint az, ha egyetlen sor van, és mindenkit az épp felszabaduló helyre szólítanak. Az emberek java nem szeret döntéseket hozni, ezért utóbbi általában jobb élményt kínál, szemben azzal, ha beállsz egy sorba, ami lassan halad, míg a többiek leelőznek. Ráadásul ez azt is megoldja, hogy egyenletesen legyenek terhelve az ügyintézők.”
Valójában a service designer fogja össze és koordinálja a szolgáltatók és a felhasználók érdekeit, ő gondoskodik róla, hogy minden szempontot figyelembe vegyenek a tervezés során, úgy, hogy az mindenki számára megfelelő legyen. Egy összetettebb szolgáltatásnál számtalan tényezőt kell egyszerre átlátni, mert sok esetben csak ott a helyszínen vagy a folyamat közben derül ki, milyen és mennyi apró részből áll össze a nagy egész.”
A service design módszertanai nagyon hasznosak lehetnek szinte bárki számára, mert a különböző technikákat be lehet építeni a mindennapi munkafolyamatokba. Nem kell, hogy valaki kifejezetten service designnal foglalkozzon, de ha a saját szolgáltatását tudatosan végiggondolja, megtervezi, máris versenyelőnybe került azokkal szemben, akik csak úgy dolgoznak ’bele a világba’. Ha valaki feltérképezi a szolgáltatását és kijavítja az esetleges hibákat és hiányosságokat, az komoly piaci értéket jelenthet.
A service design eleme lehet, hogy végiggondoljuk, hányszor és hogyan kommunikálunk a megrendelőkkel, segíthet a hatékonyabb csapatmunkában, de akár olyan hatékony eszközöket adhat a kezünkbe, amellyel akár pszichológiailag képesek lehetünk befolyásolni az ügyfeleket és javíthatjuk az ügyfélélményt.(Ld. keretes írásunkat.)