Miért bukhat meg a sokcsatornás értékesítés?

Az informatikai és marketingvezetők együttműködése lesz a sikeres értékesítési stratégia kulcsa a technológia és az új média területén. A „digitalizált” versenyhelyzetben a kooperáció kudarcát sok esetben a nem megfelelő menedzsment-kommunikáció okozza.

Merőben új stratégiát igényel a vállalatok részéről a „digitális verseny”. Az értékesítési siker eléréséhez megkerülhetetlen szinergiákat rejt a felsővezetés tagjainak együttműködése – derül ki az EPAM nemzetközi kutatásából. A több mint 400 IT- és marketingvezető (CIO – chief information officer és CMO – chief marketing officer) válaszain alapuló felmérés három olyan tényezőt azonosított a technológia és az új média területén tevékenykedő vállalatok működésében, amelyek a marketing- és az informatikai szakemberek együttműködésének hiányában a sokcsatornás (omnichannel) értékesítési stratégia kudarcához vezetnek. A legnagyobb kihívások a szegmensben a felsővezetői szerepekkel és a tevékenységi körökkel (roadmap ownership), a költségszerkezettel és a személyzeti kérdésekkel függnek össze a kutatás szerint.

Kép: Pixabay

„Egy cég sikerét leginkább az határozza meg, hogy a felsővezetők mennyire bizonyulnak ügyfélközpontúnak – mondta Pete Krainik, a CMO Club alapító-vezérigazgatója. – A CMO ügyféltapasztalata, illetve a CIO ügyfélközpontú, IT- és digitális platformok terén szerzett tudása a siker vagy a bukás kulcsa. A kutatás célja éppen az volt, hogy ezek a vezetők megértsék a siker legkritikusabb feltételeit” – tette hozzá.

Három üzleti tényező, amelyek akadályozhatják a sikeres stratégiák megvalósulását:

1. A félrecsúszó kommunikáció alapjaiban rontja az üzlet esélyét – azaz mind a marketingvezető, mind az informatikai vezető számára létfontosságú annak felismerése, hogy akár olyan egyszerű dolog, mint a nyelv is alááshatja az együttműködés feltételeit. A szemantika igenis lényeges.

2. A technológiai fejlesztések finanszírozása mindig egyfajta kötélhúzás – mindkét fél részéről közös cél az informatikai és humán-erőforrások bővítése, a felhasználásról azonban már jelentősen eltérő elképzelések születhetnek IT-, illetve marketingszempontból.

3. A sokcsatornás értékesítés kulcsát a mobil eszközök jelentik – ebben általában nincs vita a felek között, abban azonban már annál több, hogy melyik részleg tekinti saját termékének az ezzel összefüggő stratégiát. A felmérésben megkérdezett marketingvezetők 76, az informatikáért felelősöknek pedig 86 százaléka sajátjának vallotta ezt a területet.

A sikeres értékesítés 4 lépcsője
Az értékesítés folyamat, melynek minden egyes eleme fontos ahhoz, hogy végül sikeres legyen az eladás. Szalai Károly – értékesítési és marketing szakértőnk – segít lépésről lépésre!
A kutatás szerint az IT- és a marketingterület vezetőinek három alapelvet érdemes szem előtt tartaniuk:

1. Sohasem lehet tudni, hogy üzleti partner mire gondol – egy termék, egy szolgáltatás, egy felület vagy egy éppen alkalmazás ugyanis sok esetben mást jelent egy CMO és egy CIO számára.

2. Nem elégedhetünk meg a hagyományos ütemtervvel, a sokcsatornás stratégiáknak ugyanis soha nincs vége. A vállalatok felsővezetése általában határidőkhöz kötött feladatokkal találkozik, ehhez igazítja az elérendő célokat és eszközöket. Az omnichannel megoldásoknál azonban csak a kezdő dátum adott, ezt követően pedig a folytonos innováció és alkalmazkodóképesség jelent biztos pontot.

3. Új alapelvre van szükség: a „digitális mindenekelőtt” helyett a „mindig digitális” a megfelelő hozzáállás. A sok csatornával tervező szervezetek ugyanis abból indulnak ki, hogy vásárlóik bárhol és bármikor elérhetők és elérendők – ezért ők is a „bárhol digitális” elvei szerint építik fel működésüket.

„Manapság a növekvő fogyasztói elvárások minden korábbinál szorosabb együttműködést követelnek a felsővezetéstől – foglalta össze a kutatás eredményeit Arkadiy Dobkin, az EPAM elnök-vezérigazgatója. – A kiskereskedelmi láncok ma már bankokkal, a médiavállalatok telekommunikációs cégekkel versenyeznek, az utazási irodák pedig biztosításokat kínálnak. A mostani elemzés azonban túlmutat ennek észlelésén, az eredmények arra világítanak rá, hogy közös munkával hogyan lehetnek sikeresek a résztvevők, cégvezetők, miként érthetik meg a legjobb gyakorlatokat a mostani, »digitális« világ teremtette versenyben.”

Így lehet hatékony az online térben
Jelentősen nőtt az online reklámra fordított pénzek mennyisége a válság éveiben, a tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a vállalatok nem hatékonyan használják a virtuális teret. A háttérben még mindig a tudás hiánya áll, ugyanakkor egyre több vállalkozó kezdi megérteni, mit nyújthat cégének az online világ.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo