Mérete a lényege...

Térségünkben nagy keletje van az alsó-középkategóriás autóknak, hazánkban pedig különösen kedveltek a klasszikus lépcsős hátú kompaktok. A Nissan Tiida is ilyen: bár mérete alapján a C szegmensbe tartozik, belül akkora, mint egyes középkategóriás limuzinok.

A Tiida forgalmazása nyáron indult Magyarországon. Kezdetben csak a négyajtós modellt lehetett megvásárolni, később azonban ötajtós ferde hátú karosszériával is elérhetővé vált.

Trükkös forma

A hagyományos felépítésű, azaz hármas tagolású kasztnival rendelkező modell majdnem 20 centiméterrel hosszabb a másiknál (4474 mm). A Nissan két legyet üthet egy csapásra: a régi Almera- és Primera-tulajokat, a kompakt kocsik vásárlóit, továbbá a D, azaz a közepes méretű autók tulajdonosait is megcélozta az autóval, melynek formai trükkje a már-már buszlimuzinos magasság (1535 mm) és a hosszú, 2600 milliméteres tengelytáv, aminek következtében az utastér akkora, mint néhány középkategóriás modellben. A Tiida a Nissan-Renault szövetség sokoldalú B padlólemezére épül, ez képezi a Renault Clio, a Nissan Micra C+C és a Nissan Note alapját is. A négy- és ötajtós változat a felépítés mellett tetővonalban különbözik egymástól, előbbié jóval magasabban húzódik. A jellegzetes Nissan stílusjegyek, mint a két részre osztott hűtőrács vagy a nagyméretű, kipúposodó fényszórók ezen az autón is fellelhetők. A formát ezúttal a funkciónak rendelték alá, a magas, kicsit bumfordi test nem biztos, hogy mindenkinek elnyeri a tetszését. De mindenképpen barátságos.

Fókuszban a család

A Tiida ajtói szélesen nyílnak, s feltárják a bravúrosan nagy utasteret. Ránézésre is terebélyesek, illetve kényelmesek az ülések, s az is látszik, hogy a megszokottnál magasabb az üléspozíció. A tetőt hátul nem csapták le a tervezők, így nemcsak óriási lábtérrel, hanem fejedelmi fejtérrel is gazdálkodhatnak a hátul ülők. Én 186 centiméter magas vagyok, s anélkül fértem be magam mögé, hogy térdeim érintették volna az ülés hátoldalát. A fejem és a plafon között is maradt még jó néhány centiméter. Az első üléseket nagyvonalúan méretezték, olyannyira, hogy az állítókarokat a másik oldalra kellett áthelyezni. Tesztautónk a legmagasabb szintű, Tekna kivitelű volt, bőrbetétes szövetkárpitozással, mely színvilágában kiválóan illeszkedett az autó egyedi barna metálszínéhez. Az első székek szélesek és nagyok, ülőlapjuk kellő hosszúságú, és kényelmesek is. A váltó kézre áll, ellenben a pedálokat helyezhették volna kissé hátrébb és a kormány tengelyirányú állíthatóságát is igazán megoldhatták volna. Pláne a Tekna kivitelben. Filléres dolog, na és biztonságosabb vele a vezetés. Az ergonómián tehát még csiszolhattak volna; a tükörállítás gombjait például körülményesen elérhető helyre, a műszerfal alsó sarkába telepítették. Máskülönben jó ízléssel berendezett autóval van dolgunk, modern színvilággal, egyszerű, mégis fantáziadús műszerfallal, könnyű kezelhetőséggel, nagyméretű rádiókezelő gombokkal.

A Tiidába sokféleképpen és nagyon sok mindent lehet bepakolni. Csomagtartója alapban 500 literes, ami a szegmens legnagyobbjai közé tartozik, de az ülések lehajtásával tovább bővíthető. Emellett öblös ajtózsebek, hatalmas kesztyűtartó (ide akár egy kézitáska is berakható), valamint számos további rekesz várja a kisebb-nagyobb holmikat. Valódi családbarát autó ez, egyszerűen tágas, jól variálható és kényelmes.

A Nissan Tiida 1,6-os 110 lóerős, 1,8-as 126 lóerős benzin- és 1,5 literes dCi dízelmotorral vásárolható meg, mi az alapmotorizáltságú benzinest teszteltük. A 110 lóerős gép minden körülmények között helytáll, fürgén mozgatja az 1250 kilogrammos Tiidát - 11,1 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órás sebességre, és 186 km/órás végsebességet tesz lehetővé, ami bőven elegendő -, nyugodt szívvel ajánlható tehát az autóhoz. A Nissan-eredetű erőforrás pörgős természetű, és sportos hangzású, már 3000-es fordulatszám környékén tisztán hallani orgánumát. Emberekkel és csomagokkal a fedélzeten sem kell attól tartani, hogy elfogy a kocsi ereje. Autópályán könnyedén tartható a megengedett sebesség, s ha szükséges, a gázpedál lenyomására még ilyenkor is jelentős gyorsulással válaszol a kocsi.

A gyenge pont

A Tiida gyenge pontja a Renault-eredetű, ötfokozatú váltó, mely hidegen és melegen is karcosan, akadozva jár a kulisszában. A váltásokat mechanikus zajok kísérik. Elfért volna a helyén egy hatsebességes manuális szerkezet is, ugyanis 130 kilométer/óránál a fordulatszámmérő a 4000-es osztásnál jár, 160-nál pedig már ötezret forog a motor. Szerencsére a hajtómű takarékos, télen városban, oda-odalépegetve el lehet járni vele 10,5 literrel, országúton pedig akár 6 liter köré is le lehet szorítani az étvágyát. A kormány eleinte megfelelő mennyiségű visszajelzést ad az útról, bizonyos kanyarodási és karosszéria-dőlésszög után azonban már nem tudjuk, mi történik a kerekekkel. Nem kell megijedni, a Tiida magas építése ellenére megbízhatóan irányítható, kezes autó, vész esetére meg van menetstabilizáló rendszere és hatékony fékrendszere is. Tolatásnál ügyelni kell, a far ugyanis nem belátható, érdemes tolatóradart kérni.

A Nissan Tiida árfekvése az egyik legmagasabb a kategóriában, az 1,6 literes, 110 lóerős motorral felszerelt négyajtós alapmodellért 3 990 000 forintot kérnek (az 5-ajtós 100 ezer forinttal olcsóbb), a Tekna-felszereltség felára pedig több mint egymillió forint. Tény azonban, hogy teljes felszereltségű családi kocsit kapunk pénzünkért, melyből csak olyan luxustételek hiányoznak, mint a xenon fényszórók, a bőrkárpit, a napfénytető és a navigáció. A dízel változatért 5 400 000 forintot (5-ajtós) kell fizetni. Reméljük, a magas ár nem szab gátat a típus sikerének.

Megjelent a Piac és Profit magazin decemberi számában.

További tesztekért kattintson ide!

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo