Mennyi pénzt ér a pletyka?

A marketingszakma újra felfedezte a szájreklám ősi módszerét, ami az egyik leghatékonyabb marketingeszköz. A fogyasztókkal való párbeszéd, az őszinte véleményük érdemi támpontokat ad a cégek számára, a vásárlók pedig bevonva érezhetik magukat a fejlesztési döntésekbe.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 


kép: flickr

A fogyasztók tudatossá válása, és a felelős vállalati szemlélet terjedése két olyan trend, amely elképzelhetetlen lenne interakciók nélkül: a kellő tájékoztatásnak és véleményalkotásnak terepet kell adni a formálódó új játékszabályok szerint. Erre a hagyományos, egyirányú kommunikációra alapozó médiumok nem alkalmasak, viszont nem véletlen a közösségi médiumok népszerűsége. (A közösségeknek még a pénzügyekben is van szerepe, már itthon is működik közösségi bank.)

Bár a fogyasztók egymás közötti megbeszélésnének ereje az internet és azon belül a közösségi oldalak elterjedésével vált ismét központi témává, (a közösségi vásárlás, amelyben ennek fontos szerepe van, nagy hatása lesz az üzleti modellek változására a szakemberek szerint) "hagyományos", informatikai eszközöket nélkülöző módon is működhet. A szájreklám lényege, hogy a fogyasztók egymás között beszélhetik meg az adott termékkel, szolgáltatással kapcsolatos élményeiket, ajánlhatják azokat egymásnak. A személyes ajánlásnak pedig mindennél nagyobb marketing ereje van.

A szájreklám módszerében azonban az online világ virtuális élményei helyébe a valós megtapasztalást állítják a középpontba. A szájreklám a leghatékonyabb eszköznek bizonyult a Nielsen piackutató 2009-es felmérése alapján, miután majdnem az összes megkérdezett az ismerőseitől származó rekláminformációt ítélte leginkább megbízhatónak.

A szájreklámmal (Word-of-Mouth, WOM) foglalkozó marketingszakértők egyetértenek abban, hogy kulcsfontosságú a megfelelő fogyasztói kör kiválasztása. Lényeges a megrendelő célcsoportjára vonatkoztatott reprezentativitás, másrészt termékenként változó, hogy kiket érdemes bevonni. „ Minden terméknek meg lehet találni a rajongói bázisát, legyen szó alapvető élelmiszerekről, mosószerekről vagy mobiltelefonokról. Egy többgyermekes anyukának igenis fontos, hogy a mosópora minél hatékonyabb legyen. Egy üzletembert ez a kérdés nem fog érinteni, ugyanakkor valószínű, hogy egy mobiltelefon tesztelésében szívesen részt venne. A megfelelő célcsoport bevonásával olyan beszélgetéseket lehet kezdeményezni egy-egy kampány alkalmával, amelynek középpontjában a termék áll." - magyarázza Palotai Zoltán, a trnd Central Eastern Europe Kft. ügyvezető igazgatója.

A Magyarországon ez év márciusában indult cég fogyasztói adatbázist épít, melynek regisztrált tagjai termékmintákat kapnak, cserébe a véleményükért. illetve azért, hogy azt az ismerőseiknek, barátaiknak is elmondják. Mindezt természetesen mérhető formában." - magyarázza Palotai Zoltán.

A bolt, ahol minden ingyen van
Létezik egy rendszer - a hírek szerint novembertől Budapesten is - amely szerint bizonyos boltokban minden ingyen elvihető. Az üzletekben a legkülönbözőbb termékek (kozmetikumok, kozmetikai és háztartási cikkek, csomagolt élelmiszerek, italok, műszaki cikkek), és szolgáltatások elérhetők, csak klubtagok számára.
A párezer forintos havidíj ellenében meghatározott időpontban elvihetnek nekik tetsző termékeket, azokat kipróbálhatják, cserébe egy pár kérdéses kérdőívet kell majd kitölteniük róla. Az információ jelentette nyereség mellett a boltba termékeiket beadó cégeknek azért is megéri a dolog, mert a "tesztelők" feltehetőleg ismerőseiknek is beszélnek a szerzeményekről. Vagyis működésbe lép a szájmarketing.

Az ESCP Europe Business School végzett kutatást a szájreklám fő mozgatórugóival kapcsolatban.  A válaszok alapján úgy tűnik, hogy a lényeg a bevonódás érzése. A fogyasztók bevonása a gyártói, kereskedői oldal folyamataiba azt üzeni számukra, hogy partnerként tekintünk rájuk, valóban értékesnek tartjuk véleményüket. Ezzel egy időben a cég képes az igények felmérésére, amelynek eredményeit beépítve a saját termékpalettáját vagy szolgáltatás-kínálatát is úgy tudja formálni, hogy az leginkább megfeleljen a vásárlóinak. A haszon tehát egyfelől a reputációban jelentkezik, a legfontosabb érintetti csoporttal való hatékony kapcsolatápolásban, másfelől a piackutatási szempontból értékes eredményekben, az értékesítés hatékonyságának növekedésében.

Az emberi erőforrás menedzsmentben régóta téma, hogy az alkalmazottak hogyan tehetők motiváltabbá, hogyan érhető el náluk a bevonódás érzése. Az ez irányú kutatásokra alapoz a szájreklám módszere is, csak éppen a fogyasztókra adaptálja a megállapításokat. Ha a fogyasztó úgy érzi, hogy befolyása van a projekt eredményére, a projekt jelentőséggel bír számára, amelyben kompetens közreműködő lehet, és választhat, hogy milyen módon vesz részt benne, akkor a pozitív szájreklám működni fog. Ezt a formát felhatalmazott bevonódásnak (angolul: empowered involvement) nevezik.

A szájreklámmal biztosított párbeszéd, és a valódi bevonódás érzése az, amit a tudatosan gondolkodó fogyasztók egyre jobban igényelnek. „A szájreklám a leghatékonyabb módszer a pozitív hírnév építésére úgy, hogy közben közvetlen marketingtevékenységet is folytatunk. A fogyasztókkal kapcsolatos új szemlélet lényege, hogy velük kell eladni, nem nekik." - foglalta össze az ügyvezető igazgató.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo