Megrendelőben is három a magyar igazság

Minél koncentráltabb a vevőkör, annál jobban ki van téve az adott cég annak, hogy egy-két vevő elvesztésével ellehetetlenül a tevékenysége. A magyar vállalkozások többségének három (vagy kevesebb) nagy vevője van, ha egyet is elveszítenének, a cég komoly bajba kerülne.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az építőipari és az ipari cégek 77-78 százalékának van jelentős súlyú vásárlója. Az építőiparban a kisebb létszámú vállalkozások vevőköre erősen koncentrált (pl. a 11-20 fős vállalkozások esetében a legjelentősebb vevő 51 százalékos részesedést hasít ki magának). Ennek hátulütője az, hogy e cégek csődbe mehetnek, amint egy-egy ilyen vevőt elveszítenek. A cégek létszámának növekedésével a vevőkör jobban diverzifikálódik, ami kedvező, mivel egy-egy fontos vevő elvesztése nem kényszeríti térdre a vállalatot. Más oldalról ez azt is jelenti, hogy az építőipari cégek tevékenysége erősen koncentrált, a cégek többségénél már néhány nagyobb volumenű munka elnyerése is biztosítja a túlélést – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. felméréséből.

Pedig ha mindent egy lapra teszünk fel, egyetlen hiba is bedöntheti a céget!

Az iparban hasonló arányok figyelhetőek meg, azonban a foglalkoztatottak számának növekedésével nő az első számú vevő részesedése, ami jelentős beszállítói kapcsolatra utal. Ez azt jelenti, hogy esetükben jelenleg a növekedés motorja a legfontosabb három vevő – ezek adják az összes árbevétel 65-75 százalékát – keresletének bővülése, mivel feltételezhető, hogy mindent megtettek már új vevők megszerzésére. Ugyanakkor a meglévő technikai, technológiai szint sem valószínű, hogy lehetővé tenné a vevőkör jelentős bővítését.

Az első három vevő súlya az árbevételből (%) - Forrás: GKI

A kereskedelemben működő cégek 34százaléka számolt be jelentős súlyú vevőről. Mivel a bolti kiskereskedelemben jellemzően a lakossági vevők dominálnak, ezért a nagyvevőkre vonatkozó kérdésekre választ adók a nagykereskedők, a viszonteladók közül kerültek ki. Ebben a körben is látható a vevőkör koncentráltsága, ugyanakkor az első számú vevő súlya (az építőiparhoz hasonlóan) csökken a létszám növelésével. Az első három vevő a 10 fő alatti nagykereskedő cégeknél a 45 százalékot is eléri, míg az 50 felettieknél 35 százalék ez az arány.

A szolgáltató szektor cégeinek 68 százaléka esetében van jelentős súlyú vevő. Ezek esetében az első három vevő súlya 60-70 százalék között mozog. Ráadásul minél nagyobb a cég, annál nagyobb a három legnagyobb vevő részesedése az árbevételből. A legfontosabb vevő minden létszám kategória esetében legalább az árbevétel negyedét adja, de pl. a 250 fő feletti cégeknél ez az arány az 55 százalékot is eléri. Ez az esetek többségében erős kiszolgáltatottságot jelenthet, hiszen egy ilyen súlyú vevő fizetési képessége meghatározhatja az adott cég sorsát.

Az első három vevő súlya az árbevételből (%) - Forrás: GKI

A magyar kkv-szektor tehát rendkívül koncentrált vevői körrel rendelkezik, ami gátja a növekedésnek. Gyors növekedésük csak akkor következne be, ha a kevés megrendelő piaci helyzete oly mértékben javulna, hogy az a beszállítóikra is kihatna (több megrendelés, jobb árak stb.). Az egyedi kormánydöntésekkel megsarcolt egyre növekvő számú ágazat szereplői azonban jól felfogott érdekükből igyekeznek e többletköltségeket a beszállítókon „leverni”, illetve mérséklik a beszállítási igényüket. Így végső soron a kkv-szektor egésze is megszenvedi a központi „sarcot”.

Miért nem tudjuk eladni a legjobb terméket?
Egy új termék bevezetése minden vállalkozás számára nagy kihívás. Rengeteg idő, pénz és energia, ami jó eséllyel pocsékba megy, ha figyelmen kívül hagyjuk a legfontosabb szabályt. A Piac&Profit szakértője segít!

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo