Meg kell küzdeni a megszerzett előnyért is nemzetközi piacon

Kiemelt kormányzati szándék a kkv-k exportképességének növelése, de a cégek számára is fontos, hiszen egyértelmű, hogy a külpiaci megjelenés komoly lehetőségeket jelent a növekedésre. Egy sikeres magyar vállalkozás osztja meg tapasztalatait arról, hogy mi az, ami számít az exportpiacokon.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország exportteljesítménye fokozatosan növekszik, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) legfrissebb adatai szerint azonban az export 80 százaléka a nagy multinacionális vállalatokhoz köthető, míg a kis- és középvállalkozások (kkv) szerepe elenyésző. Az NGM által közreadott információk alapján a kkv-k teljesítménye javult az előző évekhez képest, de még így is kevesen képesek tartani a fokozatos növekedési tempót. A gépipar és gyógyszeripar húzóágazatok mellett dinamikusan növekszik a szoftver- és szolgáltatásexport aránya, köszönhetően az innovatív vállalatok, köztük jellemzően sok kis- és középvállalkozás fokozatos térnyerésének.

Lehet készülni az újabb exportpályázatra
Megjelent az „Exportképes innovatív termékek fejlesztésének támogatása az innováció vezérelt exportbővítés megvalósítása érdekében” pályázati felhívás; a mikro-, kis- és középvállalkozások, nagyvállalatok 5 milliárd forint vissza nem térítendő fejlesztési forrásra pályázhatnak a GINOP keretében.
Az egyedi telematikai megoldásokat fejlesztő WebEye Telematics Group sikeres példa a kkv-terjeszkedésre. A cégcsoport 2014-ben elért 37 százalékos exportbevételi aránya az elmúlt években 14 százalékkal növekedett, így 2017-ben várhatóan – a cég történetében először – a bevétel több mint fele (51%-a) a nemzetközi leányvállalatoktól fog érkezni.

A kiváló termék alapfeltétel, de nem elég a nemzetközi sikerhez

Az informatika és kísérő ágazatai számára az egyik legnagyobb kihívás a versenyképes egyedi megoldások értékesítése a megfelelő célpiacon.  A sikerhez idő, türelem és szakértelem szükséges. A hazai WebEye 10 éve nyitotta első romániai telephelyét, mára pedig a telematikai piac legnagyobb európai lefedettségével rendelkezik, és összesen 14 országban van jelen megoldásaival. Németh Pál, a cégcsoport nemzetközi piacokért felelős vezetője a WebEye exportpiacon szerzett tapasztalatait így foglalta össze: „Jelenlegi sikerünk hátterében az egyedi igényekre fejlesztett telematikai szolgáltatásaink állnak, amivel bátran vettük fel a versenyt a piac más szereplőivel szemben. A nemzetközi piacot a hazaitól esetenként teljesen eltérő kultúra jellemzi, ami miatt az itt szerzett előnyünkért a mai napig keményen meg kell küzdenünk. Ennek egyik fontos része, hogy egy előre jól meghatározott stratégia mentén tervezzük a határon túli jelenlétünket. Idei terveinkben a meglévő hálózatunk erősítésének részeként a további földrajzi terjeszkedés megalapozása szerepel Délkelet- és Nyugat-Európában egyaránt.”

4 alaplépés a sikeres exporttevékenység érdekében:

  • Ismerjük a piacot. A lehetőségek teljes kiaknázása érdekében fontos, hogy kiismerjük a célpiacot, hogy tudjuk, mivel lehetünk többek a versenytársakkal szemben.
  • Legyünk jelen (ügyféltámogatás, képviselet). A nemzetközi piacon elsődleges szempont, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban tudjunk reagálni a partnerek igényeire. A WebEye 14 európai országban van jelen leányvállalatain keresztül, ahol az ott dolgozók a nyelvi akadályok elkerülésével tudnak segíteni partnereinknek. Egyes célpiacokon (például német és lengyel) hátrányból is indulhat egy-egy vállalkozás, ha nem egy nyelvet beszél a megrendelővel. Éppen ezért fontos, hogy helyi emberekkel, anyanyelvi szinten beszélő kollégákkal intézzük a helyi képviseletek operatív feladatait (például ügyfélkiszolgálás). (A jelenlét mellett a láthatóság is fontos! Mutatunk 5 stratégiai lépést a nemzetközi márkaépítéshez.)
  • Válasszunk jó partnert. Arra is van megoldás, ha nem tudunk, vagy még nem éri meg helyi irodát nyitni. Ebben az esetben érdemes olyan partnerekkel megállapodni, akikkel az adott vállalat kiegészíti egymás szolgáltatásait, és hosszú távon közösek a céljaik. Figyeljünk arra, hogy termékünkkel, szolgáltatásunkkal hozzáadott értéket biztosítsunk a partnerünk számára.
  • Szabjuk igényekre a terméket/ szolgáltatást. Ne feledjük, hogy nem elég ha ismerjük a piacot! Szolgáltatásunkban is mutassuk meg azt a pluszt, amivel kitűnünk a versenytársak közül. Minden országban más és más trendek, igények kerülnek előtérbe, amelyekre a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal is kötelező reagálnunk a siker érdekében.
 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo