Meg kell küzdeni a megszerzett előnyért is nemzetközi piacon

Kiemelt kormányzati szándék a kkv-k exportképességének növelése, de a cégek számára is fontos, hiszen egyértelmű, hogy a külpiaci megjelenés komoly lehetőségeket jelent a növekedésre. Egy sikeres magyar vállalkozás osztja meg tapasztalatait arról, hogy mi az, ami számít az exportpiacokon.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország exportteljesítménye fokozatosan növekszik, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) legfrissebb adatai szerint azonban az export 80 százaléka a nagy multinacionális vállalatokhoz köthető, míg a kis- és középvállalkozások (kkv) szerepe elenyésző. Az NGM által közreadott információk alapján a kkv-k teljesítménye javult az előző évekhez képest, de még így is kevesen képesek tartani a fokozatos növekedési tempót. A gépipar és gyógyszeripar húzóágazatok mellett dinamikusan növekszik a szoftver- és szolgáltatásexport aránya, köszönhetően az innovatív vállalatok, köztük jellemzően sok kis- és középvállalkozás fokozatos térnyerésének.

Lehet készülni az újabb exportpályázatra
Megjelent az „Exportképes innovatív termékek fejlesztésének támogatása az innováció vezérelt exportbővítés megvalósítása érdekében” pályázati felhívás; a mikro-, kis- és középvállalkozások, nagyvállalatok 5 milliárd forint vissza nem térítendő fejlesztési forrásra pályázhatnak a GINOP keretében.
Az egyedi telematikai megoldásokat fejlesztő WebEye Telematics Group sikeres példa a kkv-terjeszkedésre. A cégcsoport 2014-ben elért 37 százalékos exportbevételi aránya az elmúlt években 14 százalékkal növekedett, így 2017-ben várhatóan – a cég történetében először – a bevétel több mint fele (51%-a) a nemzetközi leányvállalatoktól fog érkezni.

A kiváló termék alapfeltétel, de nem elég a nemzetközi sikerhez

Az informatika és kísérő ágazatai számára az egyik legnagyobb kihívás a versenyképes egyedi megoldások értékesítése a megfelelő célpiacon.  A sikerhez idő, türelem és szakértelem szükséges. A hazai WebEye 10 éve nyitotta első romániai telephelyét, mára pedig a telematikai piac legnagyobb európai lefedettségével rendelkezik, és összesen 14 országban van jelen megoldásaival. Németh Pál, a cégcsoport nemzetközi piacokért felelős vezetője a WebEye exportpiacon szerzett tapasztalatait így foglalta össze: „Jelenlegi sikerünk hátterében az egyedi igényekre fejlesztett telematikai szolgáltatásaink állnak, amivel bátran vettük fel a versenyt a piac más szereplőivel szemben. A nemzetközi piacot a hazaitól esetenként teljesen eltérő kultúra jellemzi, ami miatt az itt szerzett előnyünkért a mai napig keményen meg kell küzdenünk. Ennek egyik fontos része, hogy egy előre jól meghatározott stratégia mentén tervezzük a határon túli jelenlétünket. Idei terveinkben a meglévő hálózatunk erősítésének részeként a további földrajzi terjeszkedés megalapozása szerepel Délkelet- és Nyugat-Európában egyaránt.”

4 alaplépés a sikeres exporttevékenység érdekében:

  • Ismerjük a piacot. A lehetőségek teljes kiaknázása érdekében fontos, hogy kiismerjük a célpiacot, hogy tudjuk, mivel lehetünk többek a versenytársakkal szemben.
  • Legyünk jelen (ügyféltámogatás, képviselet). A nemzetközi piacon elsődleges szempont, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban tudjunk reagálni a partnerek igényeire. A WebEye 14 európai országban van jelen leányvállalatain keresztül, ahol az ott dolgozók a nyelvi akadályok elkerülésével tudnak segíteni partnereinknek. Egyes célpiacokon (például német és lengyel) hátrányból is indulhat egy-egy vállalkozás, ha nem egy nyelvet beszél a megrendelővel. Éppen ezért fontos, hogy helyi emberekkel, anyanyelvi szinten beszélő kollégákkal intézzük a helyi képviseletek operatív feladatait (például ügyfélkiszolgálás). (A jelenlét mellett a láthatóság is fontos! Mutatunk 5 stratégiai lépést a nemzetközi márkaépítéshez.)
  • Válasszunk jó partnert. Arra is van megoldás, ha nem tudunk, vagy még nem éri meg helyi irodát nyitni. Ebben az esetben érdemes olyan partnerekkel megállapodni, akikkel az adott vállalat kiegészíti egymás szolgáltatásait, és hosszú távon közösek a céljaik. Figyeljünk arra, hogy termékünkkel, szolgáltatásunkkal hozzáadott értéket biztosítsunk a partnerünk számára.
  • Szabjuk igényekre a terméket/ szolgáltatást. Ne feledjük, hogy nem elég ha ismerjük a piacot! Szolgáltatásunkban is mutassuk meg azt a pluszt, amivel kitűnünk a versenytársak közül. Minden országban más és más trendek, igények kerülnek előtérbe, amelyekre a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal is kötelező reagálnunk a siker érdekében.
 

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo