Még csak most kezdődik a harc az olajpiacon

Rövidtávon nehezen becsülhető meg az olajár alakulása. Az olajpiac igazi átalakulása még csak most kezdődik, hiszen az elektromos autók térnyerésével visszaesik a közlekedésben a kereslet a fekete aranyért.

Még csak most kezdődik a harc - Kép: Pixabay

A piaci volatilitás a globális pénzügyi válság óta mostanában szökött fel a legmagasabb szintre két fő tényező, az amerikai palaolaj-kitermelés gyors növekedése miatt, illetve mert Szaúd-Arábia piaci részesedésének védelme érdekében feladta hagyományos kínálat- és árszabályozó szerepét. Hosszabb távon azonban az olajárak alakulását két alapvető trend határozza meg, ezért a kilátások jobban behatárolhatóak. Az egyik fő tényező a legnagyobb olajfelhasználó, a közlekedés részarányának a csökkenése a keresletben, a másik pedig az olajtermelésben a nagy tőkeigényű technológiák részarányának a zsugorodása lesz. Mindkét tényező az olajárak hosszú távú emelkedése ellen hat.

Így szedjük meg magunkat az olajáron
Az elmúlt másfél évben rosszul teljesített az olajszektor, és a következő hetekben-hónapokban sem várható, hogy ez a trend megfordulna. Befektetőként azonban már most célszerű körbenézni, melyek azok a befektetések és devizák, amelyek az olajár későbbi emelkedéséből profitálhatnak majd.
A közlekedés olajtermékek iránti keresletének visszaesését elsősorban az elektromos járművek robbanásszerű terjedése okozza. Egy nemrégiben publikált kimutatás szerint az elektromos járművek értékesítése tavaly közel hatvan százalékkal növekedett 2011 óta az eladott elektromos autók száma már elérte az 1,1 milliót. Annak ellenére is, hogy az elektromos autók lényegesen többe kerülnek a robbanómotoros járműveknél, hatótávjuk sokkal kisebb, feltöltésük pedig több időt vesz igénybe. Ráadásul ez a zuhanó olajárak környezetében következett be.

Az elektromos járművek terjedése Kínában a leglendületesebb, ott tavaly megnégyszereződött az értékesítés az előző évihez képest. Az elektromos járművek terjedése a kínai piacon különös jelentőséggel bír a világ olajipara számára, amely éppen Kínától reméli a kereslet növekedésének a felét. Bár Kínában a tavaly eladott 20 millió személygépkocsi alig egy százaléka volt elektromos jármű, ez bármikor hirtelen és nagyot változhat. Az UBS elemzése szerint a csökkenő akkumulátorárak és adózási szabályok Európában 2021-re, Kínában 2025-re versenyképessé tehetik az elektromos autókat a hagyományos járművekkel szemben.

A világnak azonban ezzel együtt is még nagyon hosszú ideig és nagyon sok olajra lesz szüksége. Változni fog viszont a kitermelés költséghatékonysága, és az összes termelésen belül csökkenni fog a nagy tőkeigényű kitermelési eljárások részaránya. Az alacsonyabb átlagos tőkeigény egyúttal a beruházási ciklusok időtartamát is csökkenti, azaz enyhíti a piaci volatilitás egyik legjelentősebb kiváltó tényezőjét. Mindez együttesen hosszabb távon árstabilitást és nem túl magas olajárakat hoz.

Az autóiparban sincs kolbászból a kerítés
A nagy autógyártók és beszállítók hosszútávra rendezkedtek be Kelet-Közép-Európában: az elkövetkező időszakban növekedéssel, munkaerő-bővüléssel és innovációs-technológiai beruházásokkal számolnak. Míg a régió elsősorban az alacsony bérek és a képzett munkaerő miatt vonzó, a legnagyobb kihívást a bizonytalan jogi háttér és az oktatási rendszer jelentik.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo