Már nem csak az olcsóra hajtanak a vásárlók?

Megállt a kereskedelmi márkás termékek évek óta tartó térnyerése az élelmiszer-kiskereskedelemben idén az első félév során. Forgalmuk ugyanúgy 3,0 százalékkal nőtt az élelmiszerek bolti eladásából, mint a gyártói márkás árucikkeké, tavaly január-júniushoz viszonyítva.

Kép: Flickr

Élelmiszerből idén az első félév mintegy 778 milliárd forint bolti forgalmából a láncok saját márkái 28 százalékkal részesedtek, ami 218 milliárd forintot jelent. Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál 186 milliárd forint félévi bevételből 19 százalék jutott kereskedelmi márkákra, azaz 35 milliárd forint. A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Dontodent, stb. A népszerűségüket jelzi, hogy tavaly minden negyedik forintot ilyen termékre költöttek a vásárlók.

„Három tényező játszik fontos szerepet abban, hogy a gyártói márkák piaci pozíciója javult az idén” – vélekedett Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. „Egyik, hogy a gyártó vállalatok szélesítették termék kínálatukat viszonylag sok úgynevezett B márkával; amelyek versenyképes áraik mellett élvezik a fogyasztók nagy részének gyártói márkákkal szembeni bizalmát. Ehhez járul, hogy hazánkban a diszkont láncok választékukban feladják saját márkáik óriási túlsúlyát. Ugyanis elkezdtek belistázni több gyártói márkát, első sorban olcsóbb B márkákat. Ez különösen érvényes háztartási vegyi árura és kozmetikumra. Bizonyos mértékig a piaci helyzet azért is javul gyártói márkák számára, mert kínálják őket sok árengedményes akcióban is, amit a fogyasztók kihasználnak”.

Legnagyobb a kereskedelmi márkás élelmiszerek piaci részesedése a termékcsoportok közül értékben továbbra is állateledelnél és mélyhűtött árunál 54, illetve 48 százalékkal. Legkisebb pedig alkoholos italnál (12%) valamint édességnél (15%). Ha a háztartási vegyi árut nézzük, a kereskedelmi márkák értékben mért piacrésze kiemelkedik idén az első félében konyhai törlőkendőnél (65%) és bútorápolónál (54%). Kozmetikumok közül a láncok saját márkáinál a legmagasabb részarányt baba higiéniai cikkeknél regisztrálták 37 százalékkal, majd kéz- és lábápoló szereknél 22 százalékkal. Legalacsonyabb pedig a kereskedelmi márkák mutatója intim higiéniai termékeknél 4, valamint hajápolási árucikkeinél 7 százalékos piaci részesedéssel, értéket tekintve.

„Azért vásárol kereskedelmi márkás termékeket a magyar fogyasztók nagyobb része (57%), mert alacsony az áruk” – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes a tárgyban mért legutóbbi Nielsen-felmérésről. –„Utána a kedvező ár/érték arány következik, 46 százalékos említéssel. A korábbi évekhez képest pedig többen mondják azt, hogy ugyanolyan jó a minőségük, mint a gyártói márkás árucikkeké (42%)”.

Márkanév: megfoghatatlan pénz
Tervezhető adóterhek, mérhetőbb hatékonyság, vállalatfelvásárlás esetén akár többszörös felár elérése, illetve jelentősen javuló finanszírozási és befektetési esélyek – néhány fontos előny, ami mindenképpen indokolttá teszi egyes immateriális javak, így például a márkaérték meghatározását és a mérlegben való szerepeltetését.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo