A modern online bankolással szemben a magyarok legfontosabb elvárásai közé az online kiszolgáláshoz párosuló alacsony költségek és magas fokú transzparencia tartoznak. Utóbbi elsődleges megjelenési formái az áttekinthető és érthető kimutatások, az összes élő és múltbeli szerződés elérhetősége, pénzügyi megtakarítási javaslatokat adó funkciók – derül ki a Bankmonitor.hu friss digitális banki felméréséből.
Az online banki szolgáltatások kiterjesztésére nagy igény is lenne, a felmérés szerint a válaszadók közel fele tartaná fontosnak, hogy teljesen online ügyintézéssel, a bankfiók felkeresése nélkül tudjon bankot váltani.
Nem segítség, hanem problémaforrás a bankfiók
A magyar banki ügyfelek alacsony bankváltási hajlandóságára már többször felhívta a figyelmet az MNB is, hiszen ilyen környezetben a bankok kevésbé törekednek a legkedvezőbb árak kialakítására. „A jelenleg Magyarországon tapasztalható alacsony bankváltási hajlandóság mögött részben bürokratikus gátló tényezők állnak: a válaszadók 47 százaléka ma teljes mértékben az online ügyintézésű, bankfióki megjelenés nélküli számlanyitással ért egyet” – értékelte az eredményeket, Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője. A Németországban, Ausztriában, Svájcban és néhány közép-európai régiós országban is ma már létező gyakorlat hazai megvalósítását a válaszadók további 28 százaléka „inkább fontos” minősítéssel látta el, és csupán a megkérdezettek 25 százalékának semleges vagy nem fontos a bankfiók felkeresése nélküli számlanyitás lehetősége.
Amennyiben most kellene bankot választani, a válaszadók 40 százaléka számára valós alternatíva lenne, hogy az új pénzügyi szolgáltató nem rendelkezik bankfiókkal, a teljes ügyfélkiszolgálás online és telefonos csatornán keresztül valósul meg. A megkérdezettek 47 százaléka pedig csak olyan bankot választana, amelyik legalább egy fiókkal rendelkezik. Egy szűk, 13 százalékos kisebbség igényel még ma is kiterjedt fiókhálózatot. (Más felmérések is alátámasztják ezeket az eredményeket.)
„Ha már a mai bankhasználók 40 százaléka is azt mondja, hogy fiók nélküli kiszolgálást is el tud képzelni, illetve azt preferálja, képzeljük el, milyen választ adna a következő generáció. Hiszen mi (X generáció) még abban a világban nőttünk fel, ahol mindent papíron intéztünk, kék tollal írtunk alá, és láttunk másolatokkal töltött dossziékat. Sokan már felültünk a digitalizáció hullámára, és rengeteg napi ügyünket digitálisan intézzük, Viberen üzenünk gyerekeinkkel, Booking.com-on 2 perc alatt foglalunk szállást a nyaraláshoz, sokan már chaten kérünk segítséget ügyintézés közben. De mi azért még digitális bevándorlók vagyunk. Képzeljük el, milyen választ fog ugyanerre a kérdésre adni néhány év múlva a következő generáció digitális bennszülöttje (digital natives)” – értékelte az eredményeket Rakovszky Balázs, a T-Systems Magyarország Pénzintézetek üzletágának igazgatója.
Legyen elérhető a tanácsadás
Digitális banki ügyfélként is jelentős értéket tulajdonítanak a megkérdezettek a bankok pénzügyi tanácsadásának. A válaszadók 28 százaléka „teljes mértékben”, 40 százaléka „inkább fontosnak” tartja a tanácsadást. Amennyiben mindenhol elfogadnák a bankkártyás és/vagy mobilfizetés lehetőségét, úgy a válaszadók 42 százaléka számára elfogadható lenne, hogy egyáltalán ne tartson készpénzt magánál. További 49 százalék számára kismértékű készpénztartás elengedhetetlen. Mindössze 9 százalék azok aránya, akik főként vagy kizárólag készpénzzel fizetnének abban az esetben is, ha mindenhol rendelkezésre áll a kártyás/mobilos fizetés lehetősége.