Az, hogy a képek milyen erősen hatnak az emberek agyára, nem újdonság – elég csak az egy kép többet mond ezer szónál szólásra gondolni. Ha még hozzáteszünk néhány marketinges tényt, senkinek nem lehet kétsége a képek ereje felől. Tény, hogy a képeket 94 százalékkal többen nézik meg, mint a szöveges tartalmakat, és a látogatók 100 százalékkal több időt töltenek azokon az oldalakon, ahol vizuális tartalom is található.
Tény az is, hogy az emberi agy a vizuális információt hatvanezerszer gyorsabban dolgozza fel, mint a szöveges tartalmat. Ez egy olyan világban, ahol csak pár másodpercünk van felkelteni mások figyelmét, ez nem elhanyagolandó szempont.
A modern agykutatás eredményeinek hála, a kutatók mára pontosan tudják, hogy mikor mi zajlik le a vásárlók agyában. Nem kell arra hagyatkozniuk, hogy kérdőívekkel próbálják meg a vevőkből kiszedni, mi jár a fejükben. A neuromarketing tudományága az agykutatás módszereivel – fMRI, EEG gépekkel, mimikaelemzéssel – azt vizsgálja, hogy mi játszódik le az agyban még azelőtt, hogy az elérné a tudatos szintet.
Hogy ez miért fontos a kereskedők, vállalkozók számára? Mert a kutatók szerint a gondolatok és érzések legalább 95 százaléka tudatalattiból származik. A kereskedők mégis alapvetően a maradék 5 százalékra összpontosítanak. Statisztikákat mutogatnak, és termékelőnyökről és költségekről beszélnek, pedig az érzelmekre és a tudatalatti igényekre is lehetne hatni. Roger Dooley, a terület egyik szakértője a képek tudatos használatához is ad néhány jó tippet.
Lássuk a legalapvetőbb és – mint most már a tudományos kutatások is igazolják – tényleg működő tippet: kisbabával és szép nővel mindent el lehet adni! Dooley kutatásai igazolják, hogy azok a hirdetések, amelyekben feltűnik egy kisgyermek arca, valóban, minden további nélkül nagyobb figyelmet generálnak és önmagukban is pozitív érzelmeket váltanak ki a nézőből, vagyis adott esetben a reménybeli fogyasztónkból.
Az arcképek használata a szakértők szerint mindig előnyös, odavonja a figyelmet az adott dologra, és személyesebbé teszi a kommunikációt. Nem elég azonban, ha vonzó vagy az azonosulást segítő (épp olyan mint én), esetleg erős érzelmeket kiváltó (kisgyermek, elesett ember) képet választunk. Ha a cél nemcsak az, hogy a képben gyönyörködjenek a nézők, hanem az üzenetünk elolvasására is rá akarjuk venni őket, használjuk a tekintet irányát!
A kísérletek ugyanis azt is egyértelműen bizonyították, hogy önkéntelenül arra figyelünk, amerre a képen látható ember. Ha tehát egy szép arc néz velünk szembe, nagyon elégedetten visszanézünk rá. Ha viszont a képen lévő személy tekintete valamerre mutat, a néző is követni fogja. Így terelhetjük a figyelmet a reklámunk üzenete, a közölni kívánt fontos információ felé.
A képeket nemcsak a marketingüzenetekben, de a személyes marketingünkben is használhatjuk! Egy értékesítőnek, akinek ismeretlen emberekkel kell kapcsolatba lépnie, például sokat segíthet, ha tudja, akinek látjuk az arcát, azt közelebb érezzük magunkhoz. Vagyis elég lehet egy portrét elhelyezni az ügyfélszerző, időpontkérő e-mailekbe, az eredmények szerint nyitottabbak lesznek ránk az ügyfelek.