A legnagyobb átalakulást kétségtelenül a médiapiac átalakulása okozta, az online platformok előretörésével. Igazán aktuálisnak korábban napilapok segítségével lehetett lenni, ma pedig semmi sem tud versenyezni az online portálok világával, így a legnagyobb hangsúlyt minden ügyfélnél az online PR-re helyezzük. Ez egyébként még inkább azt igényli, hogy olyan komplett anyagokat állítsunk össze, amelyek ezekre a sok hírt felvevő oldalakra egy-két kattintással integrálhatóak. Ennél is jobban felgyorsította a hírforgalmat a közösségi média világa a Facebook segítségével, ami szinte „plazaként” működik a híreket szolgáltató „kisboltok” világában. Gyakorlatilag egyetlen felületen keresztül elér bennünket nagyon sok információ. A szükséges anyagok már leggyakrabban elektronikusan vándoroltak tovább, a személyes találkozásokat felváltották az e-mail küldések. Ez egyszerűsítette a kapcsolattartást. Annyira távolinak tűnik például a több évtizedes szakmai múlt, ma szinte el sem tudjuk képzelni, hogyan működött a rendszer. Az viszont akkor is és ma is egyre fontosabb szempont, hogy minél tökéletesebb, komplettebb anyagot tudjunk a szerkesztők kezébe adni, hogy ők azt már a médium igényei szerint tudják alakítani. A mellékelt illusztrációs anyag szintén fontos, gyakran annak alapján kerül vagy nem kerül sor valaminek a megjelenésre, hogy elég jó illusztrációt tudunk-e hozzá küldeni. Ez ma is így van, ma is alapkövetelmény – mondja Freund Judit PR szakértő.
A sajtótájékoztatók valóban kicsit kimentek a divatból. Ma már a legtöbb esetben nem javasoljuk az ügyfeleknek a klasszikus sajtótájékoztatók szervezését, ez inkább csak politikai vagy gazdasági téren működik, esetleg még nagyobb kulturális eseményeknél. Általános jellemző, hogy az újságírók az általunk alkalmasnak talált időpontokban nem tudnak elszabadulni a szerkesztőségekből, ennek egyébként az is oka, hogy a költséghatékonyság miatt egyre több lap dolgozik egyre kevesebb munkatárssal, így ők nem nagyon érnek rá órákat házon kívül tölteni munkaidőben.
Tapasztalatunk szerint azoknak a sajtóeseményeknek van még létjogosultsága, ahol valami különleges dolog történik (például hajápoló termékeket mutattunk már be fodrászszalonban, ahol a vendégek az információk mellett egy ajándék hajszárítást is kaptak, vagy főzhettek szederdzsemet egy szállodában, esetleg elvisszük őket levendulát ültetni egy épülő panzió kertjébe, stb.). Tehát az esemény-PR az, ami működik ma.
A közösségi média milyen lehetőségeket rejt?
Gyakori, hogy egy kampány PR-megjelenéseit aktívan segíti, ha a Facebookon olvasnak róla. A céges és hivatalos Facebook-profilok kezelése éppen ezért most már aktív része az online PR-munkának. Az a legszerencsésebb eset, ha egységesen kommunikál a cég minden irányban. Ez egyes cégeknél Instagram- és Pinterest-profilokkal is bővülhet. Minél komplexebben gondolkodunk, annál szélesebb kört lehet elérni a színes, változatos megjelenésekkel. Ez korábban is igaz volt, de most hatványozottan, mert nem csupán a magazinok ajánló rovatai állnak rendelkezésre, hanem sok egyéb is. Ez mindenképpen segítség abban, hogy jól lehessen célozni és minden célcsoportot el lehessen érni a megfelelő csatornákon. Vannak esetek, amikor például egy remek eszköz lehet egy blog. Minden üzenet elhelyezhető, és ezeket nagyon szívesen olvassák az emberek, tehát PR-ben is érdemes gondolkodni róla. (Egyébként nem csak PR-szempontból éri meg egy saját blog.)
Iszonyú tempót diktál a világ, a PR mit érzékel ebből?
Ami a PR-csapat részéről kétségtelenül több figyelmet igényel, az a kampányidőszak, ugyanez pedig az ügyfél részéről megértést. Mire gondolok? Nyilván mindenki azonnal akar mindent, vagy nagyon rövid időn belül. A korábbi gyakorlathoz képest hír- és információdömping van. Ha valami nem teljesen aktuális, akkor nem okvetlenül kap prioritást a megjelenések sorában. Ezt elsősorban az online PR-re értem, hiszen a heti- és havilapok esetében korábban is az volt a gyakorlat, hogy hetilapoknál 3-4 hét, havilapoknál 2-3 hónap is lehet az átfutási idő. Ezért fontos egy-egy PR-kampányt minimum 3 hónapra tervezni, amennyiben a célmédiumok között vannak havilapok is. Vannak helyzetek, amikor abban kell gondolkodni, hogy egy-egy havilap esetén két-három hónap is lehet az átfutási idő, tehát ha rövidebb időszakban állapodunk meg, akkor nem fogunk tudni elég eredményt elérni.
Az szintén egy új keletű probléma, hogy drasztikusan lecsökkent az olyan televíziós műsorok száma, amelyben bármilyen témáról beszélgetni lehet, amit a PR-ügynökségek képviselnek. Így bár minden ügyfél fejében kiemelt helyen van a tévé és a tévés megjelenés, ezeket akkor tudja üzembiztosan elérni, ha fizetett felületeket vásárol.
A fent leírt eszközök az ingyenes PR-t erősítik. A médiaértékesítés során ráébredtek az ügyfelek arra, hogy a hirdetést sokkal többen utasítják el, pillantást sem vetnek rá, így a médiacégek gyakran értékesítenek PR-cikk felületeket is. Amennyiben egy ügyfél biztosra akar menni, teljes méretben akarja látni a logóját, teljesen ellenőrizett formában az üzenetét, akkor számára ez a jó megoldás. Mi free PR-ral dolgozunk, aminél az a fontos, hogy jó témát, jó szöveggel, jó fotóval adjunk a sajtó részére, és ezt szeresse meg, és akarja beszerkeszteni a lapba, műsorba, akarja megjelentetni online felületen.
Miért érdemes szakemberre bízni a cég PR-ját?
A PR alapja egyrészt az a tudás, ami igényel némi szerkesztői vénát, hogy mi lesz a jó anyag, ami érdekes, és megjelentethető. A másik kulcs a kapcsolatrendszer, amely már szintén nem úgy működik, mint korábban. Nem elég egyszer ismerni néhány újságírót, folyamatosan képben kell lenni, új megjelenési lehetőségeket felfedezni, kontaktlistát frissíteni, mert ezen a területen is nagyon dinamikusak a változások.
Szokták kérni: küldd át a sajtólistát! – na ilyen nincs. Egyrészt ez mindenkinek saját gyűjtésen alapuló adatbázis, másrészt szinte sosincs naprakész, teljesen érvényes sajtólista. Vannak tematikus listák is, tehát egy jó PR-es minimum 8-10 listából dolgozik párhuzamosan, és ezeket is folyamatosan frissíti.
Ez az a tudás, amelyért érdemes PR-szakemberrel dolgozni. Természetesen egy kkv-nál ez gyakran anyagi kérdés, és erre sajnálják a pénzt. Ez is egy olyan terület, amelyről mindenki azt gondolja, hogy ért hozzá, mint a focihoz, pedig ez azért így nem igaz. Azt tanácsoljuk, hogy kiemelt promóciók esetén mindenképp vegyenek igénybe szakembert, de legalább 3 hónapos időtartamra, mert különben nem lesz elég jól látható eredménye a kampánynak. Optimálisan pedig még inkább 6 hónapos időszakokat javasolnék. Erre a területre is érvényes, hogy nem mindig a drága a legjobb. Kérjünk referenciát, kutassunk, és egy személyes találkozó alkalmával mérjük fel, hogy mennyire szimpatikus a szakértő.