Lenyomják a román fuvarozók a magyarokat?

Nem tartják teljesen megalapozottnak a romániai fuvarozók a magyarországi szakma panaszát a külföldi cégek jelentette konkurenciára, a nyomott árakra. Egyesek a számtalan közvetítő beiktatásával magyarázzák az alacsony fuvardíjakat, mások a szabad piaci körülményekre hivatkoznak, ahol sok magyarországi cég is lecsap az olcsó fuvarra - írja a Világgazdaság.

Mintegy 50 milliárd forint bevételkiesést szenvedtek el a magyar fuvarozók a romániai cégekkel szembeni piacvesztés nyomán - állítja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary, amelynek kezdeményezésére soron kívüli piacvédelmi konzultációra került sor a napokban az érintett szakhatóságok bevonásával.

A NiT szerint ugyanis veszélyes árverseny tapasztalható a közúti árufuvarozásban, a magyarországi exportfuvarok mintegy harmadát áron alul viszik el a romániai fuvarozók. Az érdekképviselet szerint a jogellenes tevékenységre utaló irreális, önköltség alatti fuvardíjaikkal a sokszor szabálytalanságok sorát vállaló romániai kamionosok kiszorítják a cégeket a magyar piacról, a tavalyi év második felétől tapasztalt árverseny a koronavírusjárvány idején még inkább kiéleződött.

Hatósági beavatkozás kellene 

Számításaik szerint az önköltségi ár kilométerenként 0,82-0,86 euró, egy átlagos exportfuvardíj ponyvás-nyerges szerelvény esetében pedig 0,87–0,92 euró, eközben a magyarországi román exportdíj a piaci visszajelzések szerint átlagban 0,75 euró, de akár 0,5 euró is lehet. A NiT Hungary szerint hatósági beavatkozásra van szükség. Az ellenőrzéseknek elsősorban arra kell fókuszálniuk, hogy betartják-e a rendes, 45 órás heti pihenőidő járműben töltési tilalmát, vizsgálni kell a szabványnak nem megfelelő üzemanyag használatát, az útdíjfizetési rendszer kijátszását, továbbá azt, hogy az üzemben tartó közigazgatásibírság-tartozásait beszedték.

A romániai fuvarozók, valamint érdekképviseletük vezetői árnyaltabban látják a képet. Böjte Gábor, egy sepsiszentgyörgyi fuvarozó cég tulajdonosa szerint a legnagyobb gond az, hogy a szállítók ritkán tárgyalnak közvetlenül a megrendelővel.

"A gyárak felteszik az online börzére az árut, amelynek szállításával aztán a speditőrcégek bízzák meg a fuvarozókat. Mivel túl sok, akár két-három közvetítőn keresztül zajlik a fuvaroztatás, a megrendelő által kínált jobb árból a speditőrök jelentős szeletet lecsípnek, ezért a fuvarozó cégeknek már kevés jut" - vázolta a helyzetet. Hozzátette, főként a kisebb cégek kényszerülnek arra, hogy "benyeljék" a közvetítők által lenyomott árakat. Egy nyerges vontató önköltségi tarifája 0,60-0,65 euró kilométerenként, minimum ennyi kell ahhoz, hogy kijöjjön belőle az útadó, az amortizáció, a sofőr fizetése, ugyanakkor a 0,80 euró is nyomott árnak számít. Böjte Gábor szerint egyébként gyakori, hogy épp magyarországi speditőrcégek adnak megrendelést romániai fuvarozóknak.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo