Az innovációhoz való hozzáállás egyfajta lenyomata az, hogy milyen új digitális megoldásokat vezetnek be a cégek. A nagyvállalatok jól teljesítenek, más területen azonban nem mutatható érdemi elmozdulás.
„Ijesztő, hogy a hazai cégeknek mintegy 40 százaléka a maga szempontjából nem is tartja fontosnak a digitális transzformációt” – mondja Németh Balázs.
Összességében azonban a vállalatoknak változatlanul a fele számolt be arról, hogy jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre a meglévő szoftverek, alkalmazások összekapcsolása (33 százalék), a távmunka támogatása (32 százalék), az automatizáció (18 százalék) vagy a big data alkalmazása (9 százalék) terén. A vállalatok a működési költségüknek átlagosan 5 százalékát költötték digitalizációra. Ezen belül képzésre sok pénzt szántak: felismerve az informatikai tudás jelentőségét, a vállalatok munkavállalóik ötöde számára nyújtottak informatikai képzést ‒ ami az eddig mért legmagasabb érték.
Nagy úr a kényszer
Németh Balázs szerint a korábbi időszakban két külső kényszer is élénkítőleg hatott a vállalatokra, hogy újabb és újabb digitális technológiákat vezessenek be. A pandémia miatt elterjedtté vált az otthoni munkavégzés, ehhez egyik napról a másikra hatalmas digitális transzformációt kellett végrehajtani a cégeknél. Ugyancsak a Covid-járvány kényszerítette ki a kereskedelmi szektorból, hogy újszerűen szolgálja ki a vásárlókat. Mára a kereskedelemben ez az innovációs fellángolás kihunyt, némi élénkülés tapasztalható a mezőgazdaságban.