Lehetünk Teréz anya és Doktor House egy személyben?

Sok cég megtapasztalta már, hogy a reklámozás jó ideje nem hoz olyan eredményt, mint régen. Mi ennek az oka, és mi működik helyette? Hogyan szerezzenek a cégek minőségi értékesítési leadeket a mai piacon? A Piac&Profit szakértője segít!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Korábban két cikkben is szó esett a sikeres értékesítés két kulcsszaváról: a bizalom és tisztelet (tekintély) kivívásáról. Ahhoz, hogy sikeresen értékesítsünk, bizalmat kell ébresztenünk a cég és a termék és szolgáltatás iránt, valamint tiszteletet kell kivívnunk a vevő szemében. Bár jól tudjuk, hogy a magyar vásárlóközönség árérzékeny, ha azonban emiatt azt hisszük, hogy elsősorban az áron múlik az értékesítés sikeressége, tévedünk. Ha nem "noname" áron vagy beszerzési ár alatt akarunk értékesíteni, akkor nem boldogulhatunk a piacon a bizalom és tisztelet kivívása nélkül.

A nyereséges értékesítés fő titka: a vevőnek jobban kell akarnia a termékünket és/vagy a szolgáltatásunkat, mint mi akarjuk az ő pénzét. Ez csak két módszerrel érhető el. Az egyik az, hogy kizárólag olyan vevőt célzunk meg, akinek egyáltalán nincs választása, mert vagy életbevágó számára, hogy azonnal hozzájusson a termékünkhöz/szolgáltatásunkhoz - azaz nincs is ideje válogatni -, vagy pedig egyetlen konkurenciánk sincs a piacon. Ez a számunkra kedvező helyzet azonban csak ritkán áll elő, és inkább az értékesítői "vágyálom" kategóriájába esik. Minden más esetben egyedül a bizalom és a tisztelet kivívása garantálhatja a nyereséges értékesítést. Ez tehát a másik módszer.

Kép:Pixabay

Nézzük meg röviden, mit is értünk bizalom alatt!

A bizalom azt jelenti: a potenciális vevő nem tart attól, hogy be akarjuk csapni, nem fél attól, hogy esetleg olyat próbálunk rásózni, ami nem váltja be a várakozásait, nem feltételezi, hogy valami olyat akarunk eladni neki, amire valójában nincs is szüksége. A bizalom tehát az, amikor az ügyfél hiszi, hogy tényleg az ő érdekeit tartjuk szem előtt, valóban segíteni akarunk neki. A bizalomra érdemesség modellje lehetne akár Teréz anya is, mivel az ő tiszta és önzetlen szándékait senki sem vonja kétségbe. Ezért került hát az ő neve cikkünk címébe.

Mit értünk a tisztelet vagy a tekintély alatt?

Azt, hogy potenciális vevőnk elfogad bennünket hiteles információforrásnak és hallgat a véleményünkre. Analógia segítségével: úgy tekint ránk a termékünk/szolgáltatásunk témájában, mint az orvosára az egészsége kérdésében. Tehát magától értetődő, nem vitatható tényként fogadja el állításainkat. Egyből láthatjuk, hogy mennyire kívánatos ennek a pozíciónak a kivívása a piacon. Hiszen minél jobban sikerül megközelítenünk ezt az állapotot, annál inkább hatna ügyfelünkre szakmai ajánlásunk ugyanolyan erővel, mint amekkora tekintéllyel az orvosa utasításai rendelkeznek a szemében. Ismert, noha fiktív, példa talán az orvosi tekintélyre és tiszteletre Doktor House karaktere, így már érthető, miért őt választottuk cikkünk címébe második személyként.

Ami a lényeg: 14 éves értékesítői és értékesítő-kiválasztási tapasztalatom megtanított rá: ha egy értékesítő úgy kezd bele egy tárgyalási folyamatba, hogy nem tud előzetesen kialakított bizalomra és tiszteletre építeni - amelyet a cég hírének és marketingjének kell biztosítania számára -, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy 50-90%-kal csökken az esélye arra, hogy üzletet kössön.

Hogyan vívunk ki bizalmat és tiszteletet marketinges eszközökkel?

Jogos elvárás tehát a cég marketingjével szemben, hogy bizalmat és tiszteltet (is) vívjon ki cégünk számára, amellyel "megágyazhatunk" az értékesítőinknek, mintegy előkészíthetjük számukra a terepet, hogy jelentősen javítsuk üzletkötésük eredményességét.

Mi tehát a válasz a cikk kiinduló kérdésére: Miért nem olyan eredményes ma a reklámozás, mint régen volt? A válasz: mert a reklámozás csak korlátozottan alkalmas a bizalom és a tisztelet kialakítására. Az emberek nem hisznek a reklámoknak. A vevők mindenkit gyanakvással kezelnek, akiről úgy gondolják, el akar adni nekik.

Milyen marketingnek hisznek akkor az emberek? Akármilyen furcsán is hangzik: az olyan marketingnek, amelyik nem próbál eladni nekik!

Hogyan?! Nos, akármennyire paradoxnak (látszólagos ellentmondásnak) is hangzik, ez az igazság. A cikk második részéből megtudhatja, pontosan miért van a cégének szüksége olyan marketingre (is), amely elsősorban nem eladni próbál, és pontosan milyen marketing is ez.

A szerző Oberfrank Zoltán marketing és értékesítési coach, valamint kulcsember-kiválasztási szakértő, a Mit tegyek, hogy tőlem vásároljanak? 10 év sikeres értékesítési tapasztalata Magyarországon című könyv fő szerzője.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo