Először is miért akarunk mi menni? Ha például pályakezdők vagyunk, munkát szeretnénk, vagy esetleg önmagunkat keressük, akkor érdemesebb általános témájú konferenciákra menni. Ilyen például a Pioneer Festival, Webit vagy Amerikában a South By Southwest. Nagyon sok mindenbe bele láthatunk és sok érdekes emberrel beszélhetünk, építhetjük a kapcsolatainkat.
Egy másik kategória, amikor szakmailag érdekel egy konferencia. Én például online webshoppokkal és kereskedéssel és az ehhez kapcsolódó adattal foglalkozom, így odafigyelek arra, hogy ilyen témájú rendezvényeken vegyek részt. Például Amerikában a Shoptalk egy nagyon király konferencia. És tényleg a legjobbaktól lehet tanulni és megismerkedni velük. A legfontosabb, hogy tiszteljük az időnket és tudjuk miért és hova megyünk el.
#whyMiért is mész el egy konferenciára? Kapcsolati tőkéd építése miatt? Új ötleteket szerezni? A jelenlegi kapcsolataidat elmélyíteni? Újat tanulni. Ezt a kérdést kell először megválaszolni. Mi az, amit a legjobban el akarsz érni, melyek azok a specifikus dolgok amelyek téged érdekelnek. Ez az áldozat: anyagi, idő és energia befektetés önmagunkba, ami ha jól csináljuk, garantáltan megtérül. De ez csak előre kitűzött célok esetén valósulhat meg.
#travel
Először is a konferencia utazással jár, amin keresztül alkalmunk nyílik megismerni akár más országokat is. (Bár Magyarországon is bőven találhatunk nekünk szóló eseményt!) Esetenként olyanokat, amelyek nem tartoznak a népszerű úti célok közé. Múlt évben lehetőségem nyílt eljutni Macedóniába és Albániába is. És egyáltalán nem bántam meg. Önmagában az utazás egy különleges és érdekes helyre növeli a világszemléletünket, de ha ez még egy konferenciával is társul, az aztán a főnyeremény. Megismerni különböző hátterű, de hasonló érdeklődésű embereket egy jó irányba vihet minket, inspiráló hatása van.
Ahogy említettem nagyon fontos, hogy tiszteljük az időnket, mindig tudjuk, hogy mikor milyen konferenciára megyünk. Sok esetben nem csak az idő, a pénz is meghatározó. Tényleg érdemes hatalmas összegeket áldozni egy háromnapos nagy volumenű konferenciára, vagy inkább, kisebbre és többre menjünk? Fontos, hogy először megállapítsuk a költségvetésünket, hogy mennyi pénzt és időt tudunk elkülöníteni erre a célra.
Ha úgy gondoljuk egy bizonyos konferencia elengedhetetlen számunkra, de anyagilag túl megterhelő, keressük meg a szervezőket, és ajánljuk fel nekik a segítségünket. Akár előadóként vagy akár szervezőként. Esetleg önkéntesként vállalkozhatunk a jegyek ellenőrzésére, ruhatárba, teremrendezésre. Jó hack: felajánlani például, hogy vizet hozunk az előadóknak, vagy kiszolgáljuk őket. Ez egy remek alkalom lehet a személyes találkozóra is.
#prep
Ha valakivel nagyon szeretnél találkozni, akkor tervezz előre, próbálj lebeszélni egy találkozót. Mindenki akkor akar majd a népszerű előadóval beszélni, kávézni és esélytelen, hogy legyen ideje. Kedvenc ehhez kapcsolódó story-m az, hogy hogyan lett valaki Steli Efti privát sofőrje a Pioneers Festival alatt. Pont arról beszélt Steli az előadásában, hogy mennyire nehéz kitűnni és milyen sokan akarnak vele kávézni. Ha ezeket a meghívásokat mind elfogadná koffeinmérgezést kapna. Ehhez képest a srác rá írt Twitteren, hogy mivel repülővel érkezik, és valahogy be kell amúgy is jutnia a városba, lehet-e a sofőrje. Bumm, kiemelte magát a tömegből és kapott több óra osztatlan időt egy példaképétől. Na így kell tervezni és felkészülni.
#comfortzone
Fantasztikus érzés, amikor egy nagyszerű előadás után lehetőséged van arra, hogy beszélgess magával az előadóval. A konferenciák biztosítják erre a legjobb időt és helyet. A személyes találkozókat és részvételt nem helyettesíti egy blog olvasása, webináriumon való részvétel vagy podcast hallgatása inkább ezeknek egy fontos kiegészítője. Igen, ehhez sokszor a komfortzónánkból is ki kell törnünk. Hidd el, sokan vagyunk, akinek idegenek megszólítása problémát okoz. Sőt, inkább többen vagyunk, akinek igen mint akinek ez természetes. Ez nem jelenti azt, hogy nem gyakorolhatjuk. Biztos vagyok benne, hogy akit megszólítasz, nagyon hálás lesz azért, hogy nem neki kellett megtennie:)
Már egy jó pozícióból indulsz. Minden konferencia előtt tűzz ki célul, hogy x emberhez odamész és bemutatkozol nekik. Röviden, kb. 45 másodpercben! Minél több emberrel próbálj kapcsolatot teremteni és 2-3 emberrel hosszabban elbeszélgetni. Egy jó hack: Wingman! Mindig legyen valaki, aki be tud mutatni valakinek, és cserébe te is be tudod mutatni őt!
#setgoals
Legfontosabb, hogy legyenek céljaink, hogy miért is akarunk elmenni a konferenciára, mivel növelheti ez a jövőbeli lehetőségeimet? Döntsd el előre, hogy mit szeretnél elérni ezzel a tapasztalttal. Állíts fel magadnak célokat: legalább 3 dolgot kipróbálom, amit hallottam. Minél előbb! Akár mielőtt még elhagyod a konferenciatermet. Hallottál valamilyen jó allokációs rendszert? Küld el a kollégáknak. Esetleg egy érdekes hack? Próbáld ki amint lehetőséged lesz rá.
Ahogy sokan közülünk kaptak segítséget mentoroktól, itt egy lehetőség arra, hogy mi is adjunk. Megjelenésünkkel, előadásunkkal és esetleg 1-1 mentorált segítésével. És ne felejtsük el ez a legkönnyebb és az egyik leghatásosabb módja arra, hogy hatással legyünk másokra, egy közösségre. A rendszeres előadások mellett a Mentorship programmal is támogatom a vállalkozni vágyó fiatalokat. Célunk, hogy társaimmal együtt tovább adjuk a megszerzett tudást és tapasztalatot egy új felnövekvő vállalkozói nemzedéknek.
#takeaway
Erőltesd magad, hogy odamenj és beszélj idegenekkel. #forceyourselftotalk
Tartsd fenn az új és korábbi kapcsolataidat! #fallowup
Tiszteld az idődet! #respectyourtime
Szerintem ezek a legfontosabb dolgok. De van egy másik oldala is, a konferenciákon való előadás. Hogyan juthatunk el, mint előadó? Hogyan készüljünk fel egy előadásra?
Vannak jó sztorik, akarjátok hallani?
Szerző:
Szántó Péter
alapító