Kell a támogatás, de nem bárkitől

Egyre több vezető ismeri fel, hogy olykor valóban neki is szüksége van segítségre. A coaching egyre inkább elfogadottá válik. Lassan a probléma ahelyett, hogy hol találjunk segítséget, sokkal inkább az, hogy hogyan válasszunk a lehetséges coachok közül.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma, amikor, kissé szarkasztikusan fogalmazva, a fél ország coachként praktizál, egyre nehezebb a választás.Esetleg egy ismerős ajánlotta az ismerősét, aki már több sikeres coachingoláson túl van? Vagy egy bizalomgerjesztő honlapba futott bele az interneten? Netán kapott a HR-s kollégától 2-3 csábító adatokkal teli önéletrajzot? Mindegyik megoldás jó lehet és bármelyik hozhat katasztrófát is. Ha az alábbi sorvezető mentén haladunk, nagyobb eséllyel választjuk a hozzánk, a problémáinkhoz leginkább passzoló szakembert.

Csodaszer, ami mindenre jó?
Szervezetfejlesztőként az egyéni coachingra úgy tekintünk, mint az egyik leghatékonyabb egyéni fejlesztési formára. De mik is azok a helyzetek, témák, elakadások, amikor érdemes a coachingban gondolkozni, mint lehetséges keret a továbblépéshez? Itt olvashat róla.
Szemtől szembe

A legfontosabb szabály, hogy előre készüljünk fel, a választás nem fog fél óra alatt menni. Mindenképpen találkozunk személyesen is néhány jelölttel, mielőtt valaki mellett véglegesen letesszük a voksunkat. Ezen nulladik "ülés" során ugyanis rögtön kiderül, hogy megvan-e a kellő összhang, működik-e köztünk a kémia, és kialakul-e a szükséges, mély bizalom, ami elengedhetetlen egy ilyen típusú közös munkához. Hiszen adott esetben az együtt töltött órák, hetek során a coachok számos bizalmas információhoz jutnak a cégünkkel, a működésünkkel vagy esetleg saját magunkkal kapcsolatban. Persze alapvető kitétel, hogy titoktartási szerződést írunk a munka kezdetén – egyébként is a coaching egyik alapszabálya, hogy a két fél között elhangzottak harmadik emberhez nem juthatnak el-, de ahhoz, hogy bármiről kendőzetlenül tudjunk beszélni, szükséges, hogy jól érezzük magunkat a másik ember társaságában. Lehet bármennyire tömött az önéletrajz, igazán kecsegtető a tapasztalata egy coachnak, ha nem szimpatikus, rögös lesz a közös út.

Korábbi tapasztalatok, referenciák

A következő lépés, ami a döntés meghozatalához hozzásegíthet, ha tényleg elővesszük azokat a leveleket, ajánlásokat, amiket esetleg korábban a fiókba dobtunk. Egy jó coach empatikus, jól kérdez, és viszonylag rövid idő alatt ráérez a kritikus területre. Ám ehhez szükséges, hogy legyen az adott iparágban tapasztalata. De emellett legalább annyira lényeges, hogy ismerje mondjuk egy felsővezető munkatempóját, időbeosztását, sőt általánosságban a vezető beosztásúak lelkivilágát, gondolkodásmódját. A referenciáknál mindenképpen nézzünk rá a személyes kompetenciák mellett a korábbi sikeres feladataira is.

Kép:Pixabay

Specializáció

Mindezek mellett fontos pontosan körülírni előre, hogy milyen területen van szükségünk egy coach szaktudására. Ugyanis előfordulhat, hogy annyira speciális a kérdésünk, hogy csak kevés szakember rendelkezik valódi, releváns szakmai tapasztalattal az adott terület kezelésében. Ebben az esetben, bár a költséghatékonyság fontos, nem érdemes garasoskodnunk. Egy vezető ideje sokkal drágább annál, minthogy többször, több szakemberrel újra neki kelljen futni a probléma felgöngyölítésének, mert mondjuk elsőre a kedvezőbb árú, de nem kompetens személyt választottunk.

Egyéni probléma, közös megoldással
A vezetők sajnos megszokták, hogy problémáik nagy részét egyedül oldják meg. Bár szerencsére egyre többen kérnek szakértő segítséget, például coachoz fordulnak, a csoport erejét kevesen használják ki. Erre alkalmas a csoport-coaching. Hasznos segítői lehetünk egymásnak és leszámolhatunk a gurukkal is!
Tehát a válogatás során a referenciáknál érdemes a szakterületek milyenségét is áttekinteni, ha van róla elérhető információ, keressünk rá,, hogy hol, milyen cégnél, milyen emberekkel, és milyen elakadásokkal, problémákkal foglalkozott már sikeresen.  Ma már van aki a pályája elején bukdácsoló vezetőkkel ért el sikereket, van aki pedig azon a szakterületen dolgozott korábban, ahol mi mozgunk, így nem kell neki hosszasan kibogoznunk a szakzsargont, az ágazat problémáit, buktatóit.

Kérdez vagy megmond?

Végül, ha jó coachot keresünk, és már épp az első találkozás zajlik, figyeljük meg a legalapvetőbb tulajdonságot: a coach kérdez, vagy tanácsot ad? Ha a második, már álljunk is fel. Hiszen nekünk nem tanácsadóra van szükségünk, hanem valakire, aki felveszi a gondolkodásunk ritmusát, figyel ránk, elemez és jól irányzott kérdésekkel, mintegy külső szemlélő rávezet bennünket a keresett útra.

 

 

 

 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo