hirdetés

Kártyúkár: mit kell tenni, hogy a biztosító fizessen?

A téli hónapok végével a karbantartási hiányosságok miatt nagyon sok kátyú alakul ki a közutakon. Ha nem sikerül kikerülni és véletlenül kátyúba hajtunk, az akár komoly károkat is okozhat a gépjárműben.
hirdetés

A káresetet követően nagyon fontos a pontos adminisztrációs folyamat, hogy kárt mielőbb fedezze az út kezelőjének biztosítótársasága. Ezekben a hónapokban nagyon sok megkeresés érkezik a biztosítótársaságokhoz, mert nem tudják a pórul járt söfőrök, mit kell tenni, kihez kell fordulni, mit kell kitölteni. 

Javasolt teendők kátyúkár esetén
1. Azonnal hívjunk rendőrt! A hatósági jegyzőkönyv lényeges bizonyíték az eljárás során. 2. Ha szükséges és a futómű sérülése megengedi, álljunk félre, de ne messzire a káreset helyszínétől, s ott várjuk meg a kiérkező rendőröket. 3. Keressünk szemtanúkat és készítsünk egy tanúnyilatkozatot az esetről, írassuk alá a dokumentumot. 4. Készítsünk fényképeket. Gyakori hiba, hogy közvetlen közelről készítünk fotót a kátyúról. Fontos, hogy ne csak felülről fotózzuk a kátyút, mert az nem teszi felismerhetővé az adott úthibát. A legfontosabb, hogy beazonosításra alkalmas módon mutassák a képek a kátyút, a sérült gépjárművet és az érintett helyszínt úgy, hogy felismerhető legyen a környék is. „Ha a tulajdonos nem tudja meggyőzően bizonyítani, hogy autójának károsodását az általa megjelölt úthiba okozta és beazonosításra alkalmas fényképekkel pontosan meghatározni a káresemény konkrét helyét, akkor a közút fenntartója nem ismeri el a felelősségét a káresemény bekövetkezéséért. Felelősségelismerő nyilatkozat hiányában pedig a közút fenntartójának felelősségbiztosítója nem fizet kártérítést.” – mondta el Dr. Pálvölgyi Zsuzsanna, Groupama Garancia Biztosító Speciális Ügyek Osztályának vezetője. 5. Azt javasoljuk, hogy pontosan írja le a károsult, hogy hol történt a káreset, hogy beazonosítható legyen a hely. A legjobb ilyenkor megadni az utcát és a házszámot is, külterületi utak esetén pedig a kilométerszelvény számát, ahol történt a káreset. Bármilyen állandó, az adott útszakasz közelében található megkülönböztethető tárgy megjelölése is segítheti a beazonosíthatóságot. 6. A károsult gépjármű tulajdonosának tehát minden esetben a közút fenntartójával szemben kell fellépnie, annak érdekében, hogy a felelősség elismerésével megtérülhessen a kár. 7. Amennyiben a közút fenntartója önkormányzat, a sérült gépjármű tulajdonosának az önkormányzat felé kell írásban, két napon belül megtennie bejelentését a káreseményről. Az önkormányzatok vagyonbiztosításon belüli felelősségbiztosítása fedezi a károkat. Előfordulhat, hogy az önkormányzat is vizsgálja majd az ügyet, ilyenkor a városgondnokság is jegyzőkönyvet készít, amit szintén bekér a biztosítótársaság. 8. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, kárigényeket (autó sérülése, ruházaton sérülés, szállított tárgy sérülése, egyéb kár). 9. Ha a közút fenntartója huzamosabb ideig nem reagál, akkor képviseljük érdekünket, kövessük a kárrendezés státuszát, érdeklődjünk. 10. Ha több gépjármű is károsodott, fontos, hogy azt külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit külön-külön számolják el. Személyi sérülés esetén is ugyanez a sorrend, de ebben az esetben még az orvosi szakvéleményt is csatolni kell.
A Groupama Garancia Biztosító szakértői a tapasztalataik alapján összeállították a javasolt lépéseket (lásd keretes anyagunkat) és tanácsot adnak, hogy mire érdemes figyelni, hogy bizonyítható legyen a káreset, az út kezelője elismerje a felelősséget, és fizessen a biztosítótársaság.

Fontos a megfelelő adminisztráció

A téli hónapokat követően a tavaszi olvadás komoly károkat okoz az útburkolatban, egyre nagyobb repedések, majd kátyúk keletkeznek, amelynek a kerülgetése sokunk közlekedését megnehezíti. Ha véletlenül kátyúba mentünk és az autóban műszaki kár keletkezett, a kárrendezési eljárás során nagyon fontos, hogy mindent megfelelően adminisztráljunk.

Sokat hallani az ilyenkor szükséges teendőkről, a biztosítótársaságok mégis sok tévedéssel, hiányos dokumentációval találkoznak nap mint nap, amely megnehezíti vagy épp ellehetetleníti a kárrendezés folyamatát. A Groupama Garancia Biztosító kárszakértői szerint a következő lépéseket tegyük meg okvetlenül, hogy felgyorsítsuk a kárrendezést és minden szükséges dokumentum rendelkezésre álljon kárunk igazolására. 

Kihez tartozhat az út, ahol a káreset történt?

Sokan nem tudják, hogy kátyúkár esetén nem a saját biztosítótársaságunkhoz kell fordulni, hanem az adott útszakasz fenntartójához. Az út fenntartójának felelősségbiztosítása fedezi a kárunkat, tehát például az adott önkormányzat biztosítójával kerülünk majd kapcsolatba.

hirdetés

Véleményvezér

Erősödik a nemzeti valuta és nő a tanárok fizetése a közelben

Erősödik a nemzeti valuta és nő a tanárok fizetése a közelben

Úgy néz ki a csehek pont fordítva csinálnak mindent, mint mi, pedig a szankciós politika őket ugyanúgy érinti, mint minket.
Megfenyegették Hadházy Ákost

Megfenyegették Hadházy Ákost

A falusi szálláshely pályázatból kastélyt építő fideszes polgármester megfenyegette Hadházy Ákos független országgyűlési képviselőt.
Hogyan soroznak az ukránok?

Hogyan soroznak az ukránok?

A rém és álhírek minden háborúnak természetes velejárói. Ezek között kiigazodni viszont fontos egy végzetes konfliktus idején.
Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Szomorú, de a nagy számok azt mutaják, hogy a korrupció nyugatról keletre tartva csak egyre nő. Hogyan lehetne megállítani?
Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Nagy vitatéma, hogy hasznosak-e az ársapkák, vagy nem. A benzin esetében nagy volt a bukta, de kérdés, mi lenne az élelmiszerek esetében.
Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Pétervására város fideszes polgármestere nemcsak kastélyt épített uniós pénz felhasználásával magának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo