Hamarosan csenget a kassza a kamaráknál, minden vállalkozásnak be kell fizetnie ugyanis a kamarai hozzájárulás éves díját. Az ötezer forintos költség ugyan nem komoly összeg, elmulasztása azonban komoly következményekkel járhat a cégek számára.
A regisztráció 2012 óta kötelező minden cég számára, az év közben alakuló egyéni és társas vállalkozásoknak a bejegyzésüket követő 5 napon belül kell a kamaráknál nyilvántartásba vetetniük magukat. A cégeknek és egyéni vállalkozóknak 5 munkanapon belül kötelességük jelenteni a kamarának, ha a nyilvántartásban szereplő valamelyik adatuk megváltozik, ugyanígy be kell számolniuk megszűnésükről is. A regisztrált vállalkozások azonban nem válnak automatikusan kamarai taggá.
A kötelező kamarai regisztráció szabályairól itt olvashat részletesen!
A kamarai tagság ugyanis továbbra is önkéntes jellegű. A különbség többek között abban nyilvánul meg, hogy a nyilvántartásba vett vállalkozás nem tagja az adott szervezetnek, annak működésében nem vesz részt. A regisztrált tag választhat, azonban nem választható: kamarai tisztségre csak kamarai tagot lehet jelölni, illetve megválasztani. „A vállalkozások – amelyektől visszajelzés érkezett, - kezdetben szkeptikusan álltak a kérdéshez, tapasztalatunk szerint azóta azonban egyre többen ismerik fel, hogy a kamara által nyújtott szolgáltatások hasznosak: egyre többen veszik igénybe őket” – közölte kérdésünkre a mintegy 170 ezer regisztrált vállalkozást nyilvántartó Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK).
A regisztráció lévén a vállalkozások a kamarák nyújtotta számos szolgáltatáshoz nyernek hozzáférést, mint az üzleti partnerkeresés, és a pályázatfigyelés. Ezek a szolgáltatások országszerte egységesen elérhetők, koordinálásuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) hatáskörébe tartozik.
A Kamarai Pályázat- és Rendezvényfigyelő Rendszert minden rendezett kamarai regisztrációval bíró vállalkozás díjmentesen veheti igénybe. Ez a szolgáltatás elektronikus formában értesíti az ügyfeleket arról, ha új pályázat jelenik meg, vagy kamarai rendezvényt, képzést tartanak az ügyfél által megjelölt témakörökben. A rendszer három különböző területről: a Közbeszerzési Értesítő, az NFÜ, és több egyéb elektronikusan elérhető felületről gyűjti az adatokat, melyeket rendszerezett formában, az alapinformációkat megjelenítve tesz elérhetővé. Ugyanakkor a teljes dokumentum letöltésére is megvan a lehetőség. A felület átlátható, kezelése egyszerű, lehetőség van egyszeri keresésre, továbbá rendszeres értesítésre hírlevél formájában.
A területi kamarák ezen felül más szolgáltatásokkal is a cégek rendelkezésére állnak: Budapesten az egyik ilyen szolgáltatás gazdasági, pénzügyi, adózási, hitelhez jutási kérdésekben történő tanácsadás. A BKIK Gazdaságpolitikai és Szolgáltató Irodája térítésmentesen nyújtja szolgáltatásait a regisztrált gazdálkodó szervezetek részére. Bárki fordulhat az iroda szakembereihez, aki rendelkezik kamarai regisztrációs számmal. A tanácsadás ingyenes, e-mailben, telefonon és személyesen is várják a vállalkozások megkereséseit.