Jöhet a lecsószezon

Hetek óta kapható magyar paradicsom és paprika. Mint a Syngenta és az Árpád Agrár Zrt. mai szentesi szakmai napján elhangzott: az előrejelzések szerint tavasztól őszig elegendő mennyiség áll rendelkezésre a hazai fogyasztók számára, a termésmennyiség kisebb részét pedig exportpiacokon értékesíthetik a termelők.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összességében jó évet zártak tavaly a paradicsommal, paprikával foglalkozó termesztők, összegzett Antal Gyula, a Syngenta zöldség kampánymenedzsere a szentesi szakmai napon. Bár a hozamokat csökkentette a forró nyár, az árak a legtöbb zöldségfélénél elfogadhatóak voltak. A szakemberek erre az évre is hasonló szezont várnak. 2016-ban az előrejelzések szerint 120-130 ezer tonna paradicsomtermés várható, amelynek első képviselői április végétől már elérhetőek a piacokon. Ez a mennyiség a magyar fogyasztói igényekre elegendő és kisebb részét még keleti országokba exportálni is tudják a gazdálkodók.

Paradicsom esetében az elmúlt tíz évben folyamatosan csökkent a hajtató felület, idén nem éri el a 400 hektárt, viszont a termésmennyiségek többszörösére nőttek. „Napjainkra töredékére csökkent a hagyományos fűtetlen fóliás termesztés aránya, a hazai ágazat nagy része modern, zárt termesztéstechnológiára állt át” – mondta Antal Gyula.

Kép: Pixabay

Nem rosszabb ízű az üvegházi

A szakember szerint az üvegházi, hidropóniás termesztés sokkal nagyobb termésbiztonságot, ezáltal növekvő versenyképességet nyújt. Míg a hagyományos talajos termesztés esetében a termésátlag 15-20 kilogramm négyzetméterenként, addig  az intenzív, talajnélküli termelésnél megközelíti az 50 kilogrammot. A szükséges tápanyagok tudatos, optimális adagolásával a növény minden igényét ki tudják elégíteni akár 10-11 hónapon keresztül, ezáltal kiváló íz és minőség jellemzi a termést. A gazdag beltartalmi értékek elsősorban attól függnek, hogy érett termés kerül-e a fogyasztó elé, vagy pedig utóérlelt és több ezer kilométerről importált.

Lesz mit innunk jövőre is?
Komoly károkat okozott az április végi lehűlés a szőlőültetvényekben, de várhatóan azért nem maradunk jövőre sem nedű nélkül. A szakemberek szerint, ha a szüretig most már nem lesz komolyabb baj, akkor a fogyasztóknak fel sem fog tűnni, hogy tavasszal megfagytak a tőkék.
Egyre menőbb a kápia

Az enyhe tél miatt több kártevő is megjelent és a téli hónapokban a sokéves átlagtól jóval alacsonyabb fényerősség is gondot jelentett a fűtött termesztésben. Emiatt valamelyest csúszott a szüret. Idén megközelítőleg a tavalyi mennyiségeket ültették ki a gazdálkodók, a fóliaházakban már meg is kezdődtek a betakarítások. A hajtatott paprika mintegy 1500 hektáron terem 2016-ban, hacsak rendkívüli helyzet nem lesz, akkor 170-180 ezer tonnás termésmennyiség várható, amelyből 25-30 ezer tonna kerül exportra. Szabadföldön 1000 hektáron termesztenek paprikát.

„A termésmennyiség negyven-negyven százaléka kápia, illetve paradicsompaprika. A többi a tv és egyéb fajtákból kerül ki. Idén a tv paprika termőterülete csökkent, a kápiáé valamelyest nőtt” – mondta Ledó Ferenc, Délalföldi Kertészek Szövetkezetének elnöke. „Belföldön is egyre keresettebb a színes pritamin paprika és a kaliforniai, de ezek nálunk egyelőre nem igazán terjedtek el, pedig Európában nagyon közkedveltek. A hegyes erőspaprika 100-120 hektáron terem, ennek 98 százalékát belföldi piacon értékesítik” – hangsúlyozta.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo