Így legyen sikeres innovátor!

A legjobb ötletek általában nem véletlenszerűen pattannak ki egyes kiválasztottak fejéből, és nem is mindig lesz belőlük világmegváltó újdonság. A nagy újítókat érdeklődésük, szakmai tudásuk, érzékenységük segítette, hogy sikerre vigyék, amit elképzeltek.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Fotó: SXC

Nehéz pontosan meghatározni, mitől lesz egy ötlet innovatív és mi tesz egy innovatív ötletet értékessé, értékesíthetővé. Ahogy elég nehéz lenne megalapozott döntést hozni, mi is a fontosabb találmány, a kerék vagy az internet, úgy nagyon nehéz azt is meghatározni, milyen típusú és szintű innováció tesz a legjobbat egy cégnek. A bevállalósabb elemzők szerint a radikális újítások révén hatalmas piaci előnyre tehetünk szert, az óvatosabbak szerint a fokozatos, "enyhébb" innováció a célravezető, mivel ezzel rengeteg piaci bizonytalanságot küszöbölhetünk ki. Egyesek szerint fontos folyamatos visszajelzést kapnunk az ügyfelektől, mások szerint a felesleges az ügyfelek földhözragadt elképzeléseivel foglalkozni, olyat kell nekik mutatni, amiről álmodni sem mertek.

Az emberi egó hajlamos teljesen rosszul megítélni a saját ötlet értékét, vagyis saját döntésünk sem alkalmas arra, hogy meghatározzuk, mégis mennyire kreatív egy-egy ötletünk. Mégis van néhány olyan tulajdonság, amely a kutatások szerint nagyobb valószínűséggel szül kreatív ötleteket, függetlenül a pszichológiai tulajdonságaitól, a hozzáértéstől vagy a szakterülettől.

A legfőbb különbség a kreativitás és az innováció között a megvalósítás: a képesség, hogy egy ötletből sikeres terméket vagy szolgáltatást hozzunk létre. Ebben a megközelítésben a vállalkozás valójában nem más, mint a keret, amely elősegíti az ötleteket, hogy innovációvá váljanak. Mivel a cégvezetés rengeteg emberi tulajdonság és döntés függvénye, a sikeres innovációhoz vezető utat valójában sokkal könnyebb megérteni, ha azokat vizsgáljuk, akik a döntéseket hozzák a folyamatok mögött. Az ilyen emberek általában könnyebben ismerik fel (még ha nem is oldják meg) a problémákat, érzékenyek és lelkesek, ezen felül pedig folyamatosan nyitottak minden újdonságra. Ezek a tulajdonságok sokkal fontosabbak a kreativitás szempontjából, mint az iskola, az iskolai teljesítmény vagy épp a motiváció. De lássuk, mik is pontosan a innovatív szellem ismérvei:

Az innováció mítosza: még több fogyasztást gerjeszt
A gazdaság érdekelt a saját hatékonyságában, de a társadaloméban nem. A gazdasági szereplőknek ahhoz fűződik érdeke, hogy a fogyasztók pocsékoljanak. Valószínűleg csak az önmérséklés segíthet.
- A lehetőségek felismerése. A lehetőségeket folyamatosan kereső gondolkodásmód megtalálja a piaci réseket, márpedig a a lehetőségek kihasználása a legfontosabb kritériuma a sikeres innovációnak és cégvezetésnek. Az ilyen típusú vezetők szomjazzák az újdonságokat az élet minden területén.

- Megfelelő oktatás vagy képzés. A köztudatban elterjedt nézetekkel szemben a legnagyobb innovátorok nem mind hagyták ott az egyetemet, vagy ha igen akkor is jól képzett profik a saját szakterületükön. Képzettség nélkül szinte lehetetlen megkülönböztetni a releváns információt az irrelevánstól, a szemetet az aranytól. Ezzel összhangban nyilvánvaló az is: a cégvezetők folyamatos képzése igenis kifizetődik.

- Proaktivitás és állhatatosság. A jó innovátorok ügyesen aknázzák ki a lehetőségeket, amelyek eléjük sodródnak, határozottan és energikusan viszik véghez a tervet, amit kiötöltek.

- Óvatosság. Szintén a közhiedelem része, hogy a nagy újítók szeretnek kockáztatni és mindent egy lapra feltenni. A kutatások ezzel szemben azt mutatják, hogy az ilyen emberek szervezettek, óvatosak és kockázatkerülőbbek a nagy átlagnál.

- Közösségi tőke. A jó innovátorok a folyamat teljes egészében támaszkodnak a kapcsolati hálójukra, csatasorba állítják az ismerőseiket és szoros szövetségeket hoznak létre. Bár az ilyen emberekről kialakult kép magányos zseniknek próbálja meg láttatni őket, valójában az átlagnál magasabb empatikus és érzelmi képességeik vannak, amivel maguk mellé tudnak állítani sokakat, a befektetőktől és partnerektől kezdve az alkalmazottakig.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo