Sok kisvállalkozás számára a nagy álom, a biztos jövő ígérete az, hogy egy nagyobb vállalat beszállítójává válhasson. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, a cégek számos igen komoly feltételt támasztanak a beszállítani kívánó kisvállalkozásokkal szemben, így a vágyott cél elérése komoly felkészülést igényel.
Beszállítóvá válni nem olcsó mulatság: a minősítések megszerzése, a prototípus megépítése, a gyártási kapacitás kialakítása komoly beruházásokat jelent, amelyeket a legtöbb magyar kkv nemigen tud saját zsebből finanszírozni. Ráadásul a beszállítói láncban a vevők jellemzően kiugróan hosszú fizetési határidőkkel dolgoznak.
De a felkészülés a magunk védelmében is nagyon fontos, hiszen egy kisebb céget akár végletesen megrendíthet, ha a korábbi felvevő tönkremegy, vagy mondjuk egyszerűen csak nem fizet.
Adunk néhány tippet a túléléshez.
1. Ellenőrizzük a vevőt!
Tévedés, hogy csak a nagyobb „halnak” van joga tájékozódni a beszállító partnerről! Mint minden más esetben is, beszállítóként is nagyon fontos, hogy pontosan tudjuk, kivel is szerződünk. Mérjük fel a vevő hitelképességét, tájékozódjunk, hogy milyen a fizetési fegyelem az adott cégben, ellenőrizzük a hátterét a céginformációs adatbázisokban. Ragadjunk meg minden lehetőséget, hogy tudjuk, mire számíthatunk. A kis cégek számára ugyanis a legnagyobb veszélyt a bizonytalanság jelenti. Készüljünk fel, amire csak lehet!
2. Biztosítsuk a jogainkat!
Az értékesítési feltételek közé építsük be azt a kitételt, hogy az átadott áru a mi tulajdonunk marad egészen addig, ameddig a vevő a teljes vételárat ki nem fizeti – tanácsolja az smerocket szakértője.
Nagyobb kockázatú vevők esetén akár olyan jogokat is kiköthetünk, hogy a kifizetésig az árunkat külön kell tárolni más beszállítók termékeitől, sőt, elvileg ahhoz is kiköthetjük magunknak a jogot, hogy beléphessünk a vásárló ingatlanába a saját árunkért – ha azt nem fizették ki, így jogilag, az első pont szerint, még a miénk.
Az időben való számlázás ösztönözheti az időben való fizetést is a szakemberek tapasztalatai szerint. A szállítás után 24 órán belül állítsuk ki a számlát, azt küldjük át e-mailben, és kérjük az ügyfelet, hogy erősítse meg a beérkezését. Így elejét vehetjük annak a huzavonának, hogy megérkezett-e a számla egyáltalán.
Más módszerekkel is ösztönözhetjük a minél korábbi fizetést, például adhatunk némi kedvezményt, ha a 30 napos határidőhöz képest 10 napon belül megtörténik a fizetés.
4. Készüljünk fel!
Mindenképpen érdemes felkészülni a legrosszabbra – a nemfizetésre is, hiszen egy, a beszállítói létre berendezkedett kisvállalkozást padlóra küldhet, ha a fő ügyfél nem fizet. A faktoring például nagyon hasznos megoldás lehet a hosszú fizetési idők áthidalására. Itt olvashat a faktoringról részletesebben. De érdemes megfontolni a hitelbiztosítás lehetőségét is. Természetesen ez pénzbe kerül, tehát számolni kell a plusz költséggel, bizonyos esetekben viszont ez bőven megérheti.