Így éljük túl beszállítóként

Ha beszállítók szeretnék lenni egy nagyobb cégnél, számos elvárásnak kell megfelelnünk. De nem árt magunkat is megfelelően védeni, mert a kisebb félnek is vannak kockázatai.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Sok kisvállalkozás számára a nagy álom, a biztos jövő ígérete az, hogy egy nagyobb vállalat beszállítójává válhasson. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, a cégek számos igen komoly feltételt támasztanak a beszállítani kívánó kisvállalkozásokkal szemben, így a vágyott cél elérése komoly felkészülést igényel.

Beszállítóvá válni nem olcsó mulatság: a minősítések megszerzése, a prototípus megépítése, a gyártási kapacitás kialakítása komoly beruházásokat jelent, amelyeket a legtöbb magyar kkv nemigen tud saját zsebből finanszírozni. Ráadásul a beszállítói láncban a vevők jellemzően kiugróan hosszú fizetési határidőkkel dolgoznak.

Kép:Fotolia

De a felkészülés a magunk védelmében is nagyon fontos, hiszen egy kisebb céget akár végletesen megrendíthet, ha a korábbi felvevő tönkremegy, vagy mondjuk egyszerűen csak nem fizet.

Adunk néhány tippet a túléléshez.

1. Ellenőrizzük a vevőt!

Tévedés, hogy csak a nagyobb „halnak” van joga tájékozódni a beszállító partnerről! Mint minden más esetben is, beszállítóként is nagyon fontos, hogy pontosan tudjuk, kivel is szerződünk. Mérjük fel a vevő hitelképességét, tájékozódjunk, hogy milyen a fizetési fegyelem az adott cégben, ellenőrizzük a hátterét a céginformációs adatbázisokban. Ragadjunk meg minden lehetőséget, hogy tudjuk, mire számíthatunk. A kis cégek számára ugyanis a legnagyobb veszélyt a bizonytalanság jelenti. Készüljünk fel, amire csak lehet!

2. Biztosítsuk a jogainkat!

Az értékesítési feltételek közé építsük be azt a kitételt, hogy az átadott áru a mi tulajdonunk marad egészen addig, ameddig a vevő a teljes vételárat ki nem fizeti – tanácsolja az smerocket szakértője.

Nagyobb kockázatú vevők esetén akár olyan jogokat is kiköthetünk, hogy a kifizetésig az árunkat külön kell tárolni más beszállítók termékeitől, sőt, elvileg ahhoz is kiköthetjük magunknak a jogot, hogy beléphessünk a vásárló ingatlanába a saját árunkért – ha azt nem fizették ki, így jogilag, az első pont szerint, még a miénk.

Nem a méret a lényeg!
Beszállítónak nem születik egy cég, hanem csak sok munkával válhat azzá. Két multinacionális cég, egy kereskedelmi és egy gyártó vállalat mondta el nekünk elvárásait.
3. Csökkentsük a tartozások idejét!

Az időben való számlázás ösztönözheti az időben való fizetést is a szakemberek tapasztalatai szerint. A szállítás után 24 órán belül állítsuk ki a számlát, azt küldjük át e-mailben, és kérjük az ügyfelet, hogy erősítse meg a beérkezését. Így elejét vehetjük annak a huzavonának, hogy megérkezett-e a számla egyáltalán.

Más módszerekkel is ösztönözhetjük a minél korábbi fizetést, például adhatunk némi kedvezményt, ha a 30 napos határidőhöz képest 10 napon belül megtörténik a fizetés.

4. Készüljünk fel!

Mindenképpen érdemes felkészülni a legrosszabbra – a nemfizetésre is, hiszen egy, a beszállítói létre berendezkedett kisvállalkozást padlóra küldhet, ha a fő ügyfél nem fizet. A faktoring például nagyon hasznos megoldás lehet a hosszú fizetési idők áthidalására. Itt olvashat a faktoringról részletesebben. De érdemes megfontolni a hitelbiztosítás lehetőségét is. Természetesen ez pénzbe kerül, tehát számolni kell a plusz költséggel, bizonyos esetekben viszont ez bőven megérheti.

Véleményvezér

Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo