Fogyasztóvédelmi ügyekben történő bírság kiszabásakor a GVH a jövőben bírságenyhítő körülményként veheti figyelembe az eljárás alá vont vállalkozás igazolt érdemi megfelelési erőfeszítéseit egy adott üggyel kapcsolatban. A GVH nem önmagában a vállalkozás megfelelési programjának létét, hanem az adott ügyben, a megfelelés érdekében tett konkrét és érdemi törekvéseit értékeli enyhítő körülményként. A közelmúlt nagyvállalati eseményei ismételten rávilágítottak arra, hogy önmagában a megfelelési programok nem jelentenek garanciát a súlyos jogsértések megelőzésére, ha azok nem párosulnak olyan érdemi megfelelési erőfeszítésekkel, amelyek beépülnek a vállalatok döntéshozatalába. A GVH ezért csak az adott ügyben kimutatható érdemi megfelelési erőfeszítéseket tudja elismerni és ebbe az irányba kívánja terelni a felelős vállalkozásokat is.
Jóhiszeműen is sérthetünk jogot!
Az érdemi megfelelési erőfeszítés bírságenyhítő tényezőként történő figyelembe vételéhez annak igazolása szükséges, hogy a vállalkozás külső, független szervet (pl. szakmai, önszabályozó szervezetet) vagy személyt (pl. ügyvédet) keresett meg a megfelelés szándékával a GVH által jogsértőnek ítélt reklámok közzététele előtt, s figyelembe vette a független tanácsadó szervezet állásfoglalását kereskedelmi gyakorlatának, valamint kommunikációs eszközeinek tervezésekor.
A közleményben némileg módosult a bírság kiinduló összegének meghatározása, így a GVH – ha a bírság összegének megállapításakor nem a kommunikációs költségekből indul ki – a jogsértéssel érintett áruk eladásából realizált, időarányos, a vizsgált időszakhoz és a jogsértő kereskedelmi gyakorlathoz köthető árbevétel 5%-át tekinti a bírság kiinduló összegének.