Így büntet a GVH – a kis cégek is veszélyben vannak

Facebook, Google, Vodafone, Telenor, Telekom – egyik legfőbb közös pontjuk a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH az utóbbi időben több 100 millió forintnyi büntetést szabott ki nagyobb cégekre, de a kisebb halaknak is vigyázniuk kell. Az új digitális stratégia bevezetése óta a kkv-k és az influencerek is fokozott veszélyben vannak, bárkit vizsgálat alá vonhat a hatóság.

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Gazdasági Versenyhivatal - Kép: GVH

„A GVH új digitális stratégiája a minket körülvevő digitális zajt kívánja ellenőrizni. A digitalizáció által átalakult a reklámpiac, új megoldások kerültek a cégek eszköztárába, ezeket pedig kordában kell tartania a hivatalnak azzal, hogy jogkövető magatartásra kényszeríti őket – ebbe nem csak az óriások tartoznak, az influencereknek és a KKV-knak is figyelemmel, törvényesen kell eljárni” – magyarázza Bitai Zsófia reklámjogász, a Collegium Bitai & Partners ügyvédi iroda vezető ügyvédje.
 A vizsgálatok mindent lefednek

A vizsgálat alá vont cégeknek kötelessége a GVH rendelkezésre bocsátani szinte minden elérhető adatot a vizsgált marketingkampányukkal kapcsolatosan. A megjelenés időtartamán és a kreatív méretén kívül a letöltések, kattintások, átkattintások számát és az elérés mértékét is kötelesek lehetnek a vállalatok bemutatni a Hivatal számára, mivel ezek mind olyan adatok, melyek súlyosbíthatják vagy enyhíthetik az esetlegesen kiszabott büntetés mértékét.

A bírságok összege 

A GVH által kiszabott bírságok maximális összege a megelőző üzleti évben szerzett nettó árbevétel 10 százalékát is elérheti, azonban a GVH általában a jogsértő kommunikáció(k) költségvetéséből szokott kiindulni. Amennyiben a kommunikációs költség nem állapítható meg pontosan, akkor a vizsgált időszakhoz és a jogsértő kereskedelmi gyakorlathoz köthető árbevétel 5 százalékát tekintik a bírság kiinduló összegének. Ezt módosíthatják enyhítő (pl. azonnali helyreigazítás, kooperáció) és súlyosbító (pl. sérülékeny célcsoport) körülmények is.

A véleményvezérek büntetésének evolúciója

A véleményvezérekkel történő hirdetésnél jó, ha figyel arra a vállalat, hogy a posztban megjelenjen a #reklám és #szponzorálttartalom hashtag. A véleményvezérek leggyakoribb hibája ugyanis, hogy nem tüntetik fel, ha fizetett hirdetést jelenítenek meg, azaz, hogy megrendelt tartalmat posztolnak. Általában egy korrigáló-kampánnyal, helyreigazítással megússzák az influencerek, ám ha ez nem történik meg, többmillió forintos bírságot is kaphatnak.

„Amíg az elmúlt években a GVH megelégedett kötelezettségvállalásokkal addig a közelmúltban már milliós büntetéseket szabtak ki a jogsértőkre” – fogalmaz Bitai Zsófia.
Kasza Tibi például megúszta egy helyesbítéssel, Dukai Regina és Rubint Réka viszont nem teljesítette az általuk megtett kötelezettségvállalást, 4- illetve 5 millió forintra bírságolta őket a GVH.

Mondd a valódit és nem lesz baj

„A vállalkozások kötelesek a reklámban megjelenő információk (tényállások) valóságát és hitelességét igazolni, ha a GVH vizsgálat alá vonja őket. Ha ez nem történik meg, valótlannak tekintik az állítást és kiszabhatják a bírságot. Tehát nem csak etikai szempontból fontos, hogy amennyiben hirdetni kezdünk, csak igazolható, valós állításokat fogalmazzunk meg” – mondja Bitai Zsófia.
Jó hír a cégeknek, hogy a GVH nem gondolja tudatlannak és teljesen védtelennek a fogyasztókat: olyan embereket vesz alapul, akik észszerűen járnak el és viszonylag tájékozottak, viszont léteznek a célcsoportok tekintetében súlyosbító körülmények:

Ha egy cég gyermekeket, betegeket, vagy akár fogyni vágyókat céloz meg a hirdetéseiben, akkor kommunikációját különösen sérülékeny csoport irányába folytatja. A sérülékeny csoportok sokkal érzékenyebbek és könnyebben is befolyásolhatók – tehát egyszerűbb vásárlásra bírni őket. A GVH fokozottan védi ezeket a csoportokat.

Sokan tudják, hogy törvényellenes például gyermekeket vásárlásra felszólítani, de a GVH ajánlása szerint már az is jogsértésnek számít, ha a „próbáld ki te is”, a „legyél tag”, vagy a „szerezd meg mind” szavakkal operál egy vállalat. Ezekben az esetekben az üzenet a „vedd meg” felszólítás hatásával válhat azonossá. Ezen szavakon túl nem érdemes használni az olyan kifejezéseket sem, melyek azonnali megszerzésre ösztönzik a gyermeket („keresd most”, „limitált kiadásban…”).

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo