Így büntet a GVH – a kis cégek is veszélyben vannak

Facebook, Google, Vodafone, Telenor, Telekom – egyik legfőbb közös pontjuk a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH az utóbbi időben több 100 millió forintnyi büntetést szabott ki nagyobb cégekre, de a kisebb halaknak is vigyázniuk kell. Az új digitális stratégia bevezetése óta a kkv-k és az influencerek is fokozott veszélyben vannak, bárkit vizsgálat alá vonhat a hatóság.

A Gazdasági Versenyhivatal - Kép: GVH

„A GVH új digitális stratégiája a minket körülvevő digitális zajt kívánja ellenőrizni. A digitalizáció által átalakult a reklámpiac, új megoldások kerültek a cégek eszköztárába, ezeket pedig kordában kell tartania a hivatalnak azzal, hogy jogkövető magatartásra kényszeríti őket – ebbe nem csak az óriások tartoznak, az influencereknek és a KKV-knak is figyelemmel, törvényesen kell eljárni” – magyarázza Bitai Zsófia reklámjogász, a Collegium Bitai & Partners ügyvédi iroda vezető ügyvédje.
 A vizsgálatok mindent lefednek

A vizsgálat alá vont cégeknek kötelessége a GVH rendelkezésre bocsátani szinte minden elérhető adatot a vizsgált marketingkampányukkal kapcsolatosan. A megjelenés időtartamán és a kreatív méretén kívül a letöltések, kattintások, átkattintások számát és az elérés mértékét is kötelesek lehetnek a vállalatok bemutatni a Hivatal számára, mivel ezek mind olyan adatok, melyek súlyosbíthatják vagy enyhíthetik az esetlegesen kiszabott büntetés mértékét.

A bírságok összege 

A GVH által kiszabott bírságok maximális összege a megelőző üzleti évben szerzett nettó árbevétel 10 százalékát is elérheti, azonban a GVH általában a jogsértő kommunikáció(k) költségvetéséből szokott kiindulni. Amennyiben a kommunikációs költség nem állapítható meg pontosan, akkor a vizsgált időszakhoz és a jogsértő kereskedelmi gyakorlathoz köthető árbevétel 5 százalékát tekintik a bírság kiinduló összegének. Ezt módosíthatják enyhítő (pl. azonnali helyreigazítás, kooperáció) és súlyosbító (pl. sérülékeny célcsoport) körülmények is.

A véleményvezérek büntetésének evolúciója

A véleményvezérekkel történő hirdetésnél jó, ha figyel arra a vállalat, hogy a posztban megjelenjen a #reklám és #szponzorálttartalom hashtag. A véleményvezérek leggyakoribb hibája ugyanis, hogy nem tüntetik fel, ha fizetett hirdetést jelenítenek meg, azaz, hogy megrendelt tartalmat posztolnak. Általában egy korrigáló-kampánnyal, helyreigazítással megússzák az influencerek, ám ha ez nem történik meg, többmillió forintos bírságot is kaphatnak.

„Amíg az elmúlt években a GVH megelégedett kötelezettségvállalásokkal addig a közelmúltban már milliós büntetéseket szabtak ki a jogsértőkre” – fogalmaz Bitai Zsófia.
Kasza Tibi például megúszta egy helyesbítéssel, Dukai Regina és Rubint Réka viszont nem teljesítette az általuk megtett kötelezettségvállalást, 4- illetve 5 millió forintra bírságolta őket a GVH.

Mondd a valódit és nem lesz baj

„A vállalkozások kötelesek a reklámban megjelenő információk (tényállások) valóságát és hitelességét igazolni, ha a GVH vizsgálat alá vonja őket. Ha ez nem történik meg, valótlannak tekintik az állítást és kiszabhatják a bírságot. Tehát nem csak etikai szempontból fontos, hogy amennyiben hirdetni kezdünk, csak igazolható, valós állításokat fogalmazzunk meg” – mondja Bitai Zsófia.
Jó hír a cégeknek, hogy a GVH nem gondolja tudatlannak és teljesen védtelennek a fogyasztókat: olyan embereket vesz alapul, akik észszerűen járnak el és viszonylag tájékozottak, viszont léteznek a célcsoportok tekintetében súlyosbító körülmények:

Ha egy cég gyermekeket, betegeket, vagy akár fogyni vágyókat céloz meg a hirdetéseiben, akkor kommunikációját különösen sérülékeny csoport irányába folytatja. A sérülékeny csoportok sokkal érzékenyebbek és könnyebben is befolyásolhatók – tehát egyszerűbb vásárlásra bírni őket. A GVH fokozottan védi ezeket a csoportokat.

Sokan tudják, hogy törvényellenes például gyermekeket vásárlásra felszólítani, de a GVH ajánlása szerint már az is jogsértésnek számít, ha a „próbáld ki te is”, a „legyél tag”, vagy a „szerezd meg mind” szavakkal operál egy vállalat. Ezekben az esetekben az üzenet a „vedd meg” felszólítás hatásával válhat azonossá. Ezen szavakon túl nem érdemes használni az olyan kifejezéseket sem, melyek azonnali megszerzésre ösztönzik a gyermeket („keresd most”, „limitált kiadásban…”).

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo