Megtalálni azt a szobafestőt, aki szempillantásnyi idő alatt fehérre mázolja az összes falat, a kilincsekkel és az ablaküveggel együtt, könnyű feladat. Rátalálni arra, aki erőt és időt nem kímélve törekszik precíz munkára, valamivel nehezebb. Nincs ez másként akkor sem, amikor minőségügyi szakembert keresünk. Ha puszta külső kényszer hajt minket, és hajlandóak vagyunk beérni félmegoldással, könnyű a helyzetünk. Valós segítségre várván jobb, ha beletörődünk: időbe fog telni az ideális szakember fellelése. De mi különbözteti meg azt a mázolót, aki után egy hétig takarítunk, attól, amelyik nem hagy maga után pacát? Lássuk a jó minőségügyi szakember hat legfontosabb ismérvét! (Szakértőnk korábban 8 alapelvben összegezte, hogyan teremthetők meg a minőségirányítás alapjai a cégben. Önöknél megvannak?)
Nem fél kétkedni
Aki saját állítása szerint mindenre azonnal, segítség nélkül tudja a választ, az maga is keveset tud a minőségről. Egy jó szakértő ismeri saját határait, valamint lehetőségeit a rajta túlmutató problémák mielőbbi feltérképezésére. Ha egy tanácsadó nem tud olyan esetet felidézni, amelyben rajta kívülálló forrásokhoz kellett folyamodnia egy probléma megoldásában, tapasztalatlanság vagy elnagyolt munkavégzés állhat a háttérben.
Ha hosszú távú megoldásra vágyik, ne azt keresse, aki számára fontosabb a saját népszerűsége, mint a körültekintően végzett munka. A jó minőségügyi szakember számára elsődleges, hogy valós munkát végezzen. Akkor is, ha ennek az az ára, hogy nem tud mások kedvében járva mindenki kedvence lenni.
Pozitív hibaszemlélettel bír
A jó minőségügyi szakember szemében a hiba nem elrejtendő, ártalmas dolog. Sokkal inkább olyan tünetegyüttes, amelynek nyomán felfejthetővé válik a „betegség” eredete. Az időben felszínre hozott és megfelelően elemzett hiba könnyebbé teheti az ideális „gyógymód” megtalálását, a folyamatok hatékony javítását.
Akkor is aktív, amikor nem szeretné...
Akkor dőlhet nyugodtan hátra, ha olyan szakemberre lelt, aki akkor is cége működésének javításán munkálkodik, amikor ön azt nem kérte. Sőt, akkor is, amikor az ön számára szinte terhesnek tűnik az általa felvetett problémákkal való szembenézés. A jó minőségügyi szakember olyan, mint a saját lelkiismerete. Nem mindig örül a felvetéseinek, de legbelül tudja, hogy azok nélkül semmire sem menne.
Kivételes értékítélettel bír
A jó minőségügyi szakember a szabályok szövevényes irányadásának követése mellett saját erkölcsi mércével is bír. Ezt a belső értékítéletet kell használnia azokban az esetekben, amikor a jog nem ad elég támpontot. Az ideális szakember kiválasztásakor elengedhetetlen néhány gyakorlati probléma felvetése ahhoz, hogy kiderítsük, rendelkezik-e az illető azzal a belső értékítélettel, ami cégünk mércéjének is megfelel. (Vannak helyzetek, amikor az egyszemélyi döntés az üdvözítő, van, amikor jobban járunk, ha bevonjuk a munkatársakat. Szakértőnk segít, mi szól az egyik és a másik mellett.)
Világítótorony a cég életében
A jó minőségügyi szakértő munkája nem ér véget, amikor hazaér. Szigorú erkölcsi mércéjét, körültekintő problémamegoldó készségét nem akasztja fogasra a kabátjával. Cégünk egésze előtt elengedhetetlen, hogy magánemberként is képviselje azt az értékrendet, ami munkájában jó szakemberré teszi.
Írta: Deák Zsófia
Lektorálta: Kohl Zsuzsanna
www.kontrolpont.hu