Az Amerikában hagyományosan egy napos Black Friday Magyarországon egyre inkább átalakul a magyar kereskedők és fogyasztók igényeinek, elvárásainak megfelelően. Az idei – immár ötödik – Black Friday mostanra az online és hagyományos kereskedelem minden fontosabb szereplőjét valamilyen formában megmozgató, a vásárlók számára valódi „kincsvadászattal” felérő eseménnyé nőtte ki magát, ahol felértékelődik a többcsatornás értékesítés szerepe is. Az idei Black Friday akciók során összességében várhatóan 800-840 ezer vásárló fog online is rendelni, az internetes költések összértéke pedig meghaladhatja a 40 milliárd forintot – derül ki az Euronics műszaki áruházláncpiaci jelentéséből, melyet a GKI Digital közreműködésével készített.
840 ezer vásárló, 40 milliárdos online költés
A jelentés szerint – az egy főre vetített, átlagosan 45-50 ezer forintos várható költés mellett – idén csak az online rendelések közel 40 milliárd forintos forgalmat eredményezhetnek a Black Friday időszak alatt. Ez az egész évre várható online kiskereskedelmi forgalom csaknem 9 százalékát jelenti. A reprezentatív kutatásból kiderült, 10-ből 4 online vásárló várhatóan legalább két alkalommal elcsábul majd egy-egy ajánlat kapcsán, így összességében hozzávetőleg 1,1-1,2 millió internetes vásárlás realizálódhat a leértékelések során.
Míg tavaly a kereskedők többé-kevésbé összezártak és egyszerre akcióztak, addig az idei évben a vásárlók akár 1-2 hétig is válogathatnak az állandóan frissülő akciós kínálatból és az üzletekbe, plázákba látogatva is keresgélhetnek a dedikált ajánlatok között.
Ennek legfőbb oka, hogy az idei Black Friday akciókhoz már a kereskedelem szinte minden szegmense csatlakozott, így a november 12. és 25. közötti két hétben minden napra jut egy-egy akciós nap.
“Ez a sajátos magyar piaci folyamat egyfelől kedvező, mivel a sok akcióból mi vásárlók könnyebben megtalálhatjuk a nekünk megfelelő ajánlatot anélkül, hogy mindent egyetlen napon kelljen beszereznünk. Másfelől a kereskedőknek a hatalmas zajban nehéz és igen költséges kitűnni, még az ütősebb ajánlatokkal is” – összegezte a kialakult helyzetet Hunyady László, az Euronics műszaki áruházlánc marketing és értékesítési igazgatója.
Erősödik a hagyományos üzletek szerepe
Az elhúzódó akciós időszak fontosságát és a többcsatornás értékesítés felértékelődését támasztják alá a GKI Digital felmérései is: az internetezők 90 százakléka számára a webes vásárlás mellett kiemelten fontos, hogy el tudjon menni egy üzletbe és meg tudja nézni, át tudja venni a kiválasztott terméket akár személyesen is. Az online vásárlók 36 százaléka rendszeresen használja a webáruházakat készletellenőrzésre, hogy aztán célirányosan vásároljon (offline) a kereskedés útba eső üzletében is – ez utóbbi vásárlói szokás a Black Friday rendelések kézhezvételét is jelentősen gyorsítja az olyan, kiterjedt országos hálózattal rendelkező kereskedéseknél, mint amilyen az Euronics is.
Ha egy kereskedő online és hagyományos csatornával rendelkezik, egyre fontosabbá válik, hogy a csatornák képesek legyenek támogatni egymást – az online vásárlás üzletben, a bolti készletből történő átvétele mindenképp kényelmesebbé, gyorsabbá teszi a vásárlók számára a termékek beszerzését, és könnyít a logisztikai szolgáltatóknál ebben az időszakban jelentkező extra terheltségen is. Másrészt az offline áruházban nem kapható, vagy készleten nem lévő termékek online rendelésének ösztönzésével lehet növelni a vásárlási kedvet az üzletben nézelődő vásárlók körében.
A kereskedők nem csak árakkal, hanem hozzáadott értékes szolgáltatásokkal is tehetnek a vásárlók bevonzásáért – a hosszabbított garancia, a visszáru egyszerűsített, ünnepek utánra meghosszabbított visszaküldése ösztönzően hathat a vásárlási kedvre.
A Black Friday akciók során inkább még magunknak vásárolunk
A kutatás arra is rávilágít, hogy a magyar vásárlók a Black Friday akciók során elsősorban még nem a karácsonyi ajándékokat vásárolják, hanem saját, az akciós időszakra halasztott beszerzéseiket valósítják meg. Ennek megfelelően – bár az ünnepi szezon a Black Friday-jal indul – november végén leginkább a szórakoztató elektronikai cikkek, számítástechnikai eszközök, okostelefonok, játékkonzolok és háztartási gépek vásárlását tervezik a vásárlók. Miután a saját vásárlásokkal végeztek, még átböngészik az ajánlatokat karácsonyi ötletek és ajándékok után kutatva, de a karácsonyra szánt meglepetések vásárlásával sokan inkább megvárják a december eleji fizetést.