Ideje odafigyelni a munkavállalókra

A kisvállalkozásoknál - ezen belül a mikrovállalkozásoknál - sokkal hangsúlyosabb szerepe van, illetve lenne a "HR"-nek, mint a nagy cégeknél. A hazai kkv-k azonban legfeljebb ösztönösen alkalmaznak HR eszközöket.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Hazánkban a vállalkozások szinte kizárólag mikrovállalkozások - hangsúlyozta a HR Portálnak nyilatkozva Szűcsné Bakonyi Piroska, a Központi Statisztikai Hivatal vállalkozásstatisztikai főosztályának munkatársa. Az 1-9 fős mikrovállalkozások - beleértve a nulla és ismeretlen létszámú vállalkozásokat is - az összes vállalkozás 98 százalékát tették ki 2013. szeptember 30-án.

Mikrokörnyezet a munka-magánélet egyensúly táptalaja

„A kisvállalkozásoknál (ezen belül a 10 fő alatti mikrovállalkozásoknál) sokkal hangsúlyosabb szerepe van, illetve lenne a HR-nek, a szó valódi értelmében, amely az emberi erőforrásokkal való gazdálkodást jelenti” – mondta Balázs Tibor, a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány ügyvezető igazgatója. Egy kis szervezetben minden szereplőre sokkal komplexebb és általában előre kiszámíthatatlan intenzitású terhelés jut, mint egy nagy szervezetben.

Ezért ha sikerül egy munkavállalónak valódi, tényleges erőt jelentő elemévé válni ezen "erőforrásnak", akkor azzal nemcsak stabilizálhatja megélhetését, hanem kialakíthat maga körül egy olyan támogató mikrokörnyezetet is, amely a munka-magánélet egyensúly legfontosabb kiindulópontja. Egy összetartó, egymást segítő, és emellett még "kellemes hangulatú" dolgozói kollektíva és szervezeti kultúra sokkal nagyobb pozitívum lehet mind szakmai mind személyes szempontból (nem beszélve az egészségről), mint a multi szervezetekben elérhető juttatások és lehetőségek serege.

Minden munkavállaló fontos, nem csak a tehetségek
Kiszámítható jövő, tudatos népszerűségnövelés a felvenni kívánt tehetségek körében, és szervezett képzési rendszer – így biztosítható a megfelelő utánpótlás egy szakemberhiánnyal küzdő iparágban. Orosz Viviennel, a Mol-csoport stratégiai HR-vezetőjével beszélgettünk.
HR: csak ösztönösen

Nagyon sok kisvállalkozás esetében tetten érhetőek "ösztönösen alkalmazott" HR-eszközök, amelyek általában a cégvezető, a tulajdonos, vagy a feladattal megbízott munkatárs személyes rátermettségén, empátiás képességein, tapasztalatain alapulnak. Mivel ezek mögött azonban nincsenek rögzített és mindenki számára egyértelmű módszertanok és eljárások, ezen szervezetek nagyon sérülékenyek is HR-oldalról, egyetlen vita, személyes konfliktus komoly szervezeti, gazdasági visszaesést idézhet elő.

Minden olyan képzés, fórum, vagy rendezvény, amely felébresztheti az érdeklődést a kisvállalkozások vezetőiben, hogy ezen témakörrel foglalkozniuk kell, nagyon hasznos. Ez azonban nem elég: egyszerűen bevezethető, érthető és egyszerűen alkalmazható módszertant is kell számukra biztosítani, hogy a HR témaköre ne valamilyen "nagyvállalati bürokrácia" legyen a kisvállalkozások szemében, hanem ugyanolyan fontos eleme a vállalkozás építésének, mint a könyvelés, a jog, vagy a marketing.

Forrás: HR Portál

Aki már próbálta, támogatja az otthoni munkát
A cégvezetők több mint fele támogatja annak lehetőségét, hogy munkatársai otthonról lássák el feladataikat – derül ki a Profession.hu legújabb felméréséből. Ezzel szemben a gyakorlatban csak minden negyedik vállalatnál létezik ilyen pozíció.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo