Hogyan legyünk hatékonyak?

Jelentősen javítja a működési hatékonyságot és az üzleti kockázatok jóval hatékonyabb kezelését eredményezi a vállalatirányítás, a kockázatkezelés és a megfelelés integrációja a vállalatoknál - állapítotja meg egy friss nemzetközi kutatás. A legtöbb vállalat számára azonban nehézséget okoz az e területek közötti kapcsolat megteremtése.

A gazdasági válság kirobbanása óta négyszeresére nőtt a vállalatirányítással, a kockázatkezeléssel és a megfeleléssel (GRC) igazgatósági szinten komolyan foglalkozó vállalatok száma a KPMG könyvvizsgáló és tanácsadó cég, valamint az Economist Intelligence Unit - a világ legnagyobb gazdaságelemző csoportja - 2011-ben nemzetközi kutatása szerint. A legújabb - 177 vállalat felsővezetője körében készített - felmérés eredményeit most publikálták. Az MTI-hez eljuttatott közleményében a KPMG idézi Cserháti Gábort, a könyvvizsgáló cég kockázatkezelési tanácsadási területének igazgatóját, aki szerint a GRC-funkciók integrált működése még kevés vállalatra jellemző.


Kép:PP archív
Kérdéses, hogy a mostani gazdasági környezetben a vállalatok az egyre hangsúlyosabbá váló megfelelőség típusú kockázatokat – például érdekkonfliktusokat, visszaéléseket, megvesztege-téseket – mennyire tudják hatékonyan kezelni.

A legtöbb vállalat számára nehézséget okoz a vállalati stratégia, a kockázatkezelés és a megfelelési aktivitások közötti kapcsolat megteremtése. Csak a vállalatok harmada gondolja, hogy a kockázatokkal kapcsolatos információk és a tudatosság elterjesztése terén megfelelő teljesítményt nyújt. „Ugyan a legtöbb vállalatnál a GRC-költségek folyamatosan nőnek, a magas GRC-költségszint miatt a vállalatok többségénél a további fejlesztéseket inkább újabb kiadási tételként, mintsem megtérülő befektetésként értékelik" - tette hozzá Cserháti Gábor. (Itt olvashatja interjúnkat a zöld vállalatirányítás atyjával, Georg Winterrel.)

A legnagyobb kockázatok
A magyarországi kutatás adatai alapján a legnagyobb kockázatú területek:
■ a harmadik féllel kapcsolatos tranzakciók,
■ a kormányzati ügyletek és kapcsolatok,
■ a megvesztegetések.

Tavaly, a globális felméréssel párhuzamosan, a KPMG a magyarországi vezető vállalatok körében is végzett felmérést a megfelelési gyakorlatok, a compliance-érettségi szint és a lehetséges fejlesztési területek megismerése céljából. E kutatás alapján a megfelelőség legfőbb célja a vállalati érték megőrzése és növelése, valamint a vállalat jó hírnevének megvédése. Mindez nagyban kapcsolódik a vállalat üzleti céljaihoz, ennek megfelelően a válaszadók 75 százaléka rendelkezik is compliance-stratégiával, valamint erre vonatkozó éves munkatervvel. „Mindezek ellenére a rendelkezésre álló erőforrások még a vezető vállalatok körében is korlátozottak. A vállalatok több mint felénél létezik dedikált szervezeti egység a megfelelőséggel kapcsolatos feladatok elvégzésére, illetve évente jellemzően 10-50 millió forintot fordítanak compliance jellegű kiadásokra. Így kérdéses, hogy a mostani gazdasági környezetben az egyre hangsúlyosabbá váló compliance típusú kockázatokat - például érdekkonfliktusok, visszaélések, megvesztegetések - mennyire tudják hatékonyan kezelni" - jegyezte meg a közlemény szerint a kutatás vezetője, Szabó István, a KPMG menedzsere.

A megfelelőség legfőbb célja a vállalati érték megőrzése és növelése, valamint a vállalat jó hírnevének megvédése.

A válaszadó vállalatok több mint felénél már bevezették a szabálytalanságok bejelentésére szolgáló, úgynevezett helpline-szolgáltatást. A bejelentések alapján történő kivizsgálás jellemzően a compliance-vezető feladata, a vizsgált vállalatok 31 százalékánál a belső ellenőrzést is bevonják a kivizsgálásba. A válaszadók közel egynegyede külső szolgáltatót vesz igénybe a vizsgálathoz. „A bejelentések száma az elmúlt években növekedett, számuk akár a több százat is elérheti, és akár 90 százalékuk is megalapozott lehet" - hívta fel a figyelmet Szabó István.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo