Hogyan vásárol egy 21. századi ember? A webrooming jelenségről dióhéjban

Pár évtizeddel ezelőtt még csak sci-fi-nek tűnt a bevásárlás otthonról történő lebonyolítása, manapság pedig már alig létezik olyan árucikk, amit ne lehetne megrendelni online, az interneten keresztül. A hagyományos, fizikai vásárlás azonban még mindig nem ment ki a divatból, sőt, sokan ügyesen ötvözik a kettőt.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Mit jelent a webrooming?

Ez az angol eredetű szó napjaink legnépszerűbb vásárlási attitűdjét takarja. A lényege az, hogy a vásárlók otthon, az interneten keresztül keresik meg azt a terméket, amire szükségük van, ám nem rendelik meg a webshopból, hanem elmennek a legközelebbi üzletbe, ahol az adott árucikk kapható, és ott vásárolják meg. Akár még aznap, rögtön a böngészés befejezése után.

Erre a jelenségre természetesen a kereskedőknek is fel kell készülniük, és naprakészen tartaniuk az árukészlettel és a termékek elérhetőségével kapcsolatos információkat. Erre kiváló lehetőséget nyújt a Smartindy által nyújtott RFID rendszer szolgáltatás, mellyel a készlet valós időben, automatikusan monitorozható.

Ezzel elkerülhetőek az olyan kínos helyzetek, mint amikor a vásárló azzal a céllal érkezik a boltba, hogy megvegye az üzlet webshopjában kiszemelt terméket, ám csak ott helyben szembesül vele, hogy sajnos nincs belőle készleten. Egy ilyen helyzet akár azt is eredményezheti, hogy a csalódott vásárló soha többé nem tér vissza az üzletbe.

Nézzünk egy kis statisztikát!

Kutatások szerint manapság az emberek szeretik minél rövidebb idő alatt lebonyolítani a vásárlást. Egy felmérés arra az eredményre jutott, hogy a vásárlóknak ma már mindössze 4%-a érkezik vásárlási szándék nélkül az üzletbe, és tölti el az időt céltalan nézelődéssel. 41% megközelítőlegesen már tudja, hogy milyen terméktípust szeretne vásárolni, ám a konkrét döntést a választék függvényében hozza meg.

A legnagyobb hányad, 55% pedig már kimondottan egy konkrét termékért érkezik az üzletbe, így nem nézelődik, hanem csak megkeresi a kiszemelt árucikket és már megy is vele a pénztárhoz. 

Hiába egyre elterjedtebb az online rendelés, a vásárlások mintegy 85-90%-a még ma is fizikai formában történik, ezért előnyt élveznek az olyan kereskedők, akiknek a webshop mellett hagyományos üzletük vagy bemutatótermük is van. Vajon mi lehet ennek az oka?

Miért ilyen népszerű a webrooming?

Bár az internetes rendelés sokszor egyszerűbb és kényelmesebb, a vásárlók döntő többsége mégis a fizikai vásárlás mellett voksol, többek közt az alábbi okok miatt:

  • Rövidebb idő: a rendelés és a kiszállítás legjobb esetben is 1-2 napot vesz igénybe, míg az üzletből fizetés után már vihetjük is haza a terméket.
  • A termék megismerése: akadnak olyan vásárlók, akik szeretik élő valójában, kézbe véve is megismerni a terméket, mielőtt megveszik.
  • Költségcsökkentés: a kiszállításnak a legtöbb esetben külön díja van, ezért sokszor olcsóbb, ha a vásárló maga megy el a termékért a közeli üzletbe, különösen, ha olyan kis értékű vásárlásról van szó, ahol a házhoz szállítás költsége többe kerülne, mint maga a termék. 
Amennyiben bővebben érdekli az RFID szolgáltatás, keresse fel a Smartindy honlapját!

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo