Mit jelent a webrooming?
Ez az angol eredetű szó napjaink legnépszerűbb vásárlási attitűdjét takarja. A lényege az, hogy a vásárlók otthon, az interneten keresztül keresik meg azt a terméket, amire szükségük van, ám nem rendelik meg a webshopból, hanem elmennek a legközelebbi üzletbe, ahol az adott árucikk kapható, és ott vásárolják meg. Akár még aznap, rögtön a böngészés befejezése után.
Erre a jelenségre természetesen a kereskedőknek is fel kell készülniük, és naprakészen tartaniuk az árukészlettel és a termékek elérhetőségével kapcsolatos információkat. Erre kiváló lehetőséget nyújt a Smartindy által nyújtott RFID rendszer szolgáltatás, mellyel a készlet valós időben, automatikusan monitorozható.
Ezzel elkerülhetőek az olyan kínos helyzetek, mint amikor a vásárló azzal a céllal érkezik a boltba, hogy megvegye az üzlet webshopjában kiszemelt terméket, ám csak ott helyben szembesül vele, hogy sajnos nincs belőle készleten. Egy ilyen helyzet akár azt is eredményezheti, hogy a csalódott vásárló soha többé nem tér vissza az üzletbe.
Nézzünk egy kis statisztikát!
Kutatások szerint manapság az emberek szeretik minél rövidebb idő alatt lebonyolítani a vásárlást. Egy felmérés arra az eredményre jutott, hogy a vásárlóknak ma már mindössze 4%-a érkezik vásárlási szándék nélkül az üzletbe, és tölti el az időt céltalan nézelődéssel. 41% megközelítőlegesen már tudja, hogy milyen terméktípust szeretne vásárolni, ám a konkrét döntést a választék függvényében hozza meg.
A legnagyobb hányad, 55% pedig már kimondottan egy konkrét termékért érkezik az üzletbe, így nem nézelődik, hanem csak megkeresi a kiszemelt árucikket és már megy is vele a pénztárhoz.
Hiába egyre elterjedtebb az online rendelés, a vásárlások mintegy 85-90%-a még ma is fizikai formában történik, ezért előnyt élveznek az olyan kereskedők, akiknek a webshop mellett hagyományos üzletük vagy bemutatótermük is van. Vajon mi lehet ennek az oka?
Miért ilyen népszerű a webrooming?
Bár az internetes rendelés sokszor egyszerűbb és kényelmesebb, a vásárlók döntő többsége mégis a fizikai vásárlás mellett voksol, többek közt az alábbi okok miatt:
- Rövidebb idő: a rendelés és a kiszállítás legjobb esetben is 1-2 napot vesz igénybe, míg az üzletből fizetés után már vihetjük is haza a terméket.
- A termék megismerése: akadnak olyan vásárlók, akik szeretik élő valójában, kézbe véve is megismerni a terméket, mielőtt megveszik.
- Költségcsökkentés: a kiszállításnak a legtöbb esetben külön díja van, ezért sokszor olcsóbb, ha a vásárló maga megy el a termékért a közeli üzletbe, különösen, ha olyan kis értékű vásárlásról van szó, ahol a házhoz szállítás költsége többe kerülne, mint maga a termék.