Az üzleti terv dokumentum. Ebben ismertetjük meglévő vagy leendő vállalkozásunkat, annak jövőre vonatkozó céljait, azt, hogy ezeket a célokat hogyan szeretnénk elérni, kinek szeretnénk termékünket/ szolgáltatásunkat eladni, és ehhez milyen eszközökre, milyen reklámra és mennyi pénzre van szükségünk – olvasható a Vállalkozás Okosan blogbejegyzésében.
Miért szükséges az üzleti terv?
Az üzleti terv egy kezdő vállalkozás esetén egyfajta „demo”-ként, modellként szolgál. Elkészítésével láthatóvá válik, hogy az általunk elképzelt vállalkozás, ötlet a rendelkezésünkre álló vagy bevonni kívánt eszközökkel, pénzzel megvalósítható, egyáltalán életképes, nyereséges lehet-e.
Az üzleti terv egy induló vállalkozásnál segít abban, hogy nyomon követhető legyen az abban rögzített célok megvalósulása. A későbbiekben is hasznos támpont, hogy „képben” legyünk, az eredetileg meghatározotthoz képest mennyire eredményes és hatékony vállalkozásunk működése.
Induló vállalkozás esetén gyakran szükséges hitel, vagy egyéb külső forrás igénybevétele, ezért az, aki a pénzét a vállalkozásba fektetve kockáztatja, szeretne meggyőződni róla, hogy a pénze jó helyre kerül. Az üzleti terv tehát a befektető, vagy hitelező tájékoztatását is szolgálja. (Az sem mellékes, hogy jó tudni előre, mennyi pénz is kell egy induló vállalkozáshoz.)
Az üzleti terv egy működő vállalkozás esetén azért szükséges, hogy nyomon követhető legyen, hogy a vállalkozás hol tart az induláskor kitűzött célok megvalósításában. A mai gazdasági környezetben különösen fontos, hogy az üzleti terv pénzügyi részében lefektetetthez képest hogy áll a bevételek és kiadások tényleges alakulása, mennyire ésszerű és gazdaságos a vállalkozás működése. (Mindig terveznünk kell alternatív költségekkel is!)
Vállalkozásunk jelentősebb átalakítása, vagy fejlesztése, bővítése esetén is célszerű új üzleti terv készítése. Egy vállalkozás fejlesztése, profiljának bővítése minden esetben új kockázatokkal is jár. Emellett nagyon fontos látni azt, hogy a fejlesztés, beruházás mennyivel fogja állandó kiadásainkat megnövelni, mekkora többletbevételre lesz szükségünk megnövekedett költségeink kigazdálkodásához.
Ha egy kezdő, vagy már működő vállalkozás hitelt szeretne felvenni, vagy tőkét bevonni, akkor is kell egy aktualizált üzleti terv. Ha egy már meglévő vállalkozás új üzleti partnert, jelentősebb megrendelőt keres, akkor is hasznos egy üzleti terv, melyből a leendő partner megismerheti a cég eddig elért eredményeit, és a vállalkozás jövőre vonatkozó elképzeléseit.
Fontos, hogy az üzleti terv olyan legyen, hogy az, akinek készül, könnyen, és gyorsan megtalálhassa benne a számára lényeges információkat. Más információk fontosak pl. egy leendő üzleti partnernek, mint pl. egy banknak, akitől hitelt szeretnénk felvenni, akit az üzleti terv segítségével próbálunk arról meggyőzni, hogy a kölcsönadott pénze nálunk „jó helyen” lesz, és a hitelszerződésben lefektetett feltételek szerint a kihelyezett kölcsönt vissza fogja kapni.
Tartsuk szem előtt, ha valakinek a kezébe adjuk, az üzleti terv tulajdonképpen cégünk „önéletrajza” is lesz, ezért fontos, hogy jó benyomást tegyen arra, aki elolvassa. Ahhoz, hogy ez így legyen, lényeges, hogy az üzleti terv eleget tegyen néhány követelménynek.
Vannak az üzleti terv formájára, és tartalmára vonatkozó kritériumok. Az üzleti terv mindenek előtt legyen áttekinthető, aki olvassa, találja meg benne minél könnyebben a számára fontos információkat. Ez megfelelő tagolással, tördeléssel érhető el.
A megjelenés legyen ízléses, de ne hivalkodó, mert utóbbi esetben a lehetséges befektetőben felmerülhet a gyanú, hogy a csillogó külcsínnel esetleges tartalmi fogyatékosságokat próbálunk leplezni. Ne feledjük, az üzleti terv nem egy szórólap, nem egy reklám-anyag, hanem fő célja a gyors, és áttekinthető módon történő tájékoztatás.
Talán ennél is fontosabb az üzleti terv információ-és valóságtartalma. Legyen benne minden olyan adat és információ, ami szükséges ahhoz, hogy egy jövendőbeli üzleti partner, vagy befektető megismerje vállalkozásunkat, és segítse abban, hogy lehetőleg számunkra pozitív döntést tudjon hozni.
Éppen ezért ne terheljük túl fölösleges adatokkal, képekkel, táblázatokkal, a fontos adatokat próbáljuk minél informatívabban, a lehető legkönnyebben értelmezhető módon ismertetni. Ha az üzleti terv a bemutatott vállalkozás jellegénél fogva sok képet, grafikát, esetleg táblázatot kell tartalmazzon, ezeket inkább külön melléklet(ek)ben csatoljuk az üzleti tervhez.
Ne feledjük: aki az üzleti életben tevékenykedik, pontosan tisztában van vele, hogy bármilyen üzleti döntésnek vannak kockázatai, olyan üzleti döntés, aminek nincs, nem létezik. Így nem azt várják az üzleti terv elolvasása során, hogy egy álomvilágot vázoljunk fel benne, hanem azt, hogy pontosan ismertessük ne csak a jót, hanem a rosszat, tehát azokat a kockázatokat is, melyekkel szembe kerülhetünk üzleti tervünk megvalósítása során. Hiszen az üzleti terv egyik legfontosabb feladata, hogy segítsen megalapozott döntést hozni. Ehhez pedig a meglévő kockázatok, veszélyek mérlegelése is hozzá tartozik.
Milyen hosszú legyen az üzleti terv?
Az üzleti terv terjedelmét mindig annak céljához igazítsuk. Egy kisvállalkozás belső használatra készített üzleti terve akár 6-8 oldalban össze tudja foglalni a lényeget. (A 6-8 oldal alatt a szöveges rész értendő, nincsenek benne a különböző pénzügyi táblázatok, és egyéb mellékletek, képek, grafikonok). Már egy ilyen rövid, egyszerű üzleti terv is nagyon hasznos eszköz.
Befektető, vagy bank tájékoztatására szolgáló üzleti terv ennél hosszabb, de (természetesen a vállalkozás méretének függvényében) legfeljebb 30-40 oldalon itt is bele kell férnie a legfontosabbaknak.
Üzleti terv készítésének gyakori motivációja az, hogy sokan tőkét kívánnak bevonni vállalkozásukba, befektetőt keresnek. Ahhoz, hogy egy ilyen üzleti terv célját elérje, különösen fontos egy jó első benyomás kialakítása. Milyen a jó, befektető tájékoztatására készített üzleti terv?
Szinte minden befektetőnek kevés van egy dologból. Ez pedig az idő. Ezért az üzleti terv legyen figyelemfelkeltő, egyben könnyen áttekinthető. A legfontosabb információkhoz lehessen belőle minél egyszerűbben hozzájutni. Erre a célra érdemes egy rövid, max. két oldalas összefoglalót készíteni. Üzleti tervünk elsősorban informatív legyen. Tájékoztasson, ne reklámszöveg legyen, ne eladni akarjon.
Minden befektetés egyik sarkalatos pontja a várható megtérülés. Üzleti tervünkben ezt minél pontosabban becsült adatokkal támasszuk alá, és minél egyszerűbben szemléltessük. Ha üzleti tervünk felkeltette egy befektető figyelmét, további, részletes anyagokat fog tőlünk kérni. Ezért készüljünk fel előre a várható kérdésekre, és ezeket az anyagokat időben állítsuk össze.
További részletek itt olvashatók!