Azért mert Ön a főnök, még nem jelenti azt, hogy tökéletes lenne. Sem azt, hogy fent kéne hordania az orrát és lekezelni a beosztottait. Ha a cégben nehezen mennek a dolgok és ideges emiatt, nem engedheti meg magának, hogy a kollégákon vezesse le a feszültséget, az ugyanis csak lerombolja a dolgozók motivációját és még nagyobb problémákhoz vezet a cégben.
A hirtelen felindulásból vagy számító erőfitogtatásból mondott mondatok könnyedén szétzúzhatják a beosztottak Önbe vetett bizalmát, tönkretehetik az Önről kialakult előnyös képet és rengeteg időbe telhet, míg sikerül újra összeragasztania a széttört cserepeket. Éppen ezért az alábbi hét mondatot soha ne mondja a beosztottjainak.
1. Én vagyok a főnök, azt csinálod, amit mondok. A munkahelyen illik felnőttként kezelni a többieket. Ha nem azonos mércével méri magát és a csapatát, nem várhatja el tőlük, hogy tiszteljék a pozícióját.
2. Szerencsés vagy, hogy van állásod. Ha valóban úgy érzi, hogy az alkalmazottainak hálásnak kellene lenniük, talán Ön az, aki szerencsésnek mondhatja magát, hogy van még állása. Senki nem fogja jól éreznie magát egy olyan munkahelyen, ahol úgy érzi, adósa valakinek a pozícióért, amit betölt. Ha egy alkalmazott nem felel meg az elvárásoknak, álljon a sarkára és kezelje a problémát. Segítsen neki javulni vagy váljanak meg egymástól, amilyen hamar csak lehet. (Persze a kirúgást is lehet úri módon csinálni.) Ha azonban csak azért nem tesz lapátra valakit, hogy az folyamatosan hálálkodjon Önnek, az nem csak gyerekes viselkedésre és hozzáállásra vall, de az egész munkaközösségnek rosszat tesz. (Ráadásul ez egy olyan mondat, ami egyértelműen növeli a munkahelyi stressz szintjét. Ez pedig rosszat tesz mindenkinek és valódi egészségügyi kockázat.)
3. Miért mindig neked van problémád? Ha valóban egy olyan dolgozóról beszélünk, akinek a teljesítményével problémák vannak, aki állandóan ellenáll az utasításainak, kezelje azokat azon nyomban. Ha azonban egy olyan dolgozóról beszélünk, aki általában együttműködő, ám valamely témában mégis makacs, a probléma talán Önben van. Talán nem hallgatja és vitatja meg a javaslatait és megoldásait egy adott problémában. Bárhogy is legyen, ne feltételezze rögtön azt, hogy ostoba és főleg ne támadjon rá a fent említett mondattal. Ne kezdjen el összehasonlítgatni alkalmazottakat és főleg ne hasonlítgassa őket egymás előtt.
4. Nincs nekem erre időm. Egy főnök ilyet egyszerűen nem mondhat komolyan. Az Ön feladata az, hogy minden részletre odafigyeljen és hogy legyen a csapatára ideje. Ahelyett, hogy folyton lekoptatná őket időhiányra hivatkozva, írja be őket a legközelebbi szabad néhány percére és hallgassa meg, mit szeretnének. Imádni fogják.(Egyébként tudatos időgazdálkodással el se hiszi, mennyivel egyszerűbb lesz az élet!)
6. El sem tudod képzelni, micsoda stresszel jár a melóm. Igen, csakhogy ezt Ön vállalta. Márpedig attól, hogy Ön vállalta a nagyobb felelősséget és stresszt, nincs joga leszólni másokat, akik relatíve nyugodtabb munkát végeznek. Pláne nincs joga őket is stresszelni.
7. Mégis kinek a neve áll ott azon az ajtón? Igen, lehet, hogy Ön a menedzser, sőt az is lehet, hogy Ön a tulajdonos, aki a semmiből építette fel a vállalkozását azzá, ami most sok más embernek munkát ad. Ez azonban még nem azt jelenti, hogy joga van bármit megtenni és az erejével hivalkodni. Különösen, mert a beosztottai nélkül valószínűleg az egész prosperáló vállalkozása mehetne a levesbe.