Guller Zoltán: Desztinációs szemlélet kell a fejlesztésekben

Újabb kiemelt turisztikai régiók kijelölésére kerülhet sor – árulta el a Piac & Profitnak Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetője. A szakember arra számít, hogy ebben az évben is folytatódik a fellendülés az ágazatban, és ideje, hogy a fellendülésből a vidék is nagyobb mértékben részesüljön.

Jelentősen fellendült az elmúlt években a turizmus, 2010-óta sorra dőlnek a rekordok: minden eddiginél többen indulnak el belföldön, és hazánk egyre népszerűbb a külföldi látogatók körében is. A tavaly elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 nagyszabású célokat fogalmazott meg az ágazatban – például 16 százalékra emelné a turizmus GDP-ben adott arányát –, mindehhez a Kisfaludy Programban immár jelentős források is elérhetőek a hazai vállalkozások számára. A fejlesztési irányokról, az ágazat előtt álló lehetőségekről és kihívásokról Guller Zoltánnal, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatójával beszélgettünk.

Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója - Kép: PP, Fotó: Bánkuti András

Szép eredményeket hozott a turizmusban a tavalyi év. Hogyan értékeli, az idén is hasonlóra számíthatunk?

– Nem csak 2017 volt kiemelkedő a turizmus szempontjából. 2010 óta azt látjuk, hogy a turizmus fellendülőben van. Ez nemcsak hazánkra igaz, hanem világszerte érzékelhető a tendencia, amiből azonban Magyarország jobban kiveszi a részét, mint más régiós országok. A tavalyi év sem volt ebből a szempontból kivétel: a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 7,9, a belföldi vendégeké 5,6 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, a vendégéjszakák számának bővülése így az európai vendégforgalom bővülésének ütemét 1,6 százalékponttal felülmúlta, az uniós tagállamokban ugyanis átlagosan 5,1 százalékos volt a növekedés. Egyetlen év alatt közel kétmillió vendégéjszaka-többletet értünk el. A szállásdíjbevételek 2017-ben összesen 278 milliárd forintot tettek ki, ami 115 százalékos emelkedés 2010-hez képest. Rekordév rekordévet követ a magyar turizmusban. Az idei évben is arra számítok, hogy folytatódik a növekedés: a belföldi turizmust erősíti, hogy nem kevesebb, mint tíz hosszú hétvége lesz 2018-ban, és a külföldi látogatók is egyre inkább érdeklődnek az ország iránt.

Budapest átlépte az álomhatárt
Budapest átlépte a 10 milliós vendégéjszakaszámot. Az immár negyedik éve 6% feletti ütemben bővülő vendégéjszakák száma országosan csaknem elérte a 30 milliót (29,5 millió éjszaka).
Miben áll Magyarország vonzereje?

– Tapasztalataink alapján a turisták ma már élményt akarnak gyűjteni, márpedig Magyarországon a számtalan kulturális program, a felpörgő gasztronómia, az épített örökség és a természeti szépségek kombinációjában megtalálják, amit keresnek. A másik fontos vonzerőnk a biztonság. Az úti cél kiválasztásánál a fontos tényezők között mindjárt a második helyen áll a biztonság. Az, hogy Magyarország biztonságos desztináció, vitán felül áll, és ez egyre komolyabb tényező a turisták szemében. Aki idejön, az biztonságban érezheti magát, és ez minden felmérés szerint nagyon fontos a hozzánk látogatóknak.

A 2017-es eredmények mennyiben tudhatók be az olyan nagyszabású rendezvényeknek, mint a nyári vizes vb?

– Az ilyen nagyszabású események hatásai elhúzódnak, nem egy év alatt jelentkeznek: Budapest neve a vizes vb alatt sok millió emberhez jutott el, milliók látták az ugrótornyot a Duna partján, milliók követték azokat a posztokat, amiket innen tettek közzé a külföldi látogatók. A vizes vb egyik legfontosabb tanulsága, hogy Budapest képes világszínvonalon lebonyolítani bármilyen nagyságrendű eseményt. A vb alatt egy történelmi rekord is megdőlt: a budapesti szobaárak először előzték meg a bécsieket és a prágaiakat. Egyébként az idén sem maradunk nagyszabású esemény nélkül: március 26-án lesz a Michelin díjátadó gála.

Az interjú teljes formában a Piac & Profit márciusi számában olvasható!

A fiatalok is szívesen mennek termálba
A magyarok szerint Hajdúszoboszló, Hévíz és Bükfürdő a legnépszerűbb belföldi termálvizes fürdőhelyek – derül ki egy országos kutatásból. Az eredmények alapján a hazai fürdőzés helyszínei széles körben ismertek, és a vendégéjszakák növekvő száma is alátámasztja, hogy fürdővárosaink a belföldi turizmus kiemelt célpontjai.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo