„Még nincs is vége az évnek, de 2016-ban a cégek 11 százalékánál történt tulajdonosváltás” – mondja Pertics Richárd, az Opten Kft. céginformációs igazgatója. A cégek tulajdonosi szerkezetében és egyéb alapparamétereiben szükségszerűek lehetnek a változások, azonban a változások gyakorisága árulkodó lehet a cégek életében. „A vállalkozások életútjának természetes velejárói az időnkénti székhelyváltások, ügyvezetőcserék vagy esetleges tulajdonosváltások. Különösen igaz lehet ez a fejlődő cégek életében. Az irodák kinövése vagy a belső cégstruktúra növekedése szükségszerűen hozhatja a székhelyváltozásokat és az aláírók számának növekedését. Ugyanakkor nem szabad félvállról venni a legegyszerűbb cégadatváltozást sem” – mondta a szakértő.
A változások egyik legmeghatározóbb típusa a tulajdonosi szerkezetben történő változás, hiszen ez esetben jó eséllyel alapjaiban változhat a cég jellege. 2016 januárja és szeptembere között több mint 60 ezer cég esetében változott a tulajdonosi szerkezet valamilyen formában, ami nem túl biztató jelenség a hazai cégstruktúra egészének stabilitására nézve. „A szokásos ügymenet mellett nem ritkák az extrém esetek sem, például 300 cég legalább háromszor váltott tulajdonost csak idén, ezek vélhetően nem szokványos gazdasági tevékenység eredményei” – mondja Pertics Richárd. Ez akár egy fontos jel is lehet, hogy itt az ideje az üzleti partnerség megszakításának. Hogy mire érdemes még ügyelni az üzleti partnerségben, arról itt olvashat részletesebben!
A tulajdonos vagy székhelyváltozások többnyire még magyarázhatók is lennének életszerű indokokkal, ugyanakkor a főtevékenységek tömeges cseréje már érdekesebb kérdés. 2016-ban több mint 10 ezer cégnek változott a főtevékenysége, tehát a teljes profilváltások száma is jelentős. Ez részben indokolható technikai hatásokkal és tényleges profilváltásokkal, de ez a nagyságrend nem túl kiegyensúlyozott gazdaságról árulkodik. Szintén nem ritka az éven belüli többszöri főtevékenység-váltás, ami már önmagában is érdekes kérdéseket vet fel, mindenesetre azt bátran állíthatjuk, hogy az üzleti tervek nem minden cég esetében elég kiforrottak a hosszú távú működéshez.