Szeretnék bemutatni néhány olyan megoldást, amivel minimális (és itt most tényleg nagyon kis mértékű) befektetéssel saját magunk tudunk egy stabil marketingalapot felépíteni, ami folyamatosan és automatizáltan segít nekünk, hogy a látogatóból vásárlót (sőt, partnert) faraghassunk. Ehhez most 4 alapvetést és hozzájuk tartozó, hasznos applikációkat mutatunk be a 7digits szakértőjének segítségével.
Weboldal
Az első, amire szükségünk lesz, az egy domainnév és egy tárhely. Egy .hu domain regisztrációja 2500 forint körül van, ehhez szükséges egy tárhely, ahol a céges levelezésünk és a weboldalunk futhat. Tárhelyből kerüljük a túl olcsókat! Egy néhány gigabájtos tárhely reális éves díja nagyságrendileg 12 000 forint körüli összeg. Ajánlott php 7.1 vagy 7.2-es, továbbá Mysql 5.7-et vagy újabb verziót használó szolgáltatót választanunk, hogy időtállóbb legyen az oldalunk, és nagyobb legyen a biztonság.
Egy kezdő startupnak az induláshoz nem kell csillivilli weboldal. Mondom ezt fejlesztőként. A WordPress ingyenes, felhasználóbarát és könnyen kezelhető megoldás. Széles skálán tudunk ingyenesen sablont választani hozzá. A sablon beállítását a dokumentációk alapján bárki elvégezheti, noha azért vannak korlátai az ingyenes sablonoknak, és egyes lehetőségekhez már módosítani kell a PHP és CSS forráskódokat. Ha rászánunk 60 dollárt, akkor már igazán elegáns megjelenést is adhatunk honlapunknak. A tartalom feltöltése is gyerekjáték, tekintettel az elérhető számtalan template és különféle grid, carusel vagy time-line elrendezésnek köszönhetően. Sokkal nehezebb az a rész, amikor leül az ember, és kitalálja az ötletet, a termék és a cég bemutatásának szöveges és képi anyagát.
Megvan a honlap, ami ha nem is túl flancos, de informatív. Szuper. Most el kell kezdeni forgalmat terelni rá. A forgalom érdekében értékes, egyedi tartalomra van szükség, ami lehet akár egy termék vagy szolgáltatás leírása, bemutatása is. Látogatókat három forrásból szerezhetünk. Keresőből (organikus forgalom), közvetlen forrásból (közösségimédia-jelenlét, avagy linkcserék) és hirdetésből (fizetett forgalom). Eleinte biztosan szükség lesz arra, hogy hirdetésekből hozzunk látogatókat a weboldalunkra, hogy legyen egy kiindulópont a mérésre váró adatokból. Nem feltétlen lesz elég (időnk és energiánk) a social media olyan mértékű kiaknázására, amely elegendő forgalmat tudna biztosítani, még akkor sem, ha a célcsoportunk pontosan ezeken a platformokon található és érhető el.
A Facebook még mindig a legnépszerűbb közösségi csatorna, ezért kihagyhatatlan eleme a marketingmixnek. Ha már tudjuk a kezdő vállalkozásunk nevét, készítsük el Facebookon a saját, céges oldalát, adjuk meg az adatokat, töltsük fel fotókkal, és a későbbiekben posztoljuk rendszeresen a weboldalunkon megjelenő friss tartalmakat! Ez az oldal a keresési találati listákon is megjelenik gyakran, így nem érdemes kihagyni. Létrehozhatunk saját csoportot is a leendő vagy meglévő vásárlóinknak, partnereinknek, ahol szabadon kérdezhetnek.
PRO infó: A Facebook 2018 februárjától drasztikusan lecsökkentette az üzleti profilok organikus elérését, ami miatt nem elég csupán tartalmat generálni, azoknak a hirdetésére is érdemes pénzt szánni. (Ez az ún. post boost) A Facebook-algoritmus változásokról itt olvashatsz bővebben.
A Google rendelkezik egy olyan ingyenes szolgáltatással, amivel cégünk felkerülhet a Google Maps térképére, és megjelenhet a találati listán a cégünkre kereső felhasználóknál, így pedig növelheti a vállalkozásunkba vetett bizalmat. Unalmas kitölteni századszorra is a vállalkozás adatait, de itt végképp megéri, főleg hosszabb távon.
Instagram, Twitter
Két nagyon népszerű közösségimédia-platform. Használatuk ingyenes, de nem mindenki veszi hasznukat. Azon kezdő vállalkozásoknak érdemes regisztrálniuk céges Instagram-oldalt, amelyeknek vizuálisan megfogható a szolgáltatásuk (vagyis könnyen fotózható és videózható a termék vagy szolgáltatás). Ami a Twittert illeti, Magyarországon nem annyira népszerű, mint például tőlünk nyugatra.
Mérj, figyelj és értékelj!
Google Analytics
2019-ben elengedhetetlen, hogy méréseket végezz, és kielemezd az adatokat. A Google Analytics segítségével ingyenesen tudjuk mérni a honlapunk forgalmát, és további részletes adatokat is ad számunkra, melyek kritikus fontosságúak. Az ilyen adatok közé tartozik például, hogy melyek a leglátogatottabb oldalak. Ez jelzi, hogy mire kíváncsiak a látogatók. Használjuk ezt a listát a „másik irányba”! Mely tartalmakat nézték meg legkevésbé?
Gondoljuk át, hogy ezek valóban szükségesek-e, van-e igazán létjogosultságuk vagy módosítsunk rajtuk, hogy élvezetesebbé tegyük a látogatók számára. Az Analytics megmondja nekünk azt is, hogy melyik lapon, átlagosan mennyi időt töltenek a látogatók. Beállíthatunk célokat, mérhetjük a célok teljesülését is (pl.: kapcsolati űrlapon írnak nekünk, vagy feliratkoznak a hírlevélre, stb.).
A Hotjar heatmap (hőtérkép)-szolgáltatást nyújt. Ezáltal láthatjuk, hogy hova kattintanak a honlapunkon a leggyakrabban a felhasználók. Megnézhetjük, hogy a CTA-gombok (call-to-action) elég figyelemfelkeltőek-e, jól vezetjük-e rá a látogatókat. A Hotjar ingyenes fiókja napi 2000 oldalmegtekintést tud figyelni nekünk.
Optimize
A Google másik hasznos és ingyenes szolgáltatása. Segítségével bárki tud A/B teszteket végezni. Mindezt pedig bármiféle javascript, html vagy css ismeret nélkül! Komplett grafikus felületet ad nekünk a Google. Letesztelhetjük például, hogy egy szöveg kicserélése vagy egy gomb színének megváltoztatása milyen eredményeket hoz, mindezt bármilyen szakmai tudás és plusz kiadás nélkül.
Érd el újra a látogatókat! Akik egyszer már megtekintették a honlapunkat, és nem fordultak gyorsan vissza, azokat érdemes ismét megcélozni. Erre is több lehetőségünk áll rendelkezésre, melyek közt ingyeneset is találhatunk.Mailchimp
Bizonyára a hírlevél (mint marketingeszköz) ismerős számodra is. A Mailchimp 2000 feliratkozóig, havi 12 000 küldött e-mailig teljesen ingyenes. Automatizálhatunk hírleveleket, készíthetünk automatikusan kiküldött leveleket, például egy „10 nap – 10 tipp” e-mail-sorozatot is készíthetünk vele, és mérhetjük a fontos eredményeket. WordPress honlapunkba pikk-pakk integrálhatjuk, csupán egy pár perces művelettel kell egy API kulcsot generálnunk, és azt megadni a honlapunkon, és indulhat a feliratkozógyűjtés!
PRO tipp: Akár egyszerűbb landing oldalakat is tudunk készíteni a Mailchimp segítségével., de ne feledjük a hírlevél-feliratkozáshoz a GDPR követelményébe tartozó adatvédelem-elfogadós jelölő – checkbox – négyzetet beilleszteni.Facebook Pixels
A Facebook Pixels kód beillesztésével olyan személyekre célozhatsz hirdetéseket, akik jártak a honlapodon. A jól célozható, noha nem ingyenes remarketing-hirdetés költségét mi magunk szabhatjuk meg.
Google Ads (régebben Adwords)
A Google Ads segítségével szintén remarketing-kampányok indíthatók, és nem csak a találati listánál tudod a látogatókat ismét a honlapodra csalni. Jól célozható, költségileg skálázható és megbízható eszköz, amelyhez ingyenes alapképzést is biztosít a Google. Ráadásul könnyen tudunk találni PPC szakembert, aki növelheti később az elért eredményeket.
Csak céltudatosan!
A fenti eszközök segítségével már minimális költség és idő befektetése mellett is lehetséges a vállalkozás indítása saját marketingtevékenységgel. Arra mindig szánjunk időt, hogy átgondoljuk a következő lépéseket! Hirdessünk jól célzottan, inkább szűkebb, komolyabban érdeklődő csoportnak. Fontos, hogy megérje a látogatóknak megadni adataikat, e-mail-címüket. Ebben is segít a minőségi tartalom. Határozzuk meg, milyen arányban szeretnénk organikus és fizetett forgalmat a honlapunkra, és ennek függvényében készüljön el a tartalomstratégia, ami mentén halad majd a kommunikáció.
Szerző:
Rottenbacher Tamás,
senior Wordpress fejlesztő