Figyelem webshopok, a hatóság fél szeme rajtatok lesz

A kereskedelmi trendek változásainak megfelelve 2013. április 1-jétől a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonság Hivatal (NÉBIH) fokozottan ellenőrzi az internetes kereskedelem résztvevőit. A hatóság szakemberei többek között kiemelt figyelmet fordítanak az áruk eredetére, de ellenőrzik majd a webáruházak árutárolását, kiszállítási tevékenységét is.

Jobban ügyel az online kereskedelemre a hatóság

Az internetes kereskedelem folyamatosan bővülő piaci szegmens, 2008-ban 60 milliárd Ft értékű áru mozgott a magyar elektronikus piacon, 2012-re ez elérte a 160-180 milliárd Ft-ot. Előrejelzések szerint a továbbiakban is évente legalább 10százalékkal nő majd a forgalom. Az EU nyugati országaiban az e-kereskedelem aránya a teljes kereskedelemben eléri a 10 százalékot, Magyarországon ez az arány 2011-ben 2,4 százalék volt.

A közelmúltban több élelmiszerlánc is bejelentette, hogy elindítja az internetes webshopon keresztüli értékesítést, így az internetes élelmiszer kereskedelem részaránya folyamatosan emelkedni fog. A NÉBIH – kisebb számban – a korábbi években is végzett ellenőrzéseket e területen, a trendek változásainak megfelelve azonban 2013. április 1-jétől fokozottan ellenőrzi az internetes kereskedelmet.

A hagyományos kereskedelemben a fogyasztó közvetlen kapcsolatba kerül a termékkel, személyesen meg tudja ítélni, hogy a termék tárolása, csomagolása, kinézete megfelelő-e. Az interneten keresztüli rendelés során erre nincs lehetőség, így a hatóság ellenőrzési felelőssége nagyobb. A NÉBIH ezért a hagyományos kereskedelmi forgalmazás mellett az internetes kereskedelemben forgalmazott termékeket is kiemelten ellenőrzi. A hatóság szakemberei fokozott figyelmet fordítanak többek között az áruk eredetére, de vizsgálják majd a webáruházak árutárolását, kiszállítási tevékenységét is.

Még bőven van mit javítani

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrzési tapasztalatai szerint egyre több a fogyasztóvédelmi szempontból kifogástalan webshop, a kifogásolási arány 85 százalékról 70 százalékra javult, ám még így is magas.

Jogi problémák
A hazai online kereskedelmi oldalak legalább hetven százaléka nem felel meg teljes egészében a fogyasztóvédelmi szabályoknak – hangzott el a Piac&Profit és a BKIK által szervezett Kkv-Akadémia keretében tartott előadáson.
2012-ben a webshopok forgalma 177 milliárd forint volt az eNET előzetes adatai szerint, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 3 százaléka. Egy év alatt mintegy 1,6 millió ember vásárolt az interneten, azaz nagyjából minden ötödik 14 év feletti magyarországi lakos. „Mivel az internetes vásárlás mára rengeteg ember számára vált szinte mindennapossá, a fogyasztói problémák száma is megszaporodott. Ugyanakkor meglepő, hogy sokszor sem az e-kereskedők, se maguk a fogyasztók nem tudják, milyen szabályok vonatkoznak e területre” – mondta el Becsky-Balku Orsolya, az NFH Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztályának főosztályvezetője. A problémák gyökerét Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke is az ismerethiányban látja: „Eddig több, mint ötvenen jelentkeztek az NFH szakmai felügyelete mellett, az Árukereső.hu és az Olcsóbbat.hu támogatásával létrehozott Vedd a neten! Webshop Minősítési Rendszer-be, ebből a mai napig 25 webshop meg is kapta a minősítést, de a többieknél még mindig folyamatban vannak az ellenőrzések. Tapasztalatunk szerint elsőre szinte senki sem megy át: a mintegy 60 pontból álló ellenőrzőlistán mindig akad 6-8 hiba, pedig semmi olyat nem nézünk, amit ne írna elő jogszabály.”

Az e-kereskedelem egyik neuralgikus pontja a szabályozásnak, ezen belül a fogyasztóvédelmi szabályoknak való megfelelés. Ezen belül a legtöbb probléma az elállás jogával, az adatvédelemmel, a szerzői és reklámjogokkal, illetve az ár- és garancia jelölésekkel van – emelte ki Kis Ervin Egon a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) elnöke korábban, a Piac&profit által szervezett Kkv Akadémián.

Véleményvezér

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo