Az internetes kereskedelem folyamatosan bővülő piaci szegmens, 2008-ban 60 milliárd Ft értékű áru mozgott a magyar elektronikus piacon, 2012-re ez elérte a 160-180 milliárd Ft-ot. Előrejelzések szerint a továbbiakban is évente legalább 10százalékkal nő majd a forgalom. Az EU nyugati országaiban az e-kereskedelem aránya a teljes kereskedelemben eléri a 10 százalékot, Magyarországon ez az arány 2011-ben 2,4 százalék volt.
A közelmúltban több élelmiszerlánc is bejelentette, hogy elindítja az internetes webshopon keresztüli értékesítést, így az internetes élelmiszer kereskedelem részaránya folyamatosan emelkedni fog. A NÉBIH – kisebb számban – a korábbi években is végzett ellenőrzéseket e területen, a trendek változásainak megfelelve azonban 2013. április 1-jétől fokozottan ellenőrzi az internetes kereskedelmet.
A hagyományos kereskedelemben a fogyasztó közvetlen kapcsolatba kerül a termékkel, személyesen meg tudja ítélni, hogy a termék tárolása, csomagolása, kinézete megfelelő-e. Az interneten keresztüli rendelés során erre nincs lehetőség, így a hatóság ellenőrzési felelőssége nagyobb. A NÉBIH ezért a hagyományos kereskedelmi forgalmazás mellett az internetes kereskedelemben forgalmazott termékeket is kiemelten ellenőrzi. A hatóság szakemberei fokozott figyelmet fordítanak többek között az áruk eredetére, de vizsgálják majd a webáruházak árutárolását, kiszállítási tevékenységét is.
Még bőven van mit javítani
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrzési tapasztalatai szerint egyre több a fogyasztóvédelmi szempontból kifogástalan webshop, a kifogásolási arány 85 százalékról 70 százalékra javult, ám még így is magas.
Az e-kereskedelem egyik neuralgikus pontja a szabályozásnak, ezen belül a fogyasztóvédelmi szabályoknak való megfelelés. Ezen belül a legtöbb probléma az elállás jogával, az adatvédelemmel, a szerzői és reklámjogokkal, illetve az ár- és garancia jelölésekkel van – emelte ki Kis Ervin Egon a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) elnöke korábban, a Piac&profit által szervezett Kkv Akadémián.