A Fiat 500-as korra, nemre való tekintet nélkül mindenkiből érzelmeket vált ki, többségében gyermeki, őszinte lelkesedést. Mosolyt csal az arcokra, megnézik, megcsodálják, s ha megállunk vele, érdeklődők sorát vonzza magához. Kiváltképp a hölgyeknek tetszik a kis aszfaltbuborék, őket a kis olasz hangulatos beltere is jobban lenyűgözi, mint a férfiakat. A rengeteg pozitív visszajelzés azután egyféleképpen hat a tulajdonosra: jókedve lesz. Ez a Fiat 500-as egyik lényege, míg a másik az önkifejezés.
Igazi egyéniség
Az 500-as autóipari ikonná vált elődjéhez hasonlóan igazi egyéniség, éppen ötszázezerféle változatban állítható össze. Kétféle pasztell, egy gyöngyház, háromféle metál és hatféle extra metálfényezéssel rendelhető, kilenc különböző stílusú kerékszett van hozzá (7 könnyűfém), belteréhez pedig hatféle színkombinációjú szövet-bőr, illetve bőrkárpitozás. Dekormatricákkal a karosszéria is gazdagon díszíthető. Kérhetünk trikolór 500-as csíkozást a tetőre, a motorháztetőre és a jármű oldalára, piros, fehér vagy fekete versenycsíkozást, vonalkód- vagy nyílmatricát, 5-ös rajtszámot, de választhatunk kockás tetőt is. Ezenkívül van sokféle krómozott kiegészítő, például visszapillantó tükrök, a motorháztető peremére vagy az első lökhárítóra kerülő díszcsík is. Ennek megfelelően a retro formájú 500-as lehet nőiesen bájos, sportos vagy macsós, esetleg elegáns. A tesztautó gyöngyházfehér fényezésével, krómozott alkatrészeivel és fekete napfénytetejével igazi ékszerdoboz volt. Én vagány pirosban vagy feketében venném meg magamnak. Bizony megvenném!
Még takaróponyva is rendelhető az autóhoz.
A Fiat 500-as 355 centiméter hosszú, 165 centiméter széles és 149 centiméter magas, míg tengelytávja 2,3 méteres. A néhány évvel ezelőtt retroőrületet kiváltó MINI például 15 centiméterrel hosszabb nála. Az olaszok fantasztikusan mentették át az ős Cinquecento magával ragadó, egyszerű vonalvezetését a 21. századba. A lekerekített karosszéria legkedvesebb részletei a gombszerű fényszórók, az első "bajusz" és korlát, a hátsó lámpák, továbbá az ajtóra telepített tükrök. Az elejébe külön bele lehet szeretni. A Lounge csúcsfelszereltség számos elegáns krómozott külső és belső elemet is tartalmaz.
A külsőhöz hasonlóan rendkívül szép és hangulatos az utastér is. Egyedi, sűrű kockás huzatot kaptak az ülések, kör alakúak a fejtámlák, de a legtalálóbb, legstílusosabb részletek mégis a fehér bőrbevonatú kormány, a kör alakú főműszer és az autó külső színére fényezett műszerfal. A kör motívum a meghatározó, a légbeömlők, a kezelőszerv-csoportok, a váltókulissza és még a váltógomb is ezt ismétli. A leggyakrabban használt gombok elhelyezését a régi 500-as apró kapcsolói és jelzőfényei inspirálták. A Lounge kivitelek beltere a számtalan krómozott elem miatt még ízlésesebb, a kilincsek és a váltókar kimunkálása gyönyörűre sikerült. A krómozott, "horog" alakú ajtófogantyú egyébként az eredeti 500-as egyik legemlékezetesebb részletét idézi. Az általános anyagminőség a kategóriában jónak számít, s bár kemények a felületek, egy pillanatig sem panaszkodunk emiatt. Hamisítatlan retroatmoszféra uralkodik a kis Fiatban, és egyszerűen kellemes tartózkodni benne. Emellett finoman nyomkodhatók a gombok, és nagyon hatékony a szellőzőrendszer. Egyedileg formázottak, nagyok és különösen szélesek az ülések, egészen jó a vezetési pozíció is. Ahogy sejtettem, elöl nagyvonalú a helykínálat, tág határok között állítható az ülés. A napfénytető miatt korlátozott a fejtér, a 190 centiméter magasra nőttek feje már valószínűleg hozzáérne a plafonhoz. Hosszú lábúaknak picit a kormány is távol van, de összességében egyáltalán nem rossz vezetni a kis Fiatot. A 3,5 méteres karosszériát jól osztották be a tervezők: nagyméretűek a hátsó ülések, és tisztességes lábteret is ki lehet sakkozni valahogy. A hátsó fejtér viszont reménytelenül szűk. Maradjunk annyiban, hogy a kis Fiat inkább kétszemélyes autó. A csomagtér alaphelyzetben 185, bővítve 550 literes.
Tanulni kell a dízel vezetését
Háromféle motorral árusítják az 500-ast, két benzines (69 lóerős 1,2 8v és 100 lóerős 1,4 16v) és egy Multijet turbódízel, a részecskeszűrővel felszerelt 75 lóerős 1,3 16v alkotja a kínálatot. Utóbbival teszteltük.
A kis dízel az első kilométereken gyengének mutatkozik, 2000-es fordulatszám alatt abszolút kelletlen. Az idő előtti felkapcsolások eredménye az, hogy hirtelen visszaesik a fordulatszám, és megtorpan az autó. Tanulni kell a dízel 500-as vezetését: egyes fokozatban például javallott 3000-ig pörgetni a motort, hogy ne fulladjon be kettes fokozatban az autó. Egyébként jól érezhető, 145 newtonméteres nyomatékkal rendelkezik a Multijet dízel, autópályán is jó a gyorsítóképessége. Nehéz lábbal fürgén autózhatunk az 500-assal: a gyorsulás 100 kilométer/órára 12,5 másodperc, a végsebesség 165 kilométer/óra. Az átlagfogyasztás 5 és 6 liter között változik. Máskülönben jó a váltó és a kormányzás, hatásosan lassítanak a fékek, a futómű pedig stabil kanyarvételeket tesz lehetővé. A rugózás feszes hangolású, ami nem baj, hiszen nem kell terhelésváltásoktól tartani, viszont a rövid tengelytávból kifolyólag is, városban dobál a Fiat hátulja.
Szeretnivaló, vidám kisautó a Fiat 500-as, óriási személyiséggel. Máris emberek százezreit hódította meg, s úgy látszik, ez is benépesíti majd Európa útjait. Pop, Sport és Lounge felszereltséggel vásárolható meg hazánkban, 2,85 és 3,65 millió forint közötti alapáron.
Megjelent a Piac és Profit magazin júniusi számában. További tesztek az Autóblog.hu-n, ahol még több Fiat-tesztet és fotógalériát is talál!!