Fenntartható flotta nyolc egyszerű lépésben

Napjainkban a környezetvédelem terén egyre nagyobb a tudatosság, ennek a trendnek pedig a vállalatok számára is komoly jelentősége van. Nyolc egyszerű lépésben megmutatjuk, hogyan tehetik fenntarthatóvá céges flottájukat.

A Párizsi Egyezmény óta az európai állami és regionális kormányzatok egyik fő célkitűzése között szerepel az üvegházhatású gázok csökkentése többek között a járművek használatának korlátozásával, amely közvetlen hatással van a levegő és a városi élet minőségére. Az egyes országok ezért sorra jelentik be a dátumokat, amikortól már nem engednek forgalomba helyezni robbanómotoros autókat. Az egyik legfőbb légszennyező forrás a közúti szállítás, amely az európai szén-dioxid-termelés körülbelül 20 százalékáért felel.

A céges flottákban is leáldozott a dízeleseknek?
A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6 százalékkal csökkentek. A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető.
Az Európai Unió az új járművekre vonatkozóan kötelező emissziócsökkentést ír elő. 2021-re az új autóknak átlagosan 95 gramm kilométerenkénti CO2-kibocsátást kell elérniük, és hasonló a célkitűzés a kis haszongépjárművekre vonatkozóan is. Emellett a tagállamokban általában az adórendszer is segíti a szabályozást. A zéró emissziós, illetve ultra alacsony emissziós járművek vásárlását gyakran támogatják, míg a szennyezőbbek használatát magasabb adóterhekkel sújtják. Egyre több vállalat gondolkodik el tehát praktikussági okokból is azon, hogy flottája milyen kedvezőtlen hatással van bolygónkra, a környezetbarát járműhasználat megvalósítását azonban sokszor nehézkesnek találják, ezért van, hogy bele sem fognak.

A fenntartható flottamegoldások így egyre fontosabbá válnak, hiszen egy vállalati járműhasználó átlagosan akár háromszor több káros anyagot bocsát ki, mint egy magáncélú. A terület egyik szakértője, a LeasePlan jól megvalósítható tippeket ad az ökológiai lábnyom csökkentéséhez, tapasztalatuk szerint ugyanis valós hatással járó intézkedésekkel a károsanyag-kibocsátás négy év alatt akár 40 százalékkal is csökkenthető.

Kép: LeasePlan

Csak lépésről lépésre

Egy vállalat flottája a szervezet számos szintjét érinti: üzletmenet, HR, pénzügy, egészség-, és munkavédelem és így tovább. Ezért a flottaüzemeltetés – és ezen belül a flotta környezetre gyakorolt hatása – a vállalati stratégia szerves részét kell, hogy képezze. Ugyanakkor javasolt a tervet kis lépésekre lebontani, és fontossági sorrendet felállítani, azokat az intézkedéseket előre véve, amelyeket viszonylag gyorsan és eredményesen meg lehet valósítani. Mindebben rendkívül fontos szerepe van a felsővezetés támogatásának és példamutatásának.

Jogosultságok vizsgálata

Első lépésként érdemes áttekinteni a céges autók jogosultsági feltételeit, és ennek megfelelően módosítani a bérleti szerződést. Például kizárólag olyan munkavállaló kaphasson vállalati autót, akinél ez üzletileg indokolt. Az alkalomszerű járműhasználóknak pedig legyen lehetőségük közös használatú „pool” autót vagy kedvezményes tömegközlekedési bérletet igényelni.

A flottakezelőknek is fel kell készülni a jövő autóira
A céges elektromos autók már megérkeztek, és néhány év múlva akár az önvezető autók is egy flotta részét képezhetik. Ezekre a kihívásokra a flottamenedzsereknek is válaszolniuk kell.
Mindennek van határa

Az egyik legelterjedtebb intézkedés a szén-dioxid-határérték beépítése a vállalati gépjárműszabályzatba. Ez azt jelenti, hogy az autók használói csupán egy bizonyos CO2-küszöbértékig választhatnak járművet, ami automatikusan támogatja a vállalat emissziós célkitűzéseinek megvalósulását.

Alternatív alternatívák

Az üzemanyag típusa nagyban befolyásolja a kibocsátás szintjét, ezért célszerű lehet alternatív hajtású autókat használni. Ilyenek többek között a teljesen elektromos vagy a hibrid járművek, illetve a sűrített földgázzal (CNG) működők. Ez utóbbiak 20 százalékkal csökkentik a károsanyag-kibocsátást a benzinüzemű és 15 százalékkal a gázolajüzemű járművekhez képest. A biogáz, amelynek összetétele megegyezik a CNG-ével, de biomassza fermentálásával állítják elő, még ennél is jobb eredményekre képes.

A cél szentesíti az eszközt

Fontos, hogy az autó megfeleljen a használat céljának, különösen, ha munkaeszközről van szó. Vagyis a munkakörnek megfelelő jármű kiválasztása nem csupán funkcionalitás és teljesítmény szempontjából, hanem a költségek racionalizálása és a minél kisebb ökológiai lábnyom miatt is elengedhetetlen. Ma már modellek széles választéka áll rendelkezésre mind méret, mind nyomaték és terhelhetőség tekintetében, amelyek egyúttal gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosítanak, kedvező áron.

Jóslás helyett követhetőség

Az üzemanyagkártyák bevezetése nemcsak a kapcsolódó kedvezmények, hanem a költségelszámolás adminisztrációs terheinek csökkentése, valamint az üzemanyag-fogyasztás, a futásteljesítmény, illetve az egyéni károsanyag-kibocsátás ellenőrizhetősége miatt is előnyös.

Az olcsóbb fenntartással nyernek a hibridek
Az európai villanyautó-piac 5 százalékkal nőtt tavaly, de a hibrideknél jóval nagyobb, 27 százalékos volt a bővülés. Mind a hibridek, mint a villanyautók segíthetik a jövőben a flottapiac bővülését. Azonban a villanyautók térnyeréséhez további ösztönzőkre lenne szükség.
Ki mint vezet, úgy halad

A vezetési stílus, a szállított teher, a gumiabroncsban lévő légnyomás és a tervezett útvonal mind befolyásolják a kibocsátás szintjét. A járművezetői viselkedés megváltoztatása figyelemfelhívással és a döntések következményeinek tudatosításával kezdődik úgy a környezetre gyakorolt hatás, mint a pénzügyek szempontjából. Egy másik módszer a felelősségvállalás ösztönzése, azaz a megfelelő használat jutalmazása lehet. Legalább ugyanilyen fontos azonban az autóhasználók képzése, amely a biztonság növelése mellett csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást is.

Oszd meg, és uralkodj

Különösen városi környezetben a vállalatok egyre inkább felfedezik a tömegközlekedésben rejlő lehetőségeket, nehezebben megközelíthető irodák esetében akár saját buszjárat indításával. Az alternatív közlekedési megoldások másik iránya az autómegosztás. Egyelőre főleg városon belül és a magánszektorban közkedvelt közlekedési mód, de a digitális szolgáltatások gyors fejlődésével és az online kapcsolatokon keresztül a járműmegosztás fogalma egyre vonzóbb a vállalatok számára is. A flotta egységesítése különösen kedvez ennek, amennyiben ugyanis az állomány csupán néhány típusú járműből áll, az autókat egyéb célokra is fel lehet használni munkaidőben ahelyett, hogy csupán a parkolóban állnának.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo