A Párizsi Egyezmény óta az európai állami és regionális kormányzatok egyik fő célkitűzése között szerepel az üvegházhatású gázok csökkentése többek között a járművek használatának korlátozásával, amely közvetlen hatással van a levegő és a városi élet minőségére. Az egyes országok ezért sorra jelentik be a dátumokat, amikortól már nem engednek forgalomba helyezni robbanómotoros autókat. Az egyik legfőbb légszennyező forrás a közúti szállítás, amely az európai szén-dioxid-termelés körülbelül 20 százalékáért felel.
A fenntartható flottamegoldások így egyre fontosabbá válnak, hiszen egy vállalati járműhasználó átlagosan akár háromszor több káros anyagot bocsát ki, mint egy magáncélú. A terület egyik szakértője, a LeasePlan jól megvalósítható tippeket ad az ökológiai lábnyom csökkentéséhez, tapasztalatuk szerint ugyanis valós hatással járó intézkedésekkel a károsanyag-kibocsátás négy év alatt akár 40 százalékkal is csökkenthető.
Csak lépésről lépésre
Egy vállalat flottája a szervezet számos szintjét érinti: üzletmenet, HR, pénzügy, egészség-, és munkavédelem és így tovább. Ezért a flottaüzemeltetés – és ezen belül a flotta környezetre gyakorolt hatása – a vállalati stratégia szerves részét kell, hogy képezze. Ugyanakkor javasolt a tervet kis lépésekre lebontani, és fontossági sorrendet felállítani, azokat az intézkedéseket előre véve, amelyeket viszonylag gyorsan és eredményesen meg lehet valósítani. Mindebben rendkívül fontos szerepe van a felsővezetés támogatásának és példamutatásának.
Jogosultságok vizsgálata
Első lépésként érdemes áttekinteni a céges autók jogosultsági feltételeit, és ennek megfelelően módosítani a bérleti szerződést. Például kizárólag olyan munkavállaló kaphasson vállalati autót, akinél ez üzletileg indokolt. Az alkalomszerű járműhasználóknak pedig legyen lehetőségük közös használatú „pool” autót vagy kedvezményes tömegközlekedési bérletet igényelni.
Az egyik legelterjedtebb intézkedés a szén-dioxid-határérték beépítése a vállalati gépjárműszabályzatba. Ez azt jelenti, hogy az autók használói csupán egy bizonyos CO2-küszöbértékig választhatnak járművet, ami automatikusan támogatja a vállalat emissziós célkitűzéseinek megvalósulását.
Alternatív alternatívák
Az üzemanyag típusa nagyban befolyásolja a kibocsátás szintjét, ezért célszerű lehet alternatív hajtású autókat használni. Ilyenek többek között a teljesen elektromos vagy a hibrid járművek, illetve a sűrített földgázzal (CNG) működők. Ez utóbbiak 20 százalékkal csökkentik a károsanyag-kibocsátást a benzinüzemű és 15 százalékkal a gázolajüzemű járművekhez képest. A biogáz, amelynek összetétele megegyezik a CNG-ével, de biomassza fermentálásával állítják elő, még ennél is jobb eredményekre képes.
A cél szentesíti az eszközt
Fontos, hogy az autó megfeleljen a használat céljának, különösen, ha munkaeszközről van szó. Vagyis a munkakörnek megfelelő jármű kiválasztása nem csupán funkcionalitás és teljesítmény szempontjából, hanem a költségek racionalizálása és a minél kisebb ökológiai lábnyom miatt is elengedhetetlen. Ma már modellek széles választéka áll rendelkezésre mind méret, mind nyomaték és terhelhetőség tekintetében, amelyek egyúttal gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosítanak, kedvező áron.
Jóslás helyett követhetőség
Az üzemanyagkártyák bevezetése nemcsak a kapcsolódó kedvezmények, hanem a költségelszámolás adminisztrációs terheinek csökkentése, valamint az üzemanyag-fogyasztás, a futásteljesítmény, illetve az egyéni károsanyag-kibocsátás ellenőrizhetősége miatt is előnyös.
A vezetési stílus, a szállított teher, a gumiabroncsban lévő légnyomás és a tervezett útvonal mind befolyásolják a kibocsátás szintjét. A járművezetői viselkedés megváltoztatása figyelemfelhívással és a döntések következményeinek tudatosításával kezdődik úgy a környezetre gyakorolt hatás, mint a pénzügyek szempontjából. Egy másik módszer a felelősségvállalás ösztönzése, azaz a megfelelő használat jutalmazása lehet. Legalább ugyanilyen fontos azonban az autóhasználók képzése, amely a biztonság növelése mellett csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást is.
Oszd meg, és uralkodj
Különösen városi környezetben a vállalatok egyre inkább felfedezik a tömegközlekedésben rejlő lehetőségeket, nehezebben megközelíthető irodák esetében akár saját buszjárat indításával. Az alternatív közlekedési megoldások másik iránya az autómegosztás. Egyelőre főleg városon belül és a magánszektorban közkedvelt közlekedési mód, de a digitális szolgáltatások gyors fejlődésével és az online kapcsolatokon keresztül a járműmegosztás fogalma egyre vonzóbb a vállalatok számára is. A flotta egységesítése különösen kedvez ennek, amennyiben ugyanis az állomány csupán néhány típusú járműből áll, az autókat egyéb célokra is fel lehet használni munkaidőben ahelyett, hogy csupán a parkolóban állnának.