A vevőkövetelések vásárlásán alapuló faktorfinanszírozás – iparági adatok szerint – tavaly 862 milliárd forintot tett ki, amely 3 százalékkal elmaradt az előző évi összegtől. A teljes forgalomból mind nagyobb részt hasítanak ki a bankok és a banki hátterű faktorcégek, 2012-ben már a forgalom több mint 80 százaléka származott a piac banki szereplőitől a két évvel korábbi 66 százalék helyett.
Iparági adatok szerint az erős finanszírozási háttérrel rendelkező faktorcégek csökkenteni tudták szolgáltatásaik árát, ami a nagyobb méretű vállalatok számára is jutányosabbá, egyszersmind vonzóbbá tette a szolgáltatást. A faktoring szerepét felértékelte az is, hogy részben megoldást jelenthet azon vállalatok számára, amelyek nehezebben jutnak forgóeszköz finanszírozáshoz, kockázatmérséklő jellege miatt pedig segíti ellátni forrással a kisvállalkozásokat.
Ugyanakkor a Magyar Faktoring Szövetség adatai szerint kedvezőtlen trend, hogy a mikrovállalkozások részesedése 40 százalékról 9 százalékra zuhant az elmúlt években, miközben épp nekik lenne a legnagyobb szükségük e finanszírozási lehetőségre. A pénzügyi faktoring természetes ügyfélköre szerte a világban az olyan mikro-, kis- és középvállalkozások, amely piacképes termékekkel, de jellemzően alacsony tőkésítettséggel rendelkeznek. Működésük és piaci terjeszkedésük azon múlik, hogy vevőik számára képesek-e kedvező fizetési határidőt adni. Ennek finanszírozására a legkedvezőbb megoldást a hitelbiztosítékok nélkül igénybe vehető faktoring nyújtja. Nem véletlen számos pénzintézet is igyekszik efelé terelni őket. Nem véletlen, hogy azokban az európai országokban, ahol magas a kkv-k aránya, és a gazdaságban betöltött szerepük jelentős, hangsúlyos a faktoring részesedése a vállalati finanszírozásban. A hitel helyett is nyújt alternatívát ugyanis a kisebb cégek finanszírozására.