Nemigen zárnak be üzletet, benzinkutat, boltot az év elején amiatt, mert az adott helyen nem üzemel online pénztárgép – mondta korábban a Magyar Nemzetnek a NAV informatikai elnökhelyettese. Vágújhelyi Ferenc szerint az adóhivatalnak az a feladata, hogy elősegítse a gazdaság egészséges működését, a hatósági fellépés nem béníthatja meg az országot, nem állíthatja le a mindennapi folyamatokat.
A korábbi bejelentések szerint minden egyes kereskedőt ellenőriz majd a NAV a pénztárgépek miatt, a boltbezárás azonban csak a legvégső szankció. Ugyanakkor valamilyen mértékű szankcióra számíthat, aki nem teljesíti január 1-re az átállást. Az NGM korábbi nyilatkozata szerint “az átállás megoldható, amennyiben a NAV hiányosságot állapít meg, szankcionálni fog.
A pénztárgépekről szóló rendeletben foglalt előírásoknak meg nem felelő, elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek 2013. december 31-éig üzemeltethetők – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A hivatal azonban felhívta a figyelmet, hogy nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely megtiltaná az adóalany számára, hogy gazdasági tevékenységét online pénztárgép nélkül folytassa, így a hagyományos, elektronikus naplóval rendelkező pénztárgép 2013. december 31-ét követő használata kizárólag a Pénztárgéprendelet 71. § (1) bekezdésében foglaltak megsértését jelenti.
A rendelet megszegése esetén a NAV a magánszemélyeket 500 ezer forintig, nem magánszemélyeket 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja. Az adóhatóság mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget 12 nyitvatartási napra lezárhatja, ha az adózó a pénztárgép üzemeltetésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségét megszegte.
A hivatkozott jogszabályi kötelezettség megsértésének adóhatóság által történő észlelése esetén az adóhatóság minden esetben mérlegeli, hogy az adóalany minden tőle elvárhatót megtett-e a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében. Ez minden adóalany tekintetében más- és más magatartást követel meg, amelynek megítélése során az adóhatóság fokozott körültekintéssel jár el.
az üzembe helyezési kód igénylése,
a beszerezni kívánt online pénztárgép gyártójának/forgalmazójának kiválasztása, kapcsolatfelvétel,
forgalmazási engedély megléte esetén megrendelés leadása/szerződés megkötése,
egyedi igényekhez igazított rendszer kifejlesztése esetén az erre vonatkozó megrendelés és a gyártói/forgalmazói visszajelzések az engedélyezési folyamatról, a tervezett ütemezésről,
más, a fentiekkel egyenértékűnek tekinthető, dokumentált magatartás, amely a kötelezettség határidőben történő teljesítésére irányuló kifejezett és komoly szándékot alátámasztja.
A fentiek mellett az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használó, pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany az online pénztárgép üzembe helyezéséig köteles havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig adatot szolgáltatni az elektronikus naplók, valamint az elektronikus naplók adattartalma tekintetében a PTGNAPLO adatlap benyújtásával.
Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve – amennyiben az adóalany minden tőle elvárhatót megtett a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében – annak mellőzéséről.