A vállalati problémák kezelésében az első lépés, ha felismerjük, hogy valami baj van, a második lépés pedig az lehet, hogy diagnosztizáljuk, pontosan mi is a probléma. Ez már tulajdonképpen a megoldás, a „gyógyulás” felé vezet.
Láttatni a láthatatlant
Ahhoz azonban, hogy a probléma gyökerét felismerje a vezető sokszor nem elég a tapasztalat, kell a külső szem is. Akinek megvannak a megfelelő eszközei arra, hogy a vezetővel együtt kiderítse melyik tünet mögött milyen hibás beidegződés, folyamat vagy téves gyakorlat állhat.
„Két alapvető probléma van a szervezeteknél. Az egyik az, hogy a vezetők hiába ismerik a szervezeti ábrát, nem ismerik az informális hálót, mely sokszor láthatatlan. A másik fontos kérdés, hogy a főnök elvár egy szerepet a kollégájától, a kolléga pedig egy másik szerepet vél a magáénak. Mást várnak egymástól és egyikük sem érti, miért nem működik a közös munka” – mondja Ujváry András, az Exline Kft. tanácsadója.
Láthatóvá válik, pontosan hol a probléma, hol egy félreértelmezett szerepkör, hol nincs kapcsolat a szervezeten belül. A szervezetállítás során kiderül az is, milyen a vezető helyzete a szervezeten belül, ki az, aki elkötelezett munkatárs, ki az, aki nem.
Árulkodó jelek
Ujváry Andrásék szervezetállítási módszere esetében hajó szimbolizálja a vállalatot, a legénység a személyzetet, a tenger és az időjárás, a piaci környezetet. A különböző cégek és az ott dolgozók nagyon eltérő, ám annál jellemzőbb megnyilvánulásiakkal jól példázzák a módszer hatékonyságát.
Egy alkusz cégnél az értékesítők azt mondták, hogy a hajón ők szigonyos vadászok, ha jönnek a bálnák, megcélozzák és lelövik azokat. Az öt ember közül az egyikük jelezte, hogy ő nem így képzeli el a helyét a hajón. Úgy látta magát, mint akinek van egy csónakja, járja a tengereket és elkapja, amit kell, majd odaviszi a hajóhoz. A cég vezetője azonnal felkiáltott, hogy „Ez az, mindenki menjen ki csónakba, ezt várom tőletek, ne itt a hajón legyetek!”.
A birodalmi flotta gyöngyszeme
A szakember szerint ez azért jó, mert ilyenkor nem csak észreveszik ezeket a dolgokat a résztvevők, hanem „át is drótozódnak”, nagyon mélyen dolgozik ez a módszer.
Ám a szervezetállításon a fenti nagyon jellemző helyzeteken kívül nagyon sok olyan dolgot segít észrevenni a szakértő, a külső szem, amit a résztvevők érintettségük miatt nem, vagy csak nagyon nehezen. A módszer által egészen pontosan láthatóvá válnak a kapcsolódások, ki kihez áll közel, ki, ki felé fordul, ahogyan az is, hogy kik azok, akik nincsenek kapcsolatban egymással. Fény derül rá, stabil-e a hálózat, hiányoznak-e szerepek benne, ami az egyik kulcspontja a tréningnek.
Ha pedig a helyükön vannak, a helyükre kerülnek a szerepek a vezető és a kollégák is úgy érezhetik majd, hogy az ő hajójuk a birodalmi flotta gyöngyszeme.