Elégedettség: túl a fizetésen

A humán erőforrás egyik legalapvetőbb kérdése: kinek mennyit fizessek, mennyit ér nekem a munkája? A kérdés, amit a vezetők szeretnek minél gyorsabban letudni toborzás és kiválasztás alkalmával, hogy aztán évente egyszer (jó esetben) előkerüljön a fizetésemelés során. Vajon egyedül a fizetés teszi motiválttá és hosszútávon elkötelezetté a kollégákat?

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon a bérezés kiemelkedő témává vált az elmúlt egy-két évtizedben, mióta könnyedén össze tudjuk hasonlítani életszínvonalunkat a meseszerű nyugattal. Az Eurostat szerint a nettó magyar medián jövedelem 2017-ben havi 123 276 forint volt. Ez azt jelenti, hogy a magyar dolgozó lakosság fele legfeljebb ennyit, gyakorlatilag sokszor jóval kevesebbet keres. Ebből például a műszaki végzettséggel rendelkezők, az építő iparban vagy bank szektorban dolgozók és a vezető pozíciót betöltők emelkednek ki.

A magyar dolgozók tehát általánosságban joggal elégedetlenkednek. Akiket pedig megfizetnek, azokból akkora hiány van a piacon, hogy egy konkurens akár még többet is hajlandó adni nekik, hogy munkahelyet váltsanak. A vezetők törekszenek megfizetni a legjobb embereiket, a többieknek pedig arra hivatkozni, hogy milyen jó a hangulat, lendületes a csapat és szép a vízió. Közben a tapasztaltabb vezetők maguk is tudják, hogy semmilyen mentség nincs a piaci átlag alatti fizetésre. Mit tehet egy jó vezető, hogy megtartsa dolgozóit?

Csak a fizetés motivál? Kép: Pixabay

Nincs általános recept

A nyugati vállalatok legjobb gyakorlatait precízen leírták a kutatók és maguk a vállalatok, hogy könnyedén átvehetőek legyenek. Gazdagon kutatott téma például az ingyenes, egészséges étel kérdése. Az ajándék gyümölcs és zöldség sokak számára vonzóvá teheti a céget, jelentkezésre vagy maradásra bírva a dolgozókat. Egy-egy gyümölcs pedig nem kerül sokba, gondolhatja a döntéshozó. Valójában azonban ezek a kicsinek tűnő költségek nagyon hamar összeadódnak egy hihetetlen kiadássá: kiszámolható, hogy egy jól menő amerikai cégnek mennyibe kerül, ha az év minden munkanapján, minden egyes dolgozó számára ad egyetlen kicsi almát. (Ez a vállalat egyébként nemcsak ennyit ad, de maradjunk ennél a szintnél az egyszerűség kedvéért.) 7748 fős gárdájukra egy év alatt jóval több, mint 197 millió forintra rúg a költség.

(Az alma-költség kiszámolása (fontonkénti négy almával, ami a Google szerint a kis méretű alma), ha minden dolgozóra fejenként egy kis méretű almát számolunk egy évre: Dolgozók száma egy 7748 fős céget találtunk ingyen gyümölccsel) * egy kis méretű alma ára (negyed fontnyi alma, átlagosan 0,3925 USD a United States Department of Agriculture szerint) * munkanapok száma az USA-ban (2017-ben 260) * dollár árfolyama 2018.02.05-én = 197’571’619 Ft)

Már nem a főnöknek épül az iroda
A munkavállalók számára fontos a munkahely jó megközelíthetősége, a közösségi terek és programok, valamint az egészséges környezet. Márpedig amit a munkavállaló akar, az most már szent az irodapiacon, és ez a megrendelők hozzáállásában és az új irodákban is látszik.
Ez a szám nyilvánvalóan csak akkor éri meg a cégnek, ha egyébként bőven nyereséges. Egy magyar vállalkozásnak jellemzően ennek a munkaerőnek a töredékével kell számolnia, de létszámához viszonyítva is jóval kisebb bevétellel bír. Ráadásul ennek a befektetésnek a megtérülése jó esetben is bizonytalan. Egy magyar dolgozót is boldogabbá tehet egy gyümölcs, de ha a fizetése nem elegendő az anyagi biztonság megteremtéséhez, akkor egy esetleges távozási döntést egy ilyen intézkedés kevésbé fog megakadályozni.

Az alma-költség csak egy példája annak, ahogy a kész receptek vakvágányra terelik a tapasztalatlanabb vezetőket. Egy vállalatot nem lehet készen kapott tervek szerint vezetni. Egy tapasztalt vezető mindig a saját adataira támaszkodik. Mi mindenre kell odafigyelnie?

Vezető-beosztott kapcsolat

A CX-Ray kutatása szerint még egy, a feladataiban elkötelezett munkatárs is felállhat az asztaltól, ha hosszan tartó konfliktusba kerül vezetőjével. Ugyanakkor még egy elkötelezetlen munkatársat is 14%-kal magasabb eséllyel meg tud tartani egy vezető, aki legalább elviselhető szinten képes mentorálni őt. Ezeket az eredményeket a külföldi szakirodalom is alátámasztja, a pszichológia és a menedzsmenttudomány szerint régóta az ún. transzformáló vezetők korát éljük. Olyan vezetőkét, akik mindent megtesznek, hogy kihozzák a legjobbat a beosztottaikból. Az ilyen vezetők tartják meg hosszú távon dolgozóikat.

13 jel, hogy valamin sürgősen változtatni kell
Előfordul, hogy úgy érezzük, a csapatunk már nem működik olyan hatékonyan, ahogyan szeretnénk. A gondokat sok minden jelezheti, olyan apróságok is, amelyekről nem is sejtjük, hogy a rossz munkaszervezés vagy a túlterheltség áll mögöttük.
Ma már nem elég a „te elvégzed a munkát, én fizetek érte” mentalitás. Vezérekre van szükségünk, nem főnökökre. Ezért olyan fontosak azok a felmérések, amik a vezető és beosztottainak kapcsolatáról beszélnek: valid és mebízható tükröt tartanak. Értesítenek arról, ha egy vezetőnek segítségre van szüksége. Az emberekkel kapcsolatos készségek tanulhatók, gyakorolhatók, így érdemes pénzt áldozni a vezetőképzésre. A befektetés többszörösen megtérül a megtartott szakértőkön keresztül.

A legfontosabb téma

Az ember problémamegoldó lény. Amíg van kihívás, és tud is vele haladni, addig örül. A képletet meg lehet fogni evolúciós szemszögből vagy leírható a Csíkszentmihályi által bemutatott Flow-élményként, a lényeg ugyanaz: megtalálni és megtartani az egyensúlyt a kihívás és haladás között. Edwin A. Locke, az egyik legtöbbet publikáló munka- és szervezetpszichológus több mint ötven éven át kutatta az ún. célkitűzés-teóriát. Megtévesztően egyszerű neve ellenére ez egy soktényezős, bonyolult ok-okozati modell. Gyakorlati hasznát vizsgálva Locke újra és újra bebizonyította, hogy módszertana mennyire hatékonyan vezethet elégedettséghez. Több mint negyvenezer emberen, nyolc országban, laboratóriumi kísérletekkel és valós munkavégzést megfigyelve is igazolta már ezt.

Szerzőnkről:
Gyurics Gergely munka- és szervezetpszichológiai tanulmányai mellett önszorgalomból képezte magát adatelemzővé. Több munka- és szervezetpszichológiai kutatásban is részt vett önkéntesként vagy szakértőként, mielőtt jelenlegi munkahelyén elhelyezkedett. Immár három éve erősíti a CX-Ray csapatát, ahol jelenleg az adatelemzés fejeként a szervezetek hatékony működését, illetve a munkatársak elégedettségét és megtartását célzó mérések elméleti hátteréért és gyakorlati megvalósításáért felel. Az adatvezérelt HR-el foglalkozó cég mérőeszközeit immár három nyelven, összesen több mint 19.500 munkavállaló vette igénybe, és több mint 50 tanácsadó partner használja szervezetfejlesztési gyakorlatában.
Bármilyen tudatos módszertan, aminek során a csapatvezető egyeztet beosztottaival és közösen tűznek ki elérendő, kihívást jelentő célokat, segíthet motiváltabbá, hatékonyabbá és elkötelezettebbé tenni a munkatársakat. A radikálisan újszerű szervezettípusokban, mint például a holacracy-ban, még többet is ki lehet hozni a célkitűzés-teóriából: a dolgozók megtanulhatják saját céljaikat menedzselni, ami bizonyítottan ugyanolyan hatékony, mintha egy vezető igazgatná őket.

Érdekes, hogy a best practice-ek és a készen kapott receptek milyen keveset foglalkoznak a konkrét munkavégzéssel. Az ingyen gyümölcs és zöldség jó trükk, mert része lehet egészségtudatos dolgozóink identitásának, rajtuk keresztül pedig vállalatunk brandjének – de egy gyümölcs elfogyasztása napi pár percet vesz csak igénybe. A dolgozók idejük nagy részében a munkával foglalkoznak. Amíg a saját feladataikat nem tudják motiváltan és elégedetten végezni, addig a pár perces ajándékok csak rövidítések és kiskapuk, amik sehova sem vezetnek.

Szerző:

Gyurics Gergely

Head of Data Analysis, CX-Ray

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo