Már nem a főnöknek épül az iroda

2017. december 04. hétfő - 07:30 / kfarkas
  •    

A munkavállalók számára fontos a munkahely jó megközelíthetősége, a közösségi terek és programok, valamint az egészséges környezet. Márpedig amit a munkavállaló akar, az most már szent az irodapiacon, és ez a megrendelők hozzáállásában és az új irodákban is látszik.

Egyre igényesebbek a hazai irodák, egyre igényesebbek a bérlők, és mindezt az is motiválja, hogy a munkavállalók hozzáállása és elvárásai is megváltoztak – ezt erősítették meg a szakemberek lapunknak, és ezek annak az 500 munkavállaló bevonásával elkészült kutatásnak is az eredményei, amelyet az iroda.hu bocsátott rendelkezésünkre. Eszerint a munkahelyük elhelyezkedése szempontjából a munkavállalók 66 százaléka a jó tömegközlekedési lehetőségeket, a belső elrendezést tekintve pedig a jól felszerelt konyhát és az otthonos közösségi tereket tartja fontosnak. A 30 évnél fiatalabbak elkötelezettségét leginkább közösségi programokkal lehet növelni a munkahelyük iránt, míg a 30 évnél idősebbeket az egészségügyi szolgáltatások biztosításával tudják motiválni a munkáltatók. De hogy miért jelennek meg a munkavállalók igényei az irodák kialakításánál?

Túl a béren és a széken

Sok cég így (is) megkísérli megtartani a szakembereit dr. Németh Edit, az ELTE Gazdálkodástudományi Intézetének egyetemi adjunktusa szerint. Ugyanis mind többen ébrednek rá hazánkban is, hogy nem csak a fizetésekkel lehet motiválni a munkavállalókat, különösen abból a szempontból, hogy még a legcsábítóbb összegért sem szívesen dolgozunk lepusztult környezetben. Márpedig az iroda külső megjelenése és belső kialakítása, elhelyezkedése és az ott nyújtott szolgáltatások egyre kevésbé mellékesek.

– Hét évvel ezelőtt még csak elvétve jelentkezett egy-egy kisvállalkozás az Év Irodája versenyre, és akkor már az is pozitívumnak számított, ha legalább a székek rendben voltak. Az elmúlt időszakban azonban óriási fejlődésen ment át az irodakultúra. Most már a jelentkezők felét a kisvállalati kategóriába sorolhatnám, és ma már a középmezőny is olyan minőséget hoz, mint hét évvel ezelőtt a felsőkategóriás irodák – mondta Németh Edit.

A home office aranyszabályai
Bár az otthoni munkavégzéshez nincs tökéletes recept, ahhoz, hogy ne legyen kínszenvedés a home office, néhány dolgot érdemes szem előtt tartanod. A Leitz összeszedett 7+1 aranyszabályt, ami segít abban, hogy élvezni tudd a távmunkát – ha létezik egyáltalán ilyesmi.

A szakember szerint a cégvezetés ma már tudatosan alakítja ki a munkakörnyezetet, törekednek arra, hogy arculatuk, brandjük is tükröződjön a saját tereiken, és megkérdezik a munkavállalókat is, hogy mit szeretnének. Ahol már nem tudják hová emelni a béreket, ott előtérbe kerül a munkakörnyezet fejlesztése. Jó bútorok, klimatizált helyiségek, a zajszint bemérése – ez régebben extra volt, ma már minimum –, és most már az a tendencia is begyűrűzött, hogy mind fontosabb a közösségi terek megléte.

Nem a menedzsment igényei érvényesülnek

– Mi tíz éve működünk, ez idő alatt forradalmi változások zajlottak, és még korántsem vagyunk az átalakulás végén. Régebben a munkahely évtizedekre vagy akár egy életre szólt. A mai Y generációs munkavállalók már gyakrabban váltanak pozíciót, mindinkább előtérbe kerül az a szemlélet, hogy „csak” egy-egy projekt erejéig csatlakoznak a vállalatokhoz. Ez természetesen az irodákkal szemben is felülírja a korábbi követelményrendszert. Előtérbe kerül a kialakításnál a projektalapú szemléletnek megfelelés, a variálhatóság, hogy a futó projektek lezárása után könnyen és egyszerűen átalakítható legyen a tér, készen az új projekt fogadására, ugyanakkor mind nagyobb teret kap a személyesség is az irodatérben, hogy a munkavállalók a magukénak érezzék a helyet – mondta B. Nagy Ferenc építész, a Stay in Hungary független ingatlan-tanácsadó vállalat alapító ügyvezetője.

A szakember szerint korábban az irodák inkább gyárszemléletűek voltak, a menedzsment elvárásainak megfelelően készültek, ma már viszont a munkavállalók igényei kerültek előtérbe, így sokkal több ember elégedettségére kell szolgálniuk.

  1. Elsősorban legyen kényelmes az irodai bútorzat. Nem lehet eléggé hangsúlyozni ennek fontosságát, százszor inkább érdemes sokat költeni egy jó székre, és spórolni az asztalon, mint fordítva.
  2. Legyen csend. Érdekes módon ezt főleg a férfi munkavállalók kérik, mivel ők nehezebben koncentrálnak zajos környezetben, mint a nők.
  3. A megfelelő fényviszonyok kialakítását igénylik a dolgozók minden esetben.
  4. Rendkívül megnőtt a közösségi terek jelentősége, a konyha vagy a terasz iránti igény, ahol a munkatársak össze tudnak ülni egy kis trécselésre, pihenésre. Egy házibuliban sem a nappali kanapéján van az igazi mulatság, hanem a konyhában. Ugyanez igaz a munkahelyekre is. Ezek a közösségi terek mindinkább átveszik a közösségépítés feladatait is. Nem a HR-nek kell mindenféle csapatépítő programot kitalálnia, hanem egy jól megtervezett, jól kialakított térnek be kell töltenie ezt a funkciót.
  5. Ezenfelül jönnek az extrák, mint a házon belüli mobilitás biztosítása, hogy bárhol leülhet a kolléga, ahol neki éppen tetszik a laptopjával és kávésbögréjével. A többszintes épületben a gyors átjárhatóság a szintek között, akár egy csúszdával, vagy olyan közösségi terek, amelyek szabadidős, rekreációs célokat is szolgálnak, vagy egyéb, a munkahelyhez nem feltétlenül köthető szolgáltatásokat nyújtanak.
  6. Ha testmozgásra van igény, akkor szükség van egy edzőteremre, vagy akár csak néhány szobakerékpárra. Az a tapasztalatom, hogy mindinkább felértékelődik az idő jelentősége: azaz a munkahely és az otthon között ne kelljen még egy harmadik helyre beugrani. Így ha helyben van a fitneszterem, a zöldséges, vagy ha meg tud vacsorázni a munkavállaló, az nagyban növelheti az elégedettségét!

Jönnek a kutyabarátok

Mind gyakrabban találkoznak az üzemeltetők olyan igényekkel, amelyek arra vonatkoznak, hogy a munkavállalók szeretnék bevinni a kutyáikat a munkahelyükre.

– A munkáltató meghatározhatja, hogy mely napokon, milyen időszakban érkezhetnek kutyák a munkahelyre. Lehet erre egy kijelölt tér vagy speciális munkahelyek, munkaállomások, ahol a kutyások dolgozhatnak, ha kedvencükkel érkeznek – foglalta össze az ötleteket Fata László juttatási szakértő a CafeteriaTREND Magazin főszerkesztője. – Akár próbanapot is engedélyezhet a cég, hogy lássa a hatásokat, problémákat. Ráadásul a kutyák számára is hasznos lehet ez a próbaidőszak, hiszen a gazdi sem tudhatja előre, hogy miként viselkedik az eb munkahelyi környezetben. Az infrastruktúrával szemben is megjelennek azonban elvárások: a kutyák számára ideális a nyugodtabb, például fal melletti hely, mely közel esik a gazda tartózkodási helyéhez. Az egy térben elhelyezkedő kutyák száma is fontos kérdés lehet a tervezéskor, így a kisebb létszámú irodai munkahelyek kedvezőbbek lehetnek. A kutyák elhelyezéséhez kapcsolódóan szükség lehet megfelelő méretű fekvőhelyre, esetleg szobakennelre vagy más elkülönített részre. Fontos szempont, hogy az üvegajtók, üvegfalak sok esetben nem érzékelhetők a szabadon mozgó kutyák számára, így célszerű a hirtelen, kontroll nélküli találkozásokat elkerülni, vagy a kutyás területen lévő üvegajtókat, felületeket láthatóvá tenni. Természetesen a kutyák jelenléte eddig szokatlan szennyeződéseket (szőr, nyál) is eredményezhet, amire mind a takarítás, mind a berendezés oldaláról érdemes felkészülni.

Mi a fontos a munkavállalóknak?
Lokáció:
Jó tömegközlekedés: 66%
Vásárlási-szórakozási lehetőségek: 56%
Sok zöldfelület: 40% Kerékpáros-infrastruktúra: 25%
Egyterű vagy saját kuckó?
Saját iroda: 58%
Home office: 38%
Egyterű iroda: 25%
Közösségi iroda 10%
Belső elrendezés:
Kényelmes szék: 80%
Jól felszerelt konyha: 58%
Társalgó: 54%
Igényes étkező: 42%
Forrás: ingatlan.com és iroda.hu

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor