Elégedetlenek a szállodák

Eddig hatszáz, főképp POS terminállal felszerelt szálláshelyen fogadják el a SZÉP Kártyát. A magyar pénzintézetek közül elsőként az OTP állt be a kibocsátók sorába, és tervezi az MKB Bank, a K&H Bank, valamint a Multi-Pay is gondolkodik a SZÉP kártyával való kibővülésben. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) szakmai álláspontja szerint azonban aggasztóan szerények a Széchenyi Pihenőkártya első két hónapban elért eredményei.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

 


Kép: archív

Az OTP Bank augusztus végi sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint a júliusban megjelent cafeteria kártyát eddig száz cég igényelte összesen 700 munkavállaló számára és 600 elfogadóhellyel kötöttek partneri szerződést. A kormányzat tervei szerint a Széchenyi Pihenőkártya elvileg teljesen felszívhatja a most üdülési csekket használók körét, vagyis a jövőben több százezer ember használja majd a kártyát. Ezzel indokolták, hogy a nagyjából nyolcezer szálláshelyen elfogadott utalvány október elsejétől már nem tartozik a kedvezményesen adózó juttatások körébe. Az egyik legnépszerűbb béren kívüli juttatás váratlanul gyors kivezetése feladat elé állítja a munkáltatókat és aggodalommal tölti el a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségét (MSZÉSZ). A szervezet úgy látja: az üdülési csekk hirtelen kivonása számos szálloda működését veszélyezteti, különösen akkor, ha nem gyorsul fel a SZÉP kártya terjedése.

A várakozásnál lassabb

Az MSZÉSZ az MTI-hez eljuttatott véleményében azt írja, hogy a hazai idegenforgalom szolgáltatói – különösen a kereskedelmi szálláshelyek – üzemeltetői számára a hírek azért nyugtalanítóak, mert az elmúlt években a hazai vendégek forgalma rendkívül dinamikusan nőtt, ami alapvetően az üdülési csekk fokozatosan erősödő népszerűségének, elterjedésének volt köszönhető. Szerintük mivel az üdülési csekk forgalmazása, kedvezményes adózása 2011. szeptember 30-ával megszűnik, a munkáltatók várhatóan kivezetik azt a munkavállalóik számára nyújtott cafeteria eszközök sorából. A SZÉP kártya bevezetése ugyan elkezdődött, de az előzetes várakozásoknál lassabban, és a bevezetést elősegítő szükséges marketing támogatás nélkül, állítja a szövetség. A kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetői attól tartanak, hogy az üdülési csekk túl korai kivezetése, és az azt felváltó SZÉP-kártya az adatok szerinti lassú elterjedése negatívan hat az egyébként is súlyos forgalmi visszaesés következményeivel szembesülő turizmusra.

Itt a SZÉPség
A Széchenyi Pihenő Kártya legfeljebb 300 000 forint, az adott évben elkölthető keretet tartalmaz. Az összegből kizárólag szálláshely-szolgáltatással együttesen vehetők igénybe a pihenést, valamint az egészség védelmét és megerősítését szolgáló szolgáltatások. Vagyis akkor fizethetünk a kártyával az étteremben, fürdőben, sport és wellness létesítményben, vidámparkokba, múzeumokba, a színházakban, a növény- és állatkertekben vagy egyéb művelődési intézményekben, ha legalább egy éjszakai szállás kötődik a szolgáltatások igénybevételéhez.

A KSH adatai szerint 2004-ben a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött összes 19,7 millió vendégéjszakának 45,3 százalékát, 2008-ban - a gazdasági válság első évében - az összesen 19,8 millió vendégéjszakának már 49,9 százalékát töltötték el hazai vendégek, azaz 2008-ban már minden második vendég belföldi volt. A szövetség szerint ebben meghatározó szerepe volt az üdülési csekk folyamatosan emelkedő népszerűségének.

Az üdülési csekk forgalomból 2010. január-júliusban a kereskedelmi szálláshelyeken jelentkező 13,7 milliárd forint árbevétel - annak megadóztatása, a belföldi kereslet várttól eltérő alakulása miatt - 2011 hasonló időszakában 6,6 százalékkal 12,8 milliárd forintra, a szállodákban 8 milliárd forintról 15 százalékkal 6,8 milliárd forintra esett vissza. Ugyanebben az időszakban az üdülési csekk értékesítés 38 milliárd forintról 30 százalékkal 26,7 milliárd forintra csökkent.

Ugyanakkor a hazai szállodák 2011. első félévi 52,334 milliárd forint szobaárbevétele lényegében a 2007. első félévi 52,159 milliárd forintnak felel meg, azaz - az azóta bekövetkezett kapacitásbővülés, s a magasabb minőségű szállodák arányának növekedése ellenére - az 5 évvel korábbi szinten van.

Ösztönzés kell  

– Ebben a helyzetben különösen fontos a belföldi kereslet ösztönzése, a hazai üdülés erőteljesebb promotálásának, ezért szükség van az ezt támogató eszközökre, olvasható az MSZÉSZ közleményében.
A szövetség álláspontja szerint jelen helyzetben érdemes lenne megfontolni, miként lehetne gyorsítani a SZÉP-kártyák bevezetését, népszerűsítését, amelyek különösen a közelgő gyenge forgalmú téli időszakban és főleg a vidéki szállodák esetében sokak túlélésében meghatározó szerepet játszhatnak. Az MSZÉSZ állásfoglalásában kifejtette: legalább 2012. december 31-ig szükség lenne az üdülési csekk adókedvezményének megtartására, hogy a két cafeteria eszköz együttesen szolgálja a turizmus számára elengedhetetlen belföldi kereslet bővülését.

A kormányzat azonban optimista, és a SZÉP Kártya dinamikus felfutását prognosztizálja. Mindenesetre a munkáltatók és a munkavállalók már a cafeteriarendszer év eleji tervezésekor is számolhatnak a kártyával szemben azzal, hogy idén a kártya indulását biztosító jogszabály viszonylag későn jelent meg. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a kártya is olyan népszerű lesz mint a csekk volt. A plasztikkal ugyanis legalább egy éjszaka szállást is kell fizetni ahhoz, hogy más kikapcsolódást segítő szolgáltatást is fizethessünk vele. Míg az üdülési csekket elfogadták éttermekben, lehetett vele vitorlást bérelni, wellness szolgáltatásokért fizetni, a SZÉP Kártyával ezt csak akkor tehetjük meg, ha ehhez vendégéjszaka is kapcsolódik.

Munkáltatók figyelem!
Bár nyáron még arról volt szó, hogy az üdülési csekket fokozatosan fogják kivezetni a piacról, az augusztusban megjelent kormányrendelet szerint az utalvány már október elsejétől kikerül a kedvezményesen adózó béren kívüli juttatások köréből. Ha a dolgozók az utolsó negyedévre is igényelhettek üdülési csekket, a munkáltatónak most módosítania kell a dolgozói igényeket, nyilatkozatokat. Célszerű szeptemberre átütemezni a csekk megrendelését és kiadását – mindezt természetesen átvezetve az adminisztrációs rendszeren. Ha ez elmarad, a tervezetnél lényegesen magasabb adóterheléssel kell számolniuk, ami különösen problémás és bonyolult akkor, ha az adófizetési kötelezettséget is a dolgozók keretének terhére számolnák el, hívja fel a teendőkre a figyelmet Puskelyné, Király Ágnes, okleveles adószakértő. Sok munkáltató azért tervezi az utolsó hónapokra, vagy több részletben az üdülési csekk kiadását, hogy a dolgozók „ne költsék túl” az időarányos keretüket. Ez további problémákat vet fel, ilyenkor a más juttatásban történő kiadás jöhet szóba, ami szintén jelentős plusz adminisztrációt jelent. A bérszámfejtők helyzete sem könnyű, ha a bérrendszerbe már év elején rögzítették a Cafeteria igényeket, amiket most év közben kell módosítani. A szeptember végéig kiadott csekkek azonban még kedvezményesen adóznak; reméljük, a szolgáltatónak sikerül kielégíteni a megszaporodó igényeket, figyelmeztet az adószakértő.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo