Együttműködés a logisztikai versenyképességért

Együttműködési megállapodást írt alá a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a hazai belvízi forgalomban meghatározó, dunai kikötőket teljes körűen képviselő Magyar Dunai Kikötők Szövetsége.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Versenyképes lehetne a kombinált szállítás

A Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalatok 2012-ben az áruk alig 3 százalékát, azaz 7,9 millió tonnát továbbítottak vízi úton, míg a belvízi forgalom aránya Nyugat-Európában ennek több mint a duplája, 8 százalék. A vízi áruszállítás széleskörű elterjedését a Duna magyarországi szakaszának szeszélyes és kiszámíthatatlan vízállása akadályozza, pedig ez a szállítási mód környezetkímélő és gazdaságos lenne a logisztikai szolgáltatók számára. Ha magas a vízszint, akkor a hajók nem férnek át a hidak alatt, és várakozásra kényszerülnek a rakománnyal. Amennyiben túl alacsony a vízállás, a hajókat csak részterheléssel lehet közlekedtetni, ami nem hatékony, hiszen legalább 70 százalékig meg kell rakodni egy hajót ahhoz, hogy a szolgáltató önköltsége megtérüljön. Kisebb merülésnél már veszteséges a fuvar.

Az egyes ágazatok fuvarpiaci díjait összehasonlítva az látszik, hogy fajlagosan, a közúthoz képest akár 60 százalékkal, a vasúthoz viszonyítva 35 százalékkal kedvezőbb áron lehet árut szállítani a vízen egy-egy Duna-menti viszonylatra, 70 kilométeres elő- és utófuvarozással számolva. A használatarányos útdíj bevezetése a közúton akár 30 százalékkal is megnövelheti a fuvarköltséget. A megbízóknál mérséklődne a kényszerű díjemelésből származó költségnövekedés, ha meghatározott esetekben a vízi úttal kombinált szállításai módot veszik igénybe. A vízi szállítás hosszabb menetideje önmagában nem jelent hátrányt a logisztikai láncnak: a megnövekedett szállítási idő alatt ugyanis raktározási időt lehet spórolni, amivel további 3-8 százalékos költségmegtakarítás érhető el.

„A ma megkötött együttműködéssel két meghatározó szakmai szervezet tudásbázisát és információs hálózatát kapcsoljuk össze, amely révén tovább erősödik a hazai logisztikai szakma versenyképessége. Egy olyan modern, korszerű, kiszámítható és fenntartható közlekedési rendszert szeretnénk kialakítani, amelyben az egyes közlekedési alágazatok szinergiában vannak egymással, fokozva a logisztikai központokban nyújtott szolgáltatások komplexitását, a vízi utak és a hazai kikötők kihasználtságát” - emelte ki a megállapodás aláírásakor Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke. „Közösen kell tennünk azért, hogy az elérhető előnyök ne csak rózsaszínű álmok és statisztikai adatok maradjanak, hanem a valóságban is elérhető tényekké váljanak”.

Versenyképes lehetne a kombinált szállítás
Magyarországon az áruszállítás csak töredéke zajlik a vasúton, egy szakmai szervezet szerint mind az árak, mind a tervezhetőség tekintetében versenyhátrányban van a vasúti fuvarozás. Ez, valamint a vízi áruszállítás helyzete rontja a kombinált szállítás versenyképességét. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a használatarányos útdíj tervezett bevezetését figyelembe véve megfelelő intézkedésekkel a közúti forgalom 5 százaléka vasútra irányítható, aminek hatására éves szinten közel 78 milliárd forinttal csökkennének az állami útfenntartási kiadások, és 8,3 millió tonna plusz megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma és ezzel együtt a MÁV bevételei is. Amennyiben a szükséges intézkedések és fejlesztések elmaradnak, a dráguló közúthasználat miatt Magyarországot elkerülheti a tranzit teherforgalom, így hazánk könnyen lekerülhet a nemzetközi szállítmányozási útvonalak térképéről.
„Habár földrajzi adottságaink kiválóak, hiszen a Duna hazai szakasza része Európa legjelentősebb transzkontinentális belvízi útrendszerének, a kikötőink kihasználtsága mégis alig éri el az 50 százalékot” – mondta el Szalma Béla, a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének elnöke. „Az együttműködés keretében azon fogunk dolgozni, hogy olyan multimodális fuvarozási lehetőségeket kínáljunk, amellyel a Duna hektikus vízállásából eredő kockázatokat mérsékelni tudjuk mindaddig, amíg végleges megoldás nem születik a folyó stabil hajózhatóságának biztosítására”.

A multimodális fuvarozás hazai helyzetének javítása összhangban van Magyarország és az Európai Unió közlekedéspolitikájával, amely célul tűzte ki, hogy a magyar belvízi forgalom részesedése 2030-ra elérje a 10%-ot, illetve a 300 kilométer feletti közúti áruszállítások 30 százalékát, 2050-re pedig több mint felét vasúton vagy vízi úton bonyolítsák.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo