Egyenlő feltételek a közbeszerzésben

Az Európai Bizottság javaslatot tesz az uniós cégek beszerzési piacokon belüli üzleti lehetőségeinek növelésére. A kezdeményezés fő célkitűzése a világ közbeszerzési piacainak megnyitása és az európai vállalkozások e piacokhoz való megfelelő mértékű hozzáférésének előmozdítása. A javaslat célja az is, hogy minden (európai és harmadik országbeli) vállalkozás egyenlő feltételek mellett pályázhasson az EU jövedelmező közbeszerzési piacán.

 


Michel Barnier
Kép:EU

A közbeszerzés a világkereskedelmi folyamatok jelentős részére kihat, és évente mintegy ezermilliárd EUR-t tesz ki; nagyságrendje az EU-ban eléri a GDP 19 százalékát, és elengedhetetlenül fontos eszköz a növekedés újbóli beindításához, különösen a gazdasági válság idején. Bár az uniós közbeszerzési piac hagyományosan nagyon nyitott, az unió kereskedelmi partnerei mégsem minden esetben biztosítják piacaik hasonló szintű nyitottságát: világviszonylatban a beszerzési piacok csak mintegy negyede áll nyitva a nemzetközi verseny előtt. Az unió kereskedelmi partnerei által alkalmazott korlátozások érintik az építőipart, a tömegközlekedést, az orvostechnikai eszközöket, a villamosenergia-termelést és a gyógyszeripart, olvasható az Európai Bizottság közleményében. (2012. januárjától Magyarországon is változott a közbeszerzési törvény, hogy a kisebb vállalkozások is eséllyel indulhassanak a közbeszerzési eljárásokon. Félő azonban, hogy éppen az átláthatóság és rugalmasság érdekében hozott intézkedések miatt lesz továbbra is bonyolult a közbeszerzés.)

A szerdán benyújtott új kezdeményezés további ösztönzőket fogalmaz meg az EU kereskedelmi partnerei számára, hogy megnyissák közbeszerzési piacaikat az uniós ajánlattevők előtt. Ezzel lehetővé válhat, hogy az európai uniós vállalkozások a belső piacon egyenlő feltételek mellett versenyezzenek a külföldi vállalkozásokkal. A kezdeményezéstől a brüsszeli szakemberek azt remélik, hogy az növelni fogja az uniós vállalkozások üzleti lehetőségeit az uniós és a nemzetközi piacokon, fokozza a kis- és középvállalkozások működési potenciálját a globalizált gazdaságban, fellendíti a foglalkoztatottságot és ösztönzi az innovációt az unió minden tagállamában. (Az irányelvek szerint nem csak a pénz számít az ajánlatok közötti döntés során, hanem például környezeti szempontoknak is.)

A javaslat főbb elemei:
A javaslat megerősíti az uniós közbeszerzési piac nyitottságának fontosabb szintjeit.
A bizottság jóváhagyhatja az uniós ajánlatkérők arra irányuló döntését, hogy az 5 millió euró érték feletti szerződések esetében kizárják azokat az ajánlatokat, amelyek jelentős részét olyan külföldi áruk és szolgáltatások teszik ki, amelyekre vonatkozóan nincsen hatályos nemzetközi megállapodás.
Az uniós szállítók harmadik ország általi ismételt és súlyos megkülönböztetése esetén a bizottság az uniós piachoz való hozzáférés korlátozását lehetővé tévő mechanizmushoz folyamodhat, amennyiben az adott harmadik ország elzárkózik a piaci hozzáférés terén tapasztalható egyenlőtlenségek kezelése érdekében folytatandó tárgyalásoktól. A bizottság célzott korlátozó intézkedéseket tesz: ilyen lehet például a harmadik országból érkező ajánlatok kizárása vagy az árhoz kapcsolódó büntetés kiszabása.
A javaslat növeli az átláthatóságot a kirívóan alacsony ár vonatkozásában, ezáltal segítve a harmadik országbeli szállítók által az európai piacon folytatott tisztességtelen versennyel szembeni küzdelmet.

Michel Barnier, a belső piacért és a szolgáltatásokért felelős biztos kijelentette: „Az EU-nak szakítania kell a naiv szemlélettel, és a világkereskedelem terén a tisztességre és kölcsönösségre kell törekednie. Kezdeményezésünk arra az európai meggyőződésre épül, hogy a közbeszerzés megnyitása világ- és európai szinten is előnyökkel jár. Nyitottak vagyunk az üzleti lehetőségekre, és hajlandóak vagyunk piacainkat még nyitottabbá tenni, de csak akkor, ha a vállalkozások egyenlő feltételek mellett versenghetnek. A bizottság továbbra is őrködik majd az európai érdekek, az európai vállalkozások és munkahelyek felett.”

Karel De Gucht, a kereskedelemért felelős európai biztos kifejtette, hogy szerinte szabad kereskedelmi forgalmat kell biztosítani, és a kormányzati beszerzésnek fontos szerepet kell vállalnia a világ nyitott kereskedelmi piacain.
– Jót tesz az üzletnek, hasznos a fogyasztóknak, az adófizetők számára pedig kedvezőbb ár-érték arányt jelent. A javaslat révén nő az Európai Unió befolyása a nemzetközi és az uniós partnerekkel folytatott, a beszerzési piacok európai vállalkozások előtt történő megnyitására vonatkozó tárgyalásokon. Biztos vagyok benne, hogy ezáltal egyenlő lehetőségek nyílnak az uniós vállalkozások előtt a közbeszerzési szerződések elnyerése és így a munkahelyteremtés terén – tette hozzá a biztos.

A kezdeményezés teljes mértékben tiszteletben tartja a WTO Kormányzati Beszerzési Megállapodásában és a kétoldalú kereskedelmi megállapodásokban vállalt uniós kötelezettségeket. A kezdeményezés jogilag kötelező erejű jelleggel teszi egyértelművé az európai ajánlatkérők számára az EU nemzetközi kötelezettségvállalásait.

Előzmények
Az egységes piaci intézkedéscsomagról szóló 2011-es, valamint a kereskedelemről, növekedésről és globális ügyekről szóló 2010-es bizottsági közlemény a tisztességes versenyt és a közbeszerzési piacokhoz való hozzáférést egyaránt a gazdasági növekedés és a munkahelyteremtés kulcsfontosságú eszközeként említette, különösen a közelmúltbeli gazdasági válsággal összefüggésben. Az Európai Tanács 2011. október 23-i következtetéseiben a közbeszerzési piacnak a verseny előtti megnyitását szolgáló uniós eszközre vonatkozó javaslat kidolgozására szólította fel a Bizottságot, rámutatva, hogy Európa továbbra is a szabad, tisztességes és nyitott kereskedelem elősegítésére fog törekedni, ugyanakkor érdekeit – a viszonosság és kölcsönös előnyök szellemében – határozottan érvényesíti majd a világgazdasági nagyhatalmakkal szemben. Az Európai Bizottság 2011 decemberében átfogó programot tett közzé az uniós közbeszerzések korszerűsítésére vonatkozóan. A ma közreadott kezdeményezés a beszerzési politika külső vonatkozásait érintő szabálykészlettel egészíti ki ezt a belső piacra irányuló törekvést. Az EU mindig is támogatta a nyitott gazdaságot és a szabad kereskedelmet, e körbe tartozik a közbeszerzés is. Világszinten azonban nem ért mindenki egyet az uniós megközelítéssel. Az EU legtöbb jelentős kereskedelmi partnere korlátozó közbeszerzési gyakorlatot folytat, amely hátrányos megkülönböztetést jelent az uniós szállítók szempontjából. A jelenlegi gazdasági válság következtében a partnerek még inkább e gyakorlatok használatához folyamodnak.

 

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo