Egyedül nem megy - a cégeknek sem

Bár a vállalakozók jelentős része nem tartja jó lehetőségnek a magyarországi üzletet, a légkör ennek ellenére is javul. Tennivaló azért bőven akad a céges sikerek elérése érdekében. Egy friss felmérés szerint a költségek csökkentése és az összefogás segíthet elsősorban cégvezetők szerint.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A válság minden eddiginél több vállalkozást vitt csődbe, és rengeteget sodort a csőd szélére. Éppen ezért kardinális kérdés, hogy az állam által nyújtott programokon túl mit tesznek a cégek a kilábalásért, és az eredményességük növeléséért. A 2013 novemberben 6300 kis- és középvállalat bevonásával egy online vállalkozáskutatást tartottak a magyar piacon. A felmérés szervezői, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing ezzel megkezdte a hazai kkv-szektor feltérképezését, hogy konkrét számokkal kaphassunk választ arra a kérdésre: mi lesz a magyar vállalatok sorsa a válság után? Az első felmérés alapján a cégek véleményei megosztottak, és komoly változások is megfigyelhetőek az üzleti világképükben.jelenlegi kutatást 6295 kis- és középvállalat vezetője töltötte ki, melynek 2/3-a szolgáltató, a maradék válaszon a kiskereskedők, nagykereskedők és gyártók osztoztak.

Összefogással jobban teljesíthetnek a kis cégek Kép:PP/FényesGábor

Nem mindenkit tört meg a válság Vajon érdemes-e ma Magyarországon vállalkozni? A kisvállalati szektorra jellemző komor és negatív jövőkép ellenére ez a kérdés ma kifejezetten megosztja a vállalkozókat: a válaszadók 48,84%-a szerint minden nehézség ellenére igenis jó lehetőség a vállalkozás. Ezen a téren a nagykereskedők a leginkább elégedettek, 56,7% -uk gondolkodik pozitívan erről a kérdésről, ami azért is meglepő, mert csak 41,25%-uk árbevétele növekedett 2013-ban, tehát a sikeresség nem feltétlen áll összefüggésben a vállalkozás pozitív megítélésével.

Vevő, az kell
Az összes válaszadóra vetítve a hazai kkv-k legfontosabb feladata a vevőszerzés. 4173 vállalat nyilatkozott úgy, hogy a mostaninál több vevőben látja a cég problémáinak megoldását. Csak ezt követően merül fel a költségcsökkentés (32,66%), a szervezetfejlesztés (29,61%), vagy a magasabb értékesítési árak (24,79%).
Javul az üzleti légkör A katasztrófa összekovácsolja az embereket – szokták mondani, és a kutatási eredmények is alátámasztják ezt. A költségcsökkentés régen is a cégek elsőrendű feladatai közé tartozott, és ebben a felmérésben is a vállalatok 32,66%-a jelölte meg, mint legfontosabb megoldandó feladatot. Ami azonban szembemegy a megszokott tendenciákkal – az az összefogási hajlandóság az iparág más szereplőivel is. A válaszadó cégek 13,31 százaléka tervezi, hogy csatlakozik olyan szervezethez, amely segíthet a költségek további csökkentésében, például a közös beszerzések révén. 51,96%-a pedig utána fog nézni a lehetőségeinek. Ez olyan változásokat hozhat a válság óta átrendeződött piacokon, és általánosságban véve a magyarországi kkv-k üzleti légkörébe, ami roppant pozitívan befolyásolhatja a hazai gazdasági növekedést – mondják a kutatási elemzés készítői. Nyugat-Európában már évtizedek óta megszokottak a beszerzési- és marketingtársulások, valamint az egyéb szakmai összefogások a költségcsökkentés és a hatékonyabb együttműködés céljából, és kiválóan működnek. Az ilyen együttműködések erősítik a kisebb piaci szereplőket, és tálcán kínálják számukra a lehetőséget, hogy felvegyék a versenyt a multik áraival és választékával.

Számos nyugat-európai országban a kisebb cégek ágazattól függően különböző formájú együttműködéseket valósítottak meg. Egyes szektorokban laza klaszterekbe tömörültek, máshol a fúzió vagy a tulajdonosi kapcsolatok erősítése tűnt hatékonynak, hogy olcsóbban, jobban eladható terméket tudjanak előállítani, vagy hogy a bankok számára is hitelezhetőbbé váljanak. Hasonló koncentráció a hazai kkv-k helyzetét is stabilizálná a piacokon, vevőként és eladóként egyaránt. A szakmai hálózatok lehetővé tennék az érvényesülést és az érdekérvényesítést: külön-külön a kicsik hangja halk, együtt viszont ereje lesz. Egy kistermelő nem tud folyamatosan olyan mennyiséget és minőséget produkálni, hogy számára reális elképzelés legyen a valamelyik multinacionális áruházlánc beszállítójává válás. Tízen együtt viszont már tárgyalópartnerek lehetnek.Úgy látszik idehaza a válság volt az a pont, ahol az egyébként zárkózott kisvállalatok úgy döntöttek, hogy kilépnek az eddigi komfort zónájukból.

Felzárkózás Európához A felmérés másik izgalmas pontja, hogy míg a kisvállalati szektor technológiai értelemben eddig csak kullogott a nagyok mögött, most mintha kesztyűt húzott volna. Arra a kérdésre, hogy „Értékesítesz-e az interneten?” a cégvezetők 34,82%-a jelölte meg, hogy rendelkezik webáruházzal, ami egyértelmű jele annak, hogy megértették a vállalkozók az online jelenlét fontosságát, és képesek tovább látni egy Facebook oldal létrehozásán. (Itt számos hasznos cikket talál, ha Ön is a neten értékesít vagy értékesítene.) Bár a kutatás során a cégek 66,29%-a toronymagasan azt válaszolta, hogy több vevőt szeretne, ez pedig sajnos hitelesen leképezi az egyre csökkenő hazai vásárlóerőt, a kisvállalati szektor egyéb téren határozottan fejlődésnek indult.

Mind az együttműködésre való hajlandóság javulása, mind az internetes aktivitás emelkedése arra utal, hogy a hazai kis- és középvállalatok végre egy olyan útra léptek, ami ha lassan is, de kifelé terelheti őket a válságból.

Olcsóbban autót, telefont, üzemanyagot
2012 májusában indult el egy kifejezetten kis- és középvállalkozásokat segítő beszerzési közösség. . A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége által alapított VOSZ-BESZ Zrt. öt nagyvállalattal írt alá együttműködési szerződést. A cégek azt vállalták, hogy az egyszemélyes vállalkozás is komoly kedvezményekre jogosult, akár egy nagyvállalat. További részletekért kattintson! 
De nem ez az egyetlen sikeres közös beszerzési program. Az elmúlt hat évben közel 200 millió forint költségmegtakarítást ért el például a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) tagvállalatai számára a közös energiabeszerzéssel.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo