Az Egyesült Államokból származó és eredetileg Hálaadás másnapján egyetlen napra korlátozódó akciós árakat ma már az európai fogyasztók is szeretik kihasználni a nagyobb beszerzések és karácsonyi ajándékvásárlás alkalmával. Különösen a műszaki fogyasztási cikkek esetében jellemző, hogy szinte minden kereskedő akciós ajánlatot hirdet, amit aztán akár 1-2 hétig is tart.
Az öt legnépesebb európai országban azonban eltérő mértékben változik a forgalom a Black Friday hetében. Míg az eladások Olaszországban kiemelkedő mértékben – 42 százalékkal – nőttek az előző év azonos időszakához képest, addig Németországban és Franciaországban ez az arány 15, illetve 13 százalékot ért el. Spanyolországban a növekedés mértéke 7 százalék körül alakult, az Egyesült Királyságban pedig stagnált a forgalom, hiszen euróban mérve mindössze 2 százalékkal bővült, azazgyakorlatilag a tavalyi szinten maradt.
Norbert Herzog, a GfK szakértője szerint „a Black Friday immár Európában is egyre népszerűbb. Egyes termékkörökben a november
Különösen az online kereskedelem profitál sokat a Black Friday-ből. Európa öt legnépesebb országában a műszaki fogyasztásicikk-eladások mintegy 39 százalékát az online kereskedők adják,akik forgalmukat mintegy 167 százalékkal növelték egy átlagos héten regisztrált forgalmukhoz képest. A hagyományos üzletek a Black Friday eladások kb. 61 százalékát adták, ez pedig egy átlagos héthez képest „mindössze” 94 százaléknyi növekedést jelentett.
Németország
A Fekete Péntek hetében a műszaki fogyasztási cikkek kereskedelmi forgalma Németországban hozzávetőlegesen 880 millió euróra rúgott, ami a tavalyi év azonos időszakához képest mintegy 15 százalékos növekedést jelent. A forgalom egy átlagos héthez képest 73 százalékkal bizonyult erősebbnek, ami a népességszám alapján legnagyobb európai országok között a legalacsonyabb növekedést jelzi.
A németországi Black Friday az eladásokat legnagyobb mértékben az okostelefonok, notebook-ok,tévékészülékek, asztali számítógépek és porszívók árucsoportokban dobta meg.
Franciaország
Franciaországban kb. 13 százalékkal költöttek többet a vásárlók a Black Friday alkalmával műszaki fogyasztási cikkekre, mint tavaly
A bolti értékesítés a Black Friday forgalom 66 százalékát adta, míg a forgalomban alap esetben 27 százakkal részesülő online kereskedelem 34 százalékot. Az e-kereskedelmi szektor
Egyesült Királyság
A Black Friday-nak az Egyesült Királyságban hagyományai vannak. Euróban kifejezve a műszaki fogyasztási cikkek forgalma – mindössze 2 százalékos növekedéssel – nagyjából a tavalyi szintet hozta. Egy átlagos héttel összevetve, a forgalom majdnem 140 százalékkal nőtt, ami közel kétszerese a Németországban látott forgalombővülésnek.
Az e-kereskedelem kiemelkedő sikereket a műszaki fogyasztási cikkek terén mondhat magáénak. Az idei Black Friday alkalmával az online a forgalom 61 százalékát, míg a bolti kiskereskedelem csupán 39 százalékát adta, miközben a két értékesítési csatorna forgalma egy átlagos héten nagyjából kiegyenlített.
Olaszország
Olaszországban mostanság kezd egyre nagyobb népszerűségre szert tenni a Black Friday, ahol az idei évben a november 19-ével kezdődő héten mintegy 375 millió eurós forgalmat generáltak a műszaki fogyasztási cikkek. Ez 2017-hez képest 42 százalékos növekedést jelez, ami messze a legnagyobb mérvű forgalombővülés a nagy európai gazdaságok körében. Egy átlagos héthez képest a Black Friday a műszaki fogyasztási cikkek forgalmát 182 százalékkal dobta meg.
Az online kereskedelem 53 százalékkal növelte forgalmát tavalyhoz képest és a teljes Black Fridayforgalomból 17 százalékkal részesült. A bolti kiskereskedelemben a forgalom a tavalyihoz képest 40 százalékkal bővült és az egyszeri bevásárlónapi forgalomhoz 83 százalékkal járult hozzá.
Magyarország: jelentős forgalomugrás a Black Friday alatt
Alapvetően megállapítható, hogy idén is óriási verseny folyt a vásárlókért a Black Friday hétvégéjén. Azok közül a termékcsoportok közül, amit heti szinten vizsgál a hazai GfK, az alábbi hármat érdemes kiemelni: TV-k, kávéfőzők, mosógépek. A 47. héten a TV forgalom 5,3 milliárd volt; a mosógépeké valamivel több, mint egy-, és a kávéfőzők esetében több mint félmilliárdos. A három termékcsoport összforgalmának 55,3 százaléka a bolti forgalomból jött.