A Black Friday után már késő lehet a bánat

2018. november 22. csütörtök - 15:03 / piacesprofit.hu
  •    

A megkérdezettek 55 százaléka már legalább egyszer megbánta, hogy nem vásárolt meg egy terméket jelentős leárazás idején – derül ki a MediaMarkt friss kutatásából. A felmérés eredményei arra is engednek következtetni, hogy Black Friday során bizalommal fordulnak a vásárlók a nagy márkák felé, továbbá a korábbinál kevesebben tartanak a webáruház lefagyásától, illetve a kiszállítással kapcsolatos problémáktól. 

A vásárlók Black Friday kapcsán szerzett tapasztalatait igyekezett kideríteni a MediaMarkt a Pulzus applikációval közös kutatásában. A leárazásokra való nyitottságot jól tükrözi, hogy a válaszadók több mint felével, 55 százalékával megesett már legalább egyszer, hogy utólag jött rá, jobb lett volna megvenni a kedvezményes árú terméket. Sőt, a kutatás szerint a válaszadók több mint egyharmadával ez már többször is előfordult. A fiatalok körében ez az arány jóval magasabb, a Z generációs válaszadók, vagyis az 1997 után született fiatalok több mint kétharmada, azaz 68 százaléka bánta már meg, hogy nem élt egy jelentős leértékelés kínálta lehetőséggel.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

A felmérés rámutatott arra, hogy a fogyasztók számára az ár mellett egyéb szempontok is fontos szerepet játszanak egy termék kiválasztásakor, úgymint a kényelem, a termékek széleskörű elérése, illetve a tisztességes árképzés. A megkérdezettek közel 40 százaléka egyáltalán nem aggódik azon, hogy egy vásárlás során egy szaküzlet, vagy áruház ne teljesítené a garanciára és jótállásra vállalt kötelezettségeit, sőt, 34 százalék a kiszállítás miatt sem aggódik. Ugyanakkor – egy korábbi kutatáshoz viszonyítva – kevesebben tartanak webáruház lefagyásától, illetve a kiszállítással kapcsolatos problémáktól, mint két évvel ezelőtt.  Előbbi esetében 53%-ról 9%-ra csökkent, utóbbinál pedig 30%-ról 7%-ra csökkent ez az arány. A kutatás kitért arra is, hogy a legnagyobb bosszúságot a vásárlóknak az üzletekben Black Friday idején a túl nagy tömeg, az üzletekben kialakuló tumultus okozza. Az aktív korú (18-65 éves) korosztály esetében ez az arány 26 százalék, ami a fiatalok körében magasabb, a Z generáció tekintetében ugyanis 35 százalék.

Black Friday még a turiban is
A kettéfűrészelt Black Friday második fordulója erősebb lesz. Akik egy héttel előbb belevágtak, most ismételhetnek. A turkáló sem marad ki a sorból. Háromszorosára ugrott ugyan a novemberi webáruházi forgalom, de az ajándékok nagyját decemberben vesszük meg, amiben a hagyományos boltok vastagon tarolnak.

Az Y generációs válaszadók (1981-1996 között születettek) közel negyede (24 százalék) rendelkezik annyi megtakarítással, hogy ha valami a Black Friday alatt megtetszik, megvegye. Ezen felül 15 százalékuk külön spórol és tudatosan készül a jelentős leárazások előtti időszakban, hogy majd megvehesse a vágyott terméket. Az Y generációs megkérdezettek több mint kétharmada információ és híradás-technikai készüléket – számítógépet, tévét, telefont, rádiót – vásárolna.

A többi korcsoporthoz képest a Z generáció az elektronikai cikkek mellett előszeretettel költ a megjelenésére. 54 százalékuk mondta ugyanis, hogy a Black Friday alkalmával szívesen vásárolna ruhát vagy lábbelit. Jól látszik, hogy fontosnak tartják a trendi megjelenést, de a megkérdezettek negyede vásárolna könyvet is a leárazások során.

„A kiskereskedelemben az év utolsó két hónapja mindig a legizgalmasabb időszak, ennek idén az első felvonása a MediaMarkt-nál az Online Black Friday volt, ami a tradicionális november végi Black Friday előfutára. A többi kereskedelmi szereplőhöz hasonlóan a MediaMarkt november 23-án tartja a Black Friday-t,  amelyen  a forgalom akár a tavalyi esemény forgalmának másfélszeresét is elérheti ” – mondta Magyar Norbert, a MediaMarkt Saturn Magyarország Kft. beszerzési igazgatója.

Black Friday: a négy leggyakoribb jogsértő trükk
A fekete péntek a hazai piacon internetes áruházak környezetéből terjedt el néhány éve, majd az akcióval egyre több fizikai bolt, sőt szolgáltató is élni kezdett. Idén már autós, fodrász, sőt cégfigyelő szolgáltatást nyújtó cég is hirdet ilyen akciót. Mivel pedig emiatt szinte mindenütt találkozhatunk ilyen ajánlatokkal, a CP Contact segít áttekinteni, mikor számít mindenképpen tisztességtelennek egy-egy visszautasíthatatlannak látszó ajánlat.